Tilaa
Jutut

Näin syntyi superjahti Baltic 111 Raven

Miten syntyy 34-metrinen ylellinen luksusjahti, joka kuitenkin kulkee kilpaveneen nopeudella? Superjahti Baltic 111 Ravenin suunnittelusta vastannut Jarkko Jämsén kertoo, millaisin teknisin ratkaisuin aluksen painosta katosi 30 tonnia.

18.10.2024

Kirjoittajaheidi hammarsten

Kuusi vuotta sitten asiakas antoi muotoilija Jarkko Jämsénille toimeksiannon: suunnittele purjevene, joka on vähintään yhtä nopea kuin tämänhetkiset supermaxi-luokan kilpaveneet – mutta mukavasti ja tyylikkäästi sisustettuna. Supermaxi-kilpavene voi kulkea jopa 35 solmun vauhtia eli lähes 65 km/h.Syksyllä 2023 projektin tulos, 34-metrinen Raven laskettiin vesille, ja viime keväänä se sai World Super­yachts -kilpailussa tuomariston erityispalkinnon innovatiivisuudesta. Mitä tässä välissä tapahtui?

”Suunnittelussa edettiin kierros kierrokselta suurista linjoista yhä pienempiin yksityiskohtiin. Veneen ulkonäköä, sisustusta ja teknisiä elementtejä suunniteltiin yhtä aikaa, asiat linkittyvät toisiinsa”, kuvailee Jarkko Jämsén.

Jämsén on koulutukseltaan sekä puuveneveistäjä, laivanrakennusinsinööri että teollinen muotoilija. Hän on noussut harvalukuiseen joukkoon, joka suunnittelee maailman suurimpia ja kalleimpia huvijahteja superrikkaille asiakkaille. Jämsén piteli Raven-projektin lankoja käsissään, mutta siihen osallistui hänen arvionsa mukaan satoja huippuosaajia sekä Jämsénin yrityksestä Aivan Oy:stä että yhteistyökumppaneilta.

Lue kaikki

VENEILYSTÄ

Katso tarjous Kirjaudu

Lue myös nämä

X