Tilaa
Uutiset

Ei isoille koneille

Trafi kieltäytyy rekisteröimästä ylisuuria moottoreita. Kyse on sen mukaan veneilyturvallisuudesta.

03.02.2015

KirjoittajaAri Inkinen

Trafi kieltäytyy rekisteröimästä ylisuuria moottoreita. Kyse on sen mukaan veneilyturvallisuudesta.

Jotkut venevalmistajat ovat ihmetelleet Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin halua suitsia ylisuuria koneita. Viime elokuussa Trafille siirtynyt venerekisteri antaa sille mahdollisuuden tulkita lakia ja siten rajoittaa moottoritehoa CE-hyväksytyissä veneissä.

Itse asiassa Trafi ei voi nykyisellään kieltää valmistajan suosituksesta ylöspäin poikkeavan moottorin asentamista, mutta Trafi katsoo voivansa kieltäytyä rekisteröimästä tällaista yhdistelmää. Se puolestaan antaa vesillä valvovalle viranomaisille mahdollisuuden puuttua veneen matkaan.

Laki vesikulkuneuvorekisteristä eikä valtioneuvoston asetus aiheesta tunne tällaista rajoitusta.

Trafin mukaan kaiken takana on turvallisuus. Yksikönpäällikkö Ville Räisäsen mukaan Trafi katsoo veneen valmistajan olevan paras asiantuntija moottoritehon määrittämisessä – ja sitä on noudatettava.

”Kun valmistaja on sertifioinut veneen tietylle maksimiteholle, sitä ei pitäisi ylittää”, Räisänen sanoo. ”Valmistaja takaa tällöin, että vene on turvallinen käyttää. Jos siihen asennetaan oleellisesti suurinta suositeltua tehokkaampi moottori, veneen valmistaja ei tällöin ole vastuussa mahdollisesta vahingosta. Vahingon riski kasvaa moottoritehon kasvaessa, ja kuka vastaa?”

Vastanneeko kukaan, sillä ainakin jotkut vakuutusyhtiöt ovat haluttomia vakuuttamaan yli suosituksen olevalla moottiteholla varustettuja veneitä.
Ville Räisänen sanoo, että asia ei ole varsinaisesti uusi. Käytännössä kuitenkin tehoihin puuttuminen rekisteröintivaiheessa on ollut lähinnä teoreettista. Esimerkiksi maistraateissa ei ole ollut sellaista ammattitaitoa, että virkailijat olisivat osanneet arvioida moottoritehojen sopivuutta.

Nyt tilanne on muuttunut sikäli, että Trafin asiantuntijat, lähinnä veneilytarkastajat, arvioivat kaikki vähänkin valmistajan suosituksista poikkeavat yhdistelmät. Räisäsen mukaan toleranssia on, mutta ei kovin paljon.

Uusien veneiden kohdalla ongelmaa ei käytännössä ole, sen sijaan vanhempien veneiden osalta joudutaan tapauksia harkitsemaan yksittäin. Niillä kun ei ole suosituksia tehosta.

Lähivuosina uudistettava vesiliikennelaki voi tuoda asiaan yksiselitteisen määrittelyn. Ainakin se tulee ottamaan kantaa veneen päällikkyyteen. Merilain määräykset aluksen päällikkyydestä eivät kaikin osin sovellu huviveneisiin ja Merenkulun neuvottelukunnan alainen veneilyjaosto aikookin saada ratkaisun tähän, veneilijöissä hämmennystä aiheuttaneeseen asiaan. Silloin ainakin tiedetään, kenen on vastuu.

Lue myös nämä

X