Tilaa
Jutut

Allt för Sjön -messut suljettiin etuajassa – Tarjolla oli uutuuksien lisäksi vahva suomalaisedustus

Tukholman näyttelyssä tuttujen suomalaisuutuuksien lisäksi nähtiin myös venäläisveneiden rynnäkkö. Ja olivat ruotsalaisetkin olleet ahkeria. Messujen oli tarkoitus olla avoinna sunnuntaihin, mutta keskiviikkona ilmoitettiin, että päivän päätteeksi ne suljettiin tältä vuodelta Ruotsin pahentuneen koronavirus-tilanteen vuoksi.

12.03.2020

KirjoittajaTeksti Ari Inkinen ja Pasi Nuutinen Kuvat Pasi Nuutinen

”Finnarna kommer – är ni redo?”oli Finnboatin mainoslause Tukholman venenäyttelyssä. Ja totisesti, suomalaisetli ovat paikalla ruotsalaisen veneteollisuuden kannalta pelottavan runsain joukoin.

Jo perinteiseen tapaan suomalaisveneet olivat keskeisesti esillä Tukholman venenäyttelyssä, eivätkä vain sijainnillaan, vaan myös lukumääräisesti. Ja ruotsalaiset olivat valmiita, onhan Ruotsi Suomen tärkein veneiden vientimaa. Suomalaisinvaasio oli siis ymmärrettävä.

Sen sijaan on vaikea ymmärtää, että Ruotsin tärkein venenäyttely vaikutti muuten olevan hiljaa hiipuvalla tiellä. Sitä oli vaikea ymmärtää etenkin, kun puolet pienemmillä markkinoilla Suomessa Helsingin näyttely porskuttaa.

Ehkäpä suomalainen veneala ja näyttelyn järjestäjät ovat ymmärtäneet tehdä jotain ruotsalaisia paremmin. Yksi suuri ero ainakin on, että Helsingin näyttelyssä esitellään itse veneiden lisäksi runsaasti veneilyyn liittyvää oheistoimintaa ja tuotteita.

Toinenkin ero Helsingin ja Tukholman näyttelyillä oli, ja purjehtijan näkökulmasta tällä kertaa Tukholman hyväksi. Tukholmassa on joka vuosi esillä kotimaisten veistämöiden tuotteita, vaikka uutuudet olisivat harvassa. Niin nytkin.

Kuten meilläkin, purjeveneteollisuus on Ruotsissa suuntautunut jo pitkään jokamiesluokan sijaan premium-asiakkaisiin. Ei tosin niin luksustasolle kuin meidän Swanimme ja Balticimme. Tänä vuonna huomiota keräsi kaksi valmistajaa maan vastakkaisilta rannikoilta.

Länsirannikon ylpeys Hallberg-Rassy toi uusimpansa kotimaan ensiesittelyyn. HR 40C jatkaa matkapursisarjan päivitystä German Frersin linjojen mukaisesti. Tuulilasin suojaama keskiohjaamo ja tasokas viimeistely ovat ennallaan, aiempaa modernimpi runko ja tuplaperäsimet tuovat sekä suorituskykyä että hallittavuutta. Sisälle on saatu lisää avaruutta lähinnä salonkiin.

Tukholman lähellä toimiva Rosättra Båtvarv tunnetaan Linjett-pursien valmistajana. Nyt veistämö oli tuonut halliin erikoisemman luomuksen. Shogun 50 on hiilikuiturunkoinen, kahden hengen hallittavaksi tarkoitettu kisapursi, ja Ladykiller-niminen ensimmäinen vene keräsi viime kaudella mainetta Itämeren offshore-kisoissa.

Shogun

Rajusta ulkonäöstä huolimatta vene on sisustettu hienostuneesti. Veistämön kuvauksen mukaan se on 100-prosenttinen kruiseri ja samalla myös 100-prosenttinen raaseri.

Vene ei tule jäämään yksittäiskappaleeksi. Suunnitteilla on peräti viiden veneen sarja, ja rinnalle on tulossa 42-jalkainen pikkusisko.

Vaikka suuri osa Tukholma uutuusveneistä nähtiin jo Helsingissä, ovat ruotsalaiset itsekin saaneet uutta aikaan. Yksi näyttävimmistä oli Nimbus C11. Se edustaa Nimbuksen uudempaa tuotantoa ja tyyliä, mistä Suomessakin on jo nähty C9. Nyt nähdyssä uutuudessa kaikki vain oli suurempaa ja sitä oli enemmän.

Nimbus C11

Kovin persoonallinen uutuus ei enää ole, sillä vastaavaa tyyliä on nähtävissä myös saman yhtiön Paragonissa, sekä Axoparissa, XO:ssa ja lukuisissa ulkomaisissa veneissä. Nimbuksen ystäville tyyli kuitenkin on uudempaa.

C11 on neljän hengen matkavene, jossa on kaksi erillistä makuukajuuttaa. Ohjaamon alla oleva kajuutta on miellyttävän tilava, mutta vuode on ahtaasti lattian alla. Keulakajuutta on ylellinen ja sinne on sovitettu myös runsas pentteri.

Moottoreiksi on tarjolla koko sarjan suosikeiksi nousseiden Mercury-perämoottorien ohella Volvo Pentan sisäperädieselit. Veneen kokonaispituus on peräti 12,40 m ja leveys 3,46 m.

Toinen Nimbuksen uutuus messuilla oli samaan tyylin tehty T8, jossa valmistajan mukaan on haettu samaa tunnelmaa kuin vanhassa suosikkimallissa Nimbus 26 Novassa.

Nimbus T8

Uutuus on enemmänkin retki- ja huvikäyttöön ajateltu vene, jossa on kova kate ohjaamon yllä. Makuutilat ovat kahdelle, ja moottorin voi valita Mercuryn 200–300 hevosvoiman teholuokista. Pohja on Nimbus Nova R -sarjasta tuttu porraspohja.

Westline 260 Sport on pienen, lähellä Ruotsin länsirannikkoa Trollhättanissa sijaitsevan veistämön walkaround-uutuus. Veistämön vuosituotanto on alle 10 venettä, mutta tavoitteet ovat kunnianhimoiset. Yhtiön aiempi malli oli Westline 34, joka on esitelty takavuosina Vene-lehdessäkin.

Messuilla nähty uutuus on koko perheen retkivene, jonka kajuutassa ei mahdu kuin kaksi nukkumaan, vaikka vene muuten on tilava. Kuomun alle järjestyy lisää makuutilaa.

Hieman vanhahtavasta ilmeestään huolimatta 260 Sport on käytännöllinen vene, jossa on runsaasti säilytystiloja. Uimataso on suuri, samoin avotilassa mahtuu viisi, kuusikin henkeä viettämään aurinkoista päivää. Vaihtoehtoja ovat Volvo Pentan 240 hv:n bensiini- tai dieselmoottori.

Veistämön mallistossa ovat myös 360 Sport, 365 Coupé ja vielä piirustuspöydällä oleva 440 Sport Coupé.

Westline 26

Micore Xw63CC herätti välittömästi ”tämän olen nähnyt ennenkin”-reaktion. Eikä aiheuttajaa tarvinnut kaukaa hakea. Vuonna 2008 testasimme tuolloin Suomeen tuotavaa Micore 630 -venettä Suomenlahdella syysmyrskyssä. Toimittaja Heikki Juuri-ojaa lainatakseni: ”En tiedä toista huvivenettä – en edes huomattavasti isompaa – joka viihtyisi parimetristen tyrskyjen keskellä yhtä hyvin.”

Sama keskipulpetti, sama eteen kallistettu tuulilasi, sama pohjan loiva V-kulma. Yksityiskohdat ovat muuttuneet, samoin koristeteippaukset. Kokonaisuutena kuitenkin sama vene. Jotkut mallit ovat syntyneet ajattomiksi.

Mutta! Hinta oli 12 vuotta sitten 31 800 euroa (Evinrude E-Tec 115), ja nyt yhä lähes saman, 349 900 kruunua eli 32 567 euroa (Honda BF 115).

MicoreXw63CC

Niinikään messuilla esitelty Nautus on Ruotsin länsirannikolta kotoisin oleva vene, jonkalaisten soisi yleistyvän. Se on suunniteltu ja rakennettu käytännölliseksi ympäri vuoden käytettäväksi kulkuneuvoksi, jonka polttoaineen kulutus on poikkeuksellisen alhainen ja käyttökustannukset edulliset.

Alkunsa vene sai tarpeesta kulkea Göteborgin saaristokodista kaupunkiin töihin. Kun juuri toiveiden mukaista venettä ei ollut tarjolla, purjeveneiden suunnittelija Gabriel Heyman sai toimeksiannon sellaisen suunnittelusta. Näin syntyi Nautus 7-50. Pitkälti tasapohjainen sisämoottorivene kulkee meripeninkulman noin neljällä desilitralla, mutta kiireen tullen jopa 24 solmun nopeudella.

Messuilla esitellyn mallin lisäksi saatavana on kovalla katolla ja suojaisemmalla tuulilasilla varustettu versio. Veneitä on toistaiseksi valmistunut seitsemän. Hintaa sillä on 80 hv:n Yanmarilla varustettuna 46 000 euroa ilman veroa.

Nautus 750

Mantarayn One-fly ehdittiin esitellä jo Göteborgin venenäyttelyssä, ja Tukholmassakin se oli hieman kätkettynä purjeveneiden joukossa. Sikäli sääli, että vene edustaa vanhoja kantosiipialuksia, mutta uudessa muodossa.

Mannerfelt Design Teamin suunnittelemassa veneessä on selkeästi sukunäköä Suomessakin takavuosina nähtyihin Mannerfeltin suunnittelemiin veneisiin, jotka kylläkin sittemmin ovat kadonneet myyntilistoilta.

One-flyn idea on perinteinen kantosiipi, mutta hieman uudella tavalla sovellettuna. Veneen keulassa on pitkälle eteen ulottuva siipi ja perässä on veneen leveydeltä siipi, jotka nostavat yhden hengen kuormalla 550 kg painavan yhdistelmän noin 20 cm veden pinnan yläpuolelle.

Honda BF30 -moottorilla matkanopeudeksi tulee noin 24 solmua kulutuksen ollessa 0,2 l/mpk.

Vaihtoehto on Torqeedo-sähköperämoottori, jolloin perusakun kapasiteetilla vene kulkee noin kaksi tuntia parhaimmillaan 25 solmun nopeudella.

Vene on viisi metriä pitkä ja se kantaa neljä henkilöä.

Mantaray One-fly

Rand Play 24 on One-flyn tavoin vene, joka tarjoaa mahdollisuuden sähköiseen liikkumiseen tai fossiilisten polttoaineiden polttamiseen. Rand on tanskalainen venevalmistaja, jonka neljän veneen malliston jokainen vene voidaan varustaa sähkömoottorilla aina suurinta Leisure 28 -mallia myöten.

Messuilla esillä ollut Play 24 on niin sanottu picnic boat, avovene vailla sen kummempaa suojaa. Kymmenen hengen vene voidaan varustaa jopa 50 kilowatin sähkömoottorilla, ja tällöin käytetään Torqeedon Deep Blue moottoria, joko sisä- tai perämoottorina. Akkukapasiteetti on enimmillään 40 kWh.

Rand Play 24

Tukholman näyttelyn ehkä mielenkiintoisin osasto oli Venäjän yhteisosasto, jossa esiteltiin poikkeuksetta alumiiniveneitä. Yhdeksän veneyritystä oli tuonut halliin kymmeniä veneitä, joista osa – Master, Volzhanka/Voyager, Northsilver – ovat jo Suomessakin tunnettuja. Mielenkiintoista veneissä on, että ne ovat hyvin erilaisia. Myös veneiden laatu ja varustelu on kehittynyt viime vuosina .

Hyvä esimerkki nopeasta kehityksestä oli Voyager 700 Open. Se on hyvin ”ruotsalaistyylinen” avovene, joka rakenteeltaan on selkeästi krouvimpi kuin suomalaisveneet. Vene on hyvin suoralinjainen, ja tiloissa on selkeästi kiinnitetty huomiota käytännöllisyyteen.

Voyager 700 Open

Allt för Sjön -näyttelyn Tukholman Elvsjössä oli tarkoitus olla avoinna sunnuntaihin, 15. maaliskuuta saakka, mutta keskiviikkona ilmoitettiin, että, kun messut sulkeutuvat kello 19, niitä ei enää tänä vuonna avata. Syynä on tietysti Ruotsin pahentunut koronavirus-tilanne.

Lue myös nämä

X