Tilaa
Huolto

Tee itse: Moottorin lämmönvaihtimen perushuolto

Lämpöongelmat ovat yksi yleisimpiä sisämoottoreiden murheita vesillä. Varsinkin vanhempien koneiden jäähdytysjärjestelmät ovat alttiina vuosien varrella kertyneen lian ja korroosion aiheuttamille ongelmille.

11.10.2024

Kirjoittajaja kuvat Matti-Pekka Falck

Veneen sisämoottorin jäähdytysjärjestelmä on hyvin yksinkertainen. Moottorin jäähdytyskanavissa kulkee suljetussa kierrossa glykolineste, joka sitoo itseensä moottorin tuottamaa hukkalämpöä.

Jäähdytyskierron lopuksi kuuma glykoli ohjautuu moottorin kyljessä sijaitsevaan lämmönvaihtimeen. Lämmönvaihtimen läpi pumpataan jatkuvasti erillisellä pumpulla viileää merivettä. Kaksoisvaipparakenteen vuoksi merivesi ja glykoli eivät pääse sekoittumaan keskenään, mutta kuuma glykoli luovuttaa lämpöään viileämpään meriveteen johtumalla, yleensä se tapahtuu kuparista valmistetun pillistön läpi.

Lämmönvaihtimesta glykoli aloittaa viilentyneenä uuden kierron moottorissa, ja merivesi päätyy pakoputken kautta takaisin mereen vieden moottorin tuottaman hukkalämmön mukanaan.

Lämmönvaihdin vaatii ajoittaista tarkastusta ja huoltoa, koska se saattaa tukkeutua meriveden epäpuhtauksista, korroosiosta tai vaikkapa hajonneista merivesipumpun siipipyörän palasista. Mikäli moottoriin ei ole asennettu erillistä suodatinta merivedelle, lämmönvaihtimeen kulkeutuu erityisen helposti epäpuhtauksia.

Lue kaikki

VENEILYSTÄ

Katso tarjous Kirjaudu

Lue myös nämä

X