Testit

20 hv:n perämoottorit: Veronkiertäjien teholuokka

20-hevosvoimaisten luokassa tarjonta on runsasta, mutta tekniset erot pieniä. Moderni tekniikka tuo tullessaan uusia ominaisuuksia, muttei aina parempaa suorituskykyä.

09.02.2016

Kirjoittajatuomo kanerva

Kuvaajatuomo kanerva ja juha virtanen/otavamedia

Perämoottoreiden kuuma ryhmä ovat 20-hevosvoimaiset varsinkin nyt, kun rekisteröityjä veneitä uhkaa vero. Tämänhetkisten tietojen mukaan vero tulee koskemaan rekisteröityjä veneitä ensi vuoden alusta. 20-hevosvoimaisella moottorilla varustettua venettä ei tarvitse rekisteröidä, kunhan veneen pituus on alle 5,5 m.

20-hevosvoimaisten luokassa on tarjolla peräti kuusi eri merkkistä moottoria. Niistä tosin Tohatsu ja Mercury ovat identtisiä, sillä Tohatsu valmistaa kaikki 20 hevosvoiman ja sitä pienemmät Mercury-brändin alla myytävät perämoottorit.

Myös Yamaha ja Parsun ovat rakenteeltaan lähes identtisiä. Niiden välillä kyse ei tosin ole yhteistyöstä, vaan Parsun on Yamahan kopio.

Yamaha, Honda, Tohatsu ja Mercury on valmistettu Japanissa, Suzuki on valmistettu Thaimaassa ja Parsun Kiinassa. Parsunin suunnittelu, tai käänteinen suunnittelu, on moottorin tyyppikilven mukaan tehty Yhdysvalloissa.

Lue kaikki

VENEILYSTÄ

Katso tarjous Kirjaudu

Honda BF 20

4,2

Kiitämme

+ suorituskykyä

+ kulutusta

+ äänitasoa

Moitimme

Suorituskyky ja polttoaineen kulutus vertailun parhaimmistoa. Siihen vaikuttavat myös vakiona oleva nelilapainen potkuri. Rakenteeltaan selkeä ja yksinkertainen. Helppo huoltaa. Vertailun hiljaisin ja toiseksi kevyin moottori.

1

Mercury F20

3,6

Kiitämme

+ varaosahintoja

+ kulutusta

Moitimme

Taloudellisuudessa vertailun kärkeä. Suorituskyvyssä jäi hieman identtiselle Tohatsulle. Halvaat varaosat yhdessä pienen polttoaineenkulutuksen kanssa tekevät moottorista edullisen käyttää. Hankintahinnaltaan noin 400 euroa Tohatsua kalliimpi, vaikka on sama moottori.

Parsun F20A

3,2

Kiitämme

+ hintaa

Moitimme

– kulutusta

– tyhjäkäyntiä

Hinnaltaan vertailun muita moottoreita selvästi edullisempi. Rakenne on sama kuin Yamahassa, mutta viimeistely heikompaa ja käytetyt materiaalit halvempia. Kiihtyvyys vertailun heikointa, mutta huippunopeus keskitasoa. Kulutus etenkin matalilla kierroksilla suuri. Todella korkea tyhjäkäynti.

Suzuki DF20

3,8

Kiitämme

+ helppokäyttöisyyttä

+ kiihtyvyyttä

+ painoa

Moitimme

– huollon hankaluutta

Kokoluokkansa kevyin ja ulkoisilta mitoiltaan pienin. On polttoaineenruiskutuksen ansiosta helppokäyttöinen ja varmatoiminen säällä kuin säällä. Lisävarusteena saa ajotietokoneen. Polttoainetta kuluu saman verran kuin kaasutinmoottoreilla.

Tohatsu msf20c

3,9

Kiitämme

+ suorituskykyä

+ kulutusta

+ hintaa

Moitimme

Taloudellisuudessa ja suorituskyvyssä vertailun kärkeä. Jää Hondasta jälkeen vain huippunopeudessa ja on myös äänekkäämpi. Sama moottori kuin Mercury, mutta hankintahinnaltaan noin 400 euroa Mercurya edullisempi ja samalla vertailun toiseksi edullisin.

Yamaha f20b

3,4

Kiitämme

+ viimeistelyä

Moitimme

– kaapeleiden kiinnitystä

– kiihtyvyyttä

Perussuorittaja, joka ei loista millään osa-alueella. Kiihtyvyys vertailun heikointa, mutta huippunopeus keskitasoa, kuten myös taloudellisuus. Kaukohallintakaapeleiden kiinnitys ulkonee moottorista ja kaapelit vaurioituvat helposti.

X