Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Testit

Candela – Foilaava sähkövene

Sähköveneet ovat jo monta vuotta hitaasti tehneet tuloaan. Nyt Ruotsissa on kehitetty sähkövene, jossa on vauhtia.

01.12.2016

KirjoittajaLasse Lindén

KuvaajaLasse Lindén

Sähköveneiden tulevaisuuteen uskotaan edelleen, vaikka niiden maailmanvalloitusta on ennustettu pitkään ja enimmäkseen turhaan. Sähköstä kuitenkin haetaan pelastusta hetkeen, jolloin fossiiliset polttoaineet ovat liian arvokkaita käytettäväksi huvitteluun vesillä.

Eiväthän sähkömoottorit ole veneissä uusi asia. Etenkin kalastajat ovat käyttäneet pieniä sähköperämoottoreita jo vuosikaudet. Ja saksalainen Torqeedo on rakentanut perämoottoreita, joiden suorituskyky vastaa 40-hevosvoimaista bensiinimoottoria.

Candela on ruotsalaisten uusin pyrkimys ratkaista sähkön ongelmat. Suurinhan niistä on akkukapasiteetti, jonka riittävyys kohtuulliseen hintaan on edelleen ylivoimainen hidaste. Candela ei ratkaise akkuongelmia, mutta tyrmää hidastelun: kantosiivillä kulkeva kevyen kevyt hiilikuituvene saavuttaa yli 30 solmun huippunopeuden.

Lue kaikki

VENEILYSTÄ

Katso tarjous Kirjaudu

Candela

Pituus 7,50 m

Leveys 2,54 m

Kokonaispaino n. 1 000 kg

Moottoriteho 42 kW

Akkukapasiteetti 42 kWh

Ajoaika 2,5 tuntia (25 solmua)

Taloudellisin nopeus 25 solmua

Huippunopeus > 30 solmua

Kantavuus 5 henkilöä

Hinta

Valmistaja www.candelaspeedboat.com

X