Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Arkistosta: Cobalt 243 Caddy – Vauhdikkaasti chillaillen

Cobalt 243 Caddy on hieno vene, johon me kuitenkin petyimme. Miksi ihmeessä?

28.02.2022

Kirjoittajaja kuvat heikki juuri-oja

Jotkin koeajot jäävät mieleen paremmin kuin toiset. Yksi ikimuistoisista oli päivä amerikkalaisen Cobalt 303:n ratissa (Vene 10/2008). Kaksi 375-hevosvoimaista moottoria pökki veneen yli 50 solmun nopeuteen. Vauhtia ei tarvinnut vähentää, vaikka Suomenlahden aallokossa oli jo uhkaavia vaahtopäitä. Upea vene, jota ei ikävä kyllä enää valmisteta!

Odotukset olivat siis korkealla, kun testivuorossa oli Cobalt 243 Cuddy. Kyseessä on täsmälleen samaan käyttötarkoitukseen tehty keulakabiinillinen vene, joka on kuitenkin kutistettu kauttaaltaan hieman pienempään kokoon. Tilaratkaisun ainoa iso poikkeus on, että 243:ssa vessaan kuljetaan avotilan kautta.


Esittely on julkaistu Vene-lehdessä 5/2013.


Esittelyveneessä oli moottorina 320-hevosvoimainen MerCruiser MAG 377 ja vetolaitteena Bravo III. Kyseessä on vielä varsin maltillinen konevalinta, sillä yläraja on 430 hv. Pienemmälläkin pärjää hyvin. Mittasimme yksin ajettaessa huippunopeudeksi 42,7 solmua. Miellyttävin matkanopeus asettui noin 35 solmun tasolle.

Muhkeiden penkkien ja tyylikkään muotoilun ansiosta Cobaltilla veneily tuntuu erityisen mukavalta. Juuri tämän jenkit osaavat paremmin kuin muut. Kun jokin näyttää tavallista paremmalta, se myös tuntuu siltä. Samalla täytyy muistaa, ettei Cobalt ole tunnettu halvoista hinnoistaan. Laadusta joutuu maksamaan. Kotimaassaan Cobalt on yksi arvostetuimmista merkeistä.

243:ssa on määritelty istumapaikat peräti 12 hengelle. Kuskin ja navigaattorin penkin jatkeena on sivupenkit. Kun peräpenkin selkänojan kääntää, konekopan päälle muodostuu auringonottokeskus. Kauniina kesäpäivänä patjalle pitää jakaa vuoronumeroita. Leppoisaan chillailuun ja viilentävään vesiurheiluun 243 tarjoaa mitä parhaimmat puitteet.

Kabiini on muhkea ja miellyttävän korkea.

Tätäkin Cobaltia on helppo ajaa. Käytös on johdonmukaista ja vakaata, vaikka kuinka rattia pyörittäisi. Aallokon kasvaessa huomaa kuitenkin nopeasti, ettei 243 yllä lähellekään yli puolet painavamman 303:n tasoa. Tämä on tietysti itsestään selvää. 243 asettuu joka tapauksessa keskivertoa parempien keliveneiden ryhmään. Me petyimme kuohujen keskellä pääosin siksi, että odotukset olivat alun perinkin turhan epärealistia.

Cobaltin hankkiminen muistuttaa nykytyyliin palapelin kokoamista. Erilaisia valinnaisia vaihtoehtoja ja varusteita on yhteensä yli 70.

X