Testit

Arkista tyylikkyyttä – Grandezza 37 CA

Grandezza jatkaa tyylilleen uskollisena. 37 CA täydentää mallistossa olleen reiän kiitettävästi.

06.10.2018

TekstiAri Inkinen

KuvatArto Wiikari/Otavamedia

Venesuunnittelu tänä päivänä on tarkkaa työtä. Hydrodynaamisissa ominaisuuksissa uusien ratkaisujen löytäminen on melko mahdotonta, ja moottorien kohdalla perämoottoreihin siirtymisen trendi näyttää edelleen vahvistuvan. Niinpä huomio kiinnittyy ennen kaikkea designiin.

Suomessa venemuotoilu on pitkään ollut hyvin hillittyä tutun – ja turvallisen – toistamista. Edes ulkomaisten suunnittelijoiden anti suomalaiseen venevalmistukseen ei ole tuonut radikaaleja muutoksia ehkä uusinta Aquador 35 -venettä lukuun ottamatta, jossa nähdään tuulahduksia muutaman vuoden takaisista trendiominaisuuksista.

Suomalaisen venesuunnittelun kärkihankkeita ovat avoimet ja DC-tyyppiset veneet. Suuret veneet suomalaisittain ovat lähinnä Targan ja Sargon kaltaisia yhteysveneitä, joiden pääasiallinen kysyntä on ulkomailla.

Englannin ja Italian malliin

Oikeastaan ainut viime vuosina enemmän esillä ollut matkavenetyyppinen kotimainen suuri vene on Grandezza kahdella 40-jalkaisella mallillaan. Malliston seuraava kokoluokka on ollut Grandezzan kantaäiti 31 OC:stä kehittynyt 34. Valmistajan mukaan 34 ja 40 väliin on jo pitkään kaivattu venettä, jotta harppaus koossa, ja ennen kaikkea hinnassa, ei olisi liian suuri.

Nyt Grandezzan valmistaja Finnmaster Boats Oy on esitellyt 37 CA -mallin, joka täyttää tuon aukon. Yhteistyössä veistämön kanssa veneen suunnittelusta vastaa pitkälti Osmo Roukala, joka aikanaan oli toinen veistämön perustajista. Hän on sittemmin luopunut omistuksestaan, mutta toimii edelleen suunnittelijana.

Koko Grandezza-malliston esikuvana voi pitää englantilaisia veneitä italialaisittain tyyliteltynä. Keulan osalta Grandezzaan on haettu hieman trendikästä kulmikkuutta, ja salongin sivuikkunat ulottuvat turkkitasoon saakka. Mihinkään äärimmäisyyksiin suunnittelussa ei ole menty, vaan mukana ratkaisuissa on aimo annos konservatiivisuutta. Tilanjako on hyvinkin perinteinen, mikä tässä kokoluokassa puolustaa paikkaansa. Aika on hionut ratkaisut toimiviksi.

Peruskonseptiltaan Grandezza 37 CA on matkavene. Makuukajuuttoja on kaksi, ja salonki voidaan yhdistää perän avotilan kanssa suureksi, yhtenäiseksi oleskelualueeksi, jossa myös sijaitsee veneen pentteri. Salongin sohvaryhmästä on lisävarusteena saatavien patjojen avulla mahdollista muodostaa kapeahko parivuode.

Lue koko esittely lokakuun Vene-lehdestä 10/2018.

Grandezza 37 CA

Hinta alk. 397 435 €
Kokonaispituus 11,55 m, leveys 3,50 m, syväys 0,70/1,20 m, paino 7 500 kg, kantavuus 10 hlö, suositusteho 2 x 260–300 hv, pa-säiliö 650 l, vesisäiliö 260 l, septisäiliö 160 l, CE-luokka B.

Suunnittelu Osmo Roukala ja Team Finnmaster Boats, valmistaja Finnmaster Boats Oy, Kokkola, valmistusmaa Suomi.

Vakiovarusteet, mm. Raymarine 12” -plotteri, hydrauliohjaus, Volvo Penta -moottoritrimmiavustin, 
Zipwake-trimmit, keulapotkuri, 
Fusion-äänentoistojärjestelmä, sähköinen kattoluukku, lämmin painevesi (22 l), keraaminen dieselliesi, jääkaappi (140 l), maasähköjärjestelmä, sähkötoiminen wc, 
2 x 140 Ah + 2 x 100 Ah akusto, Websto-diesellämmitin.

Lisävarusteet, mm. Side-Power ohjailujärjestelmä 18 940 €, sähköinen ankkurivinssi ja ankkuri perään 8 870 €, keulaan 8 060 €, Whisper-generaattori 3,5 kW 19 800 €, monitoimiuuni 2 385 €, 30 l jääkaappi 1 190 €, astianpesukone 2 560 €, tv-valmius 650 €, tiikki sivukansille 5 980 €, keulakannen sohva ja patja 3 165 €, avotilan pöytä 2 190 €, salongin varavuoteen patja 765 €, 
astiasto 6 hengelle 2 495 €.

Myynti Astrum Vene Oy, Salo ja Helsinki

 

 

X