Clipper Racessa veneet saavat pisteitä joka osuudelta sijoitustensa mukaan; nopeimmalle on tarjolla 10 pistettä, hitaimmalle 1 piste. Lisäksi venekunta voi hankkia lisäpisteitä kymmenellä osuudella olevalta pisteportilta, joilla kolme ensimmäistä saavat pisteitä 3:sta 1:een.
Vaikuttaa siltä, että kaikki venekunnat haluavat yrittää lisäpisteitä Kap Verden pohjoispuolella olevalta pisteportilta. Mikään pakko portin läpi ajaminen ei ole, yhtä hyvin voisivat kilpailijat suunnata suorinta tietä kohti Rio de Janeiroa.
Suomi on tällä hetkellä piilossa eli se siirtyi sääntöjen mukaiseen 24 tunnin Stealth Modeen eilen illalla. Jokainen vene voi turvautua siihen kerran niillä pitemmillä valtameriosuuksilla, joissa Stealth Mode on sallittu. Stealth Moden aikana vene raportoi turvallisuussyistä sijainnistaan normaalisti kilpailutoimistoon, mutta tietoa ei julkaista kisan verkkosivuilla eikä anneta kilpailjoiden tietoon. Tästä syystä Suomi on nyt tulosluettelossa viimeisenä. Illalla selviää, mikä sen todellinen sijoitus on.
Gold Coast Australia piileskeli eilen ja on nyt tulosluettelossa kolmantena. Johdossa on edelleen brittien edustaja Welcome to Yorkshire ja kakkosena Singapore.
Pisteportin jälkeen odottaa varsinainen sudenkuoppa: miten suoriutua menestykselliseti Päiväntasaajan pohjoispuolella odottavasta tyvenestä vyöhykkeestä, Doldrumsista?
Päiväntasaajan ylityksen jälkeen on edessä Clipper Racen uutuus valtamerisprintti, jonka voittaja saa yhden lisäpisteen. Mukana sprintissä eteläisten 5 ja 10 leveyspiirien välillä ovat kaikki veneet ja sen voi voittaa, olipa sijainti mikä tahansa. Nopeus ratkaisee.