Jutut

Bavaria 32 Cruiser ja Hallberg-Rassy 310 – halpa vastaan hintava

02.03.2011

TekstiKiti Westerback

Kari Hautala

Bavariaa edullisempaa 32-jalkaista matkapurtta ei löydy kirveelläkään. Hallberg-Rassyn pienin malli on lähtöhinnaltaan enemmän kuin tuplasti kalliimpi. Kävimme selvittämässä, miten hintaero tuntuu vesillä.

Vertailun veneillä ei päällisin puolin ole juuri muuta yhteistä kuin valmistusmateriaali ja kokoluokka. Ne ovat yhden perheen matkapursia, hyvin asuttavia ja niissä on kaksi kahden hengen kajuuttaa. Ja onhan molemmissa veneissä osatakila, jossa keulapurjeena käytetään fokkaa.

Molemmat ovat tekijöidensä pienimmät mallit. Periaatteessa siis aloitusveneitä, joista merkkiuskolliset käyttäjät houkutellaan siirtymään suurempiin veneisiin.

Hallberg-Rassy 310

Hallberg-Rassy on veneistä hieman pienempi, mittanauhamme mukaan 37 senttiä lyhyempi ja huomattavasti kapeampi. Ruotsalaisvene on itse asiassa hyvinkin solakka Bavarian rinnalla, varalaitakorkeuskin on kymmenen senttiä pienempi. Runkomuodoissa on muitakin eroja. Bavaria on pullea keulastaan ja takaa leveämpi, Hallberg on muodoiltaan sopusuhtaisempi.

Bavaria 32 Cruiser
Saksalaisveneessä on vakiona ratti, Rassyssa pinnaohjaus. Ratin siihenkin saa, mutta lisähinta on mojovat 5 000 euroa. Sen sijaan Hallberg-Rassyn rungon alla roikkuu lyijyköli, joka on huomattavasti kalliimpi kuin Bavarian valurautaköli. Se antaa veneelle paremman loppujäykkyyden.

Vesillä

Vertailupurjehdukset suoritimme syyskuun puolivälissä Helsingin ulkopuolella Melkin selällä. Tuuli puhalsi etelälounaasta 7-8 m/s ja merellä oli kohtalainen aallokko.

Lähdimme koepurjehdukseen sivutuulessa NJK:n kotisatamasta Koivusaaresta ulkomerelle. Suurempaa vauhtieroa emme havainneet, vaikka Bavaria tuntui hieman alitehoiselta. Saksalaispursi oli johdossa, mutta Rassy pyrki hanakasti rinnalle.

Luovilla ero oli kuitenkin selkeä Hallberg-Rassyn hyväksi. Rassyn solakka runko halkoo aaltoja sutjakkaasti ja vene kulkee pehmeästi. Ruotsalaisvene tuntuu hyvin tukevalta ja suuntavakaalta, runko on jäykkä, eivätkä paikat natise aallokossa.

Molemmat veneet selvisivät kelistä hyvin purjeita vähentämättä. Molemmat myös nousivat tuuleen, kun peräsimestä päästi irti, Rassy hieman hanakammin kuin Bavaria.

Hyvät sisätilat

Bavaria 32 Cruiser  Hallberg-Rassy 310

Sekä Bavariassa että Hallberg-Rassyssa on yllättävän paljon sisätilaa vajaan kymmenen metrin matkapurreksi. Bavariassa se ei ihmetyttänyt paljonkaan, onhan veneen runko sekä leveä että korkea. Sen sijaan solakan Hallberg-Rassyn sisätilojen avaruus oli myönteinen yllätys.

Hallberg-Rassyn salongissa on viisi senttiä enemmän seisomakorkeutta kuin Bavariassa. Portaikon kohdalla tilaa on vähemmän, mutta salongin sohvat ovat jopa hieman pitemmät kuin Bavariassa. Selitys lienee taaemmaksi siirretty pentteri.

Ilmeeltään veneiden sisustukset eroavat tyystin toisistaan. Bavariassa on modernia tyyliä, kulmikkaita muotoja ja selkeitä, vaaleita pintoja. Sisällä on siistiä, mutta ei viihtyisää.

Hallberg-Rassyn sisustus on huoliteltu, yksityiskohtainen ja perinteiseen, pohjoismaiseen makuun istuva. Mahonkipinnat ovat mattalakattuja ja upeasti viimeisteltyjä. Kaappeja on paljon, jokainen kolkka ja nurkka on otettu käyttöön. Vene oikein huokuu laatua.

Bavaria 32 Cruiser  Hallberg-Rassy 310

Rassyn asuintiloja voisi verrata viiden tähden hotellihuoneeseen. Kaikki tarvittava on käsillä, kalusteet käsin tehty, sohvat hyvät istua ja sängyt mukavat nukkua. Bavaria on kolmen tähden hotelli, toimiva mutta ei yhtä viimeisen päälle huoliteltu ja mukava.

Molemmat testaajat nimesivät vertailun voittajaksi Hallberg-Rassy 310:n sillä edellytyksellä, että hinnasta ei puhuta. Rassy purjehti paremmin, tuntui käteen sopivammalta ja on sisätiloiltaan huomattavasti viihtyisämpi. Myös varustelu on hyvä. Laatupursi läpikotaisin.

Bavaria Cruiser 32 on reilun kokoiset asumistilat tarjoava matkapursi, joka purjehtii paremmin kuin veistämön aikaisemmat mallit. Veneen kovin valttikortti on edullinen lähtöhinta. Niitä saa kaksin kappalein Rassyn hinnalla. Bavariaan tavallinen palkansaaja pääsee siis käsiksi paljon pienemmällä alkuinvestoinnilla.

Veneen lopullinen hinta kuitenkin on ostohinnan ja jälleenmyyntiarvon erotus. Vasta siitä selviää, paljonko rahaa harrastukseen upposi.

Lataa alkuperäinen

Tekniset tiedot

Bavaria 32 Cruiser Hallberg-Rassy 310
Pituus 9,75 m 9,42 m
Vesilinja 8,85 m 8,80 m
Leveys 3,42 m 3,18 m
Syväys 1,95 m 1,80 m
Uppouma 5 200 kg 4 350 kg
Painolasti 1 300 kg 1 680 kg
Isopurje 29,0 m&³2; 25,5 m&³2;
Genua
Fokka 21,0 m&³2; 21,7 m&³2;
Genaakkeri 71,1 m&³2; 70,0 m&³2;
Maston korkeus 14,8 m 14,4 m
Apumoottori Volvo Penta D1-20 Yanmar 3YM20C
Suunnittelija Farr Yacht Design/
BMW Group DesignworksUSA
German Frers
Valmistaja Bavaria Yachtbau GmbH Hallberg-Rassy Varvs AB
Valmistusmaa Saksa Ruotsi
Päämyyjä Boatman Group Helmarin-Hellman Yachts Oy
Mustikkamaantie 2, 00570 Helsinki Tammistontie 256, 20900 Turku
puh. (09) 692 6418 puh. (02) 258 1600
www.boatmangroup.fi www.helmarin.fi

Teksti: Kari Wilén
Kuvat: Kari Hautala
Testiavustus: Tom Finell

Tiivistelmä Vene-lehden 3/2011 jutusta

Katso kuvat

Oikaisu

34-jalkaisten pursien vertailutestissä (Vene 1-2/2011) sekä Bavaria/Hallberg-Rassy -vertailussa (Vene 3/2011) on virhe melutaulukoissa. Taulukon sarakkeet Peräkajuutta ja Salonki ovat vaihtuneet keskenään, eli taulukossa melu on kovempaa salongissa kuin peräkajuutassa, vaikka asia on päinvastoin.

Pahoittelemme.

 

X