Tilaa
Testit

Arkistosta: Galeon 300 Fly – Kompakti jahti

Puolalainen Galeon tarjoaa hyvät tilat kohtuullisella hinnalla. Laatu ja ominaisuudet kestävät tarkastelun myös pintaa syvemmältä.

05.12.2022

Kirjoittajatuomo kanerva

Kuvaajajukka pakarinen/otavamedia

Galeon 300 Fly jatkaa veistämön aikaisempien 280 ja 290 Flyn viitoittamaa väylää. 300 Fly on kuitenkin uusi malli, johon edellisistä versioista on lainattu vain hyväksi havaittu perusjärjestys.

Maahantuojan mukaan Galeonin suunnittelijat ovat käyttäneet 300 Flyn rungon suunnitteluun enemmän aikaa tietokonemallien äärellä kuin mihinkään muuhun aiempaan Galeoniin. Samaa runkoa tullaan käyttämään jatkossa neljässä muussa mallissa, joten suunnittelun haaste on ollut saada se sopimaan monille erilaisille kansiratkaisuille.

Galeonin uuden mallisarjan muotoilusta vastaa italialainen Roberto Curto, joka on tuonut mallistoon oman persoonallisen ilmeensä. 300 Fly ei ole muotoilun kannalta helppo kohde, sillä kapeaan ja vain 9,60 m pitkään veneeseen on mahdutettu yläohjaamon lisäksi salonkiin 1,91 metrin seisomakorkeus. Kolmen metrin korkeudella vedenpinnasta oleva flybridge ja korkea ohjaamo saavat 300 Flyn näyttämään kaikesta huolimatta kiikkerältä.


Esittely on julkaistu Vene-lehdessä 12/2014


Flybridge on selkeä, mutta pulpetti hieman liian matala. Näkymät korkealta ovat hulppeat.

Korkea olemus herätti ennakkoluuloja veneen ajettavuudesta ja ajomukavuudesta. Ne kuitenkin karisivat koeajolla nopeasti. Rungon suunnitteluun uhratut työtunnit eivät ole menneet hukkaan. Tiukkaa kahdeksikkoa ajaessa vene kallistelee keskimääräistä hieman enemmän, mutta sisällä kallistelu ei tunnu poikkeuksellisen suurelta eikä häiritsevältä. Sen sijaan flybridgeltä ajaessa kallistelu tuntuu jo huomattavasti voimakkaammin.

Takaistuin liikkuu kiskoilla eteen ja taakse. Koeajoveneen uimataso on lisävaruste.

Pahinta myrkkyä rungolle on sivumyötäinen aallokko, jolloin vene kallistelee voimakkaimmin. Tavallisessa matka-ajossa kallistelu ei ole erityisen voimakasta, eikä vene tunnu kiikkerältä edes flybridgeltä ajaessa. Korkea vene on kuitenkin herkkä nojaamaan sivutuuleen, joten trimmitasot ovat pakollinen hankinta, ja niitä myös joutuu säätämään jatkuvasti. Trimmitasojen automatiikka olisi erinomainen lisävaruste.

Portaikko on jyrkkä mutta melko turvallinen. Kaiteita voisi olla enemmän

Lisää tehoa

300 Flyn suunnittelun lähtökohta on ollut hyvä ajettavuus joka säällä. Runko onkin erittäin suuntavakaa tuulen suunnasta ja aallokosta riippumatta. Suunnittelukategoria on B, eli avomeri. Sen huomaa, kun suuntaa yli metriseen aallokkoon 7 m/s puhaltavan tuulen tahdittamana. 300 Flyn liikkeet ovat rauhallisia ja meno jouheaa. Suuri massa (5 500 kg) pehmentää kulkua merkittävästi. Kovassakin kelissä voi pitää 20 solmun matkavauhtia mukavuuden kärsimättä.

Galeonista ei kuulu ylimääräisiä ääniä mistään nurkasta ja runko on todella jämäkkä. Tukirakenteiden ainevahvuudet ovat kaikilta osin riittäviä. Lujat rakenteet kestävät aikaa ja vaimentavat ääniä. Matka-ajossa ohjaamon äänitaso on 76–77 dB, mikä on hyvä tulos. Äänen sävy on lisäksi mukavan matalaa ja tasaista huminaa, joka ei ole häiritsevää.

Runko on valmistettu nykyaikaisella alipaineinjektiolla kerrosrakenteena. Valmistusmenetelmä vähentää käytetyn hartsin, eli lujitemuovin sidosaineen käyttöä ja tekee rakenteista kevyempiä perinteiseen ruiskulaminointiin verrattuna.

Suurella massalla on myös haittapuolensa. Koeajoveneessä oli malliston toiseksi pienin moottorivaihtoehto, 300 hv Volvo Penta D4-300, joka riittää 300 Flyn kuljettamiseen vain kohtuullisesti. Moottorilla saavutettiin täydessä retkivarustuksessa ja neljän hengen kuormalla 28 solmun huippunopeus. Eniten puhtia kaivattaisiin liukuun nousuun, joka on melko verkkaista. Vääntävämpi Volvo Pentan D6-370 on suositeltava valinta, mutta se nostaa hintaa 19 500 eurolla.

Paras matkanopeus osuu 20–24 solmun alueelle, jolloin matka taittuu 2 l/mpk kulutuksella. Se on tämän kokoluokan veneelle melko paljon, monilla kilpailijoilla kulutus on n. 15 % pienempi. Toki janoisempiakin löytyy.

Tyynellä säällä 300 Fly on ketterä yhdelläkin moottorilla ja sen saa pyöräytettyä ympäri ahtaassa paikassa ilman keulapotkuria. Korkea kylki ottaa kuitenkin tuuleen purjeen lailla, joten tuulisia olosuhteita ajatellen keulapotkuri on suositeltava lisävaruste.

Galeon 300 Fly on korkea vene, jonka muotoilu on onnistunut haasteista huolimatta.

Venettä koko rahalla

300 Fly on Galeonin pienin malli, ns. aloitusmalli. Se näkyy suurempiin Galeoneihin verrattuna runsaampina lujitemuovipintoina, etenkin salongissa. Katto ja tuulilasin pilarit ovat paljasta lujitemuovia, mutta käsitelty tyylikkäästi mattapintaiseksi. Muualla on käytetty paljon kangas- ja puupintoja. Galeon on räätälöitävissä oma maun mukaan ja tarjolla on useita eri puu- ja verhoilumateriaaleja.

Tilojen pohjaratkaisu on tuttu monista vastaavan kokoluokan liukuvista matkaveneistä. Pentteri on kuljettajan takana ja vastakkaisella puolella on sohvaryhmä neljälle. Salonki on leveiden sivukansien takia kapea ja keskikäytävällä toisen henkilön sivuuttaminen vaatii yhteispeliä. Suuret ikkunat antavat salonkiin runsaasti valoa ja ilmavuutta. Molemmat sivuikkunat voi avata.
Matkaveneelle tärkeitä säilytystiloja on pentterin yhteydessä runsaasti, ja 85 l jääkaappi on reilun kokoinen. Yksiliekkisen vakiokeittimen ympärillä on kohtuullisesti laskutilaa, jota saa lisää kaatamalla kuljettajan istuimen.

Salonki on kapea, mutta avaran tuntuinen. Avattavista ikkunoista saa raitista ilmaa.

Vakiona oleva imutyhjennettävä harmaavesisäiliö ansaitsee kiitoksen. Harmaavesisäiliöön kerätään kaikki pentterin ja wc:n käyttövedet, joten vesistöön ei pääse rehevöittäviä pesuaineita. Wc on ohjauspulpetin alla ja sen sisäänkäynti on hyttien välisessä aulassa. Wc:hen saa lisävarusteena suihkun.

Veneen makuutilat sijaitsevat keulassa ja salongin alla. Molempiin kajuuttoihin on ovi. Keulakajuutassa on nykymuodin mukaan laajat runkoikkunat, joista tulee runsaasti valoa ja avaruutta. Katonrajassa kiertää säilytyskaappien rivistö. Sängyn etureunassa on vedettävät lokerot ja paapuurin puoleisessa nurkassa vaatekaappi. Säilytystilaa löytyy myös patjojen alta. Sänky on vakiona 190 cm pitkä ja leveimmillään 180 cm. Se kuitenkin kapenee molemmista päästä huomattavasti. Jatkopalalla sängyn toisen reunan saa 220 cm pituiseksi.

Keskikajuutta on yllättävän tilava ja valoisa.

Keskikajuutta on salongin alla poikittain. Kajuutan eteisessä on korkeat säilytyskaapit ja niiden edessä matala istuin. Eteistilassa on 188 cm seisomakorkeus. Keskikajuutan sänky on kiitettävän suuri, 235 x 180 cm. Siinä mahtuu nukkumaan kolmekin aikuista tai neljä lasta. Sänky ulottuu veneen laidasta laitaan ja molemmissa kyljissä on iso runkoikkuna valoa tuomassa.

Hinnaltaan Galeon on hyvin kilpailukykyinen. Vaikka vakiovarustelistalta puuttuu muutamia käytännössä pakollisia varusteita ja alkaen hinnan 260 hevosvoiman moottori on selvästi alitehoinen, pysyy 300 Flyn hinta kohtuullisena riittävän tehokkaalla moottorilla ja hyvin varusteltunakin. Vastaavista tiloista saa monissa muissa veneissä maksaa kymmeniä tuhansia enemmän.

Galeon 300 Fly

Pituus 9,60 m, leveys 3,00 m, syväys 0,72 m, paino 5 500 kg, kantavuus 7 henkeä, CE-luokka B (avomeri), polttoaine 415 l, moottori 260–370/2x 260 hv, koeajoveneen moottori Volvo Penta D4-300

Lisätietoja GN Boats

LUE MYÖS: Vene 15 Båt: Matkamoottoriveneiden ykkönen Galeon 300 Fly

Lue myös nämä

X