on merikelpoisuuden roolimalli.
Cobalt 303 on millä tahansa mittarilla arvioituna yksi parhaista koskaan ajamistani veneistä. Cobaltin runko leikkaa aaltoa kuin lämmin veitsi huoneenlämpöistä voita. Minkäänlaisia ylimääräisiä runkoääniä ei ole, eivätkä edes yksittäiset isot aallot töksähdä keulaan. Meno on trimmilevyjen avulla jokaiseen aallonsuuntaan niin jouhevaa, ettei apukuskin penkillä istuvan navigaattorin tarvitse edes pitää kahvasta kiinni. Vaikka vauhtia on koko ajan yli 50 solmua.
Cobaltissa on makuusijat vain kahdelle. Tämä on pienoinen ihme, sillä korotetun turkin alle sopisi tilan puolesta vaikka biljardipöytä. Nyt alue on varattu pelkästään polttoaine- ja vesisäiliöille. Jos Cobaltista pitää etsiä heikkouksia, niin yksi sellainen on ohjaamon äänitaso. Meteli ylittää täydellä kaasulla ajettaessa 90 desibelin (A-asteikko) kipukynnyksen.
Cobalt 303 aiheuttaa vakavaa vauhtisokeutta. Kun kierroksia laskee vajaaseen 4 000:een, tuntuu vauhti lähestulkoon matelulta. Pikainen vilkaisu gps:n näyttöön kuitenkin kertoo, että nopeutta on yhä yli 40 solmua. Veneen huippunopeudeksi mittasimme 51,8 solmua.
Tekniset tiedot
Pituus | 9,62 m |
Leveys | 3,02 m |
Paino | n. 5 000 kg |
Kantavuus | 12 henkeä/1 020 kg |
CE-luokitus | B (avomeri) |
Polttoainesäiliö | 568 l |
Moottori | 2 x 320–2 x 425 hv bensiini |
2 x 260 hv diesel | |
Hinta | alk. 167 900 euroa |
Koeajoveneen moottori | 2 x Volvo Penta 8,1 l Gi 375 hv |
Koeajoveneen hinta | 194 729 euroa |
Valmistaja | Cobalt Boats, USA, www.cobaltboats.com |
Myynti | Puotilan venekeskus, puh. 020 749 8860 |
www.puotilanvenekeskus.fi |
Testiryhmä: Heikki Juuri-Oja ja Seppo Katajisto