X-41 on menestyksekäs kilpuri. Koska Suomeen ei viime kesänä saatu ainuttakaan X-41:tä, kävimme Tallinnan lahdella koepurjehtimassa sikäläistä raaseria – hiilikututakila, suuri ratti ja takaa avoin istuinkaukalo, purjeina North Sailsin 3DL. Tuulta oli aluksi noin 7 m/s, lounaispuuskissa vähän enemmänkin. Miehistö valitsi keulaan kevyen tuulen fokan. Isopurjeen nosto vaati kaverin mastolle, koska kilpaveneen purjeen mastoliesmassa ei ole ratsastajia, vaan tavallinen köysiliesma, joka pitää ohjata uraan. Purjeessa on tietysti myös vapaasti liehuva puomiliesma.
Luovilla veneen vakiomiehistö trimmasi purjeita ahkerasti. Peräharus kiristettiin äärimmäisen tiukalle, aivan pohjaan saakka. Ilmeisesti kahdella saalinkiparilla tuettu Nordic Mastin hiilikuitumasto on kohtuullisen jäykkä, koska peräharusta kiristettiin hampaat irvessä. Isopurje muuttui aivan laudaksi ja välillä näytti jo siltä, että latat kääntyisivät suojan puolelle. Mutta vauhti oli erinomainen, luovilla vene kulki noin 7,6 solmua. Ja olisi varmasti kulkenut kovempaakin, jos laidalla olisi ollut enemmän läskiä. X-41 vaatii suuren miehistön.
Veneen ohjaustuntuma ja käyttäytyminen olivat erinomaiset ja ansaitsivat lyyrisiä kommentteja koepurjehtijoilta: ”venettä voi ohjata kahdella sormella”, ”ihana tuntuma ja kontrolli”, ”tuntuu jollalta vaikka painaa lähes 7 tonnia”.
Kääntyessämme avotuuleen Tallinnan lahden puhuri taukosi noin 5 m/s voimakkuuteen. Nostimme spinnun ja sivumyötäiseen ajettaessa loki näytti kevenevässä kelissä kunnioitettavat 8 solmua. Minkäänlaisia hallintavaikeuksia ei myötätuulessakaan ilmennyt, vaan vene kulki suoraan ja totteli kiltisti kipparin käskyjä.
Asumistilat ovat käytännölliset mutta askeettiset. Viimeistelytaso on erittäin hyvä ilman, että se olisi loistelias kuin Swanissa tai Balticissa. Kilpapurreksi X-41 on kuitenkin hienosti tehty ja kuten Tomppa Finell totesi, kyllä veneessä ainakin miesporukalla viihtyy hyvin.
Tekniset tiedot
Pituus | 12,35 m |
Vesilinja | 10,69 m |
Leveys | 3,64 m |
Syväys | 2,50 m |
Uppouma | 6 800 kg |
Painolasti | 2 730 kg |
Isopurje | 54,5 m&³2; |
Fokka 106 % | 46,4 m&³2; |
Spinaakkeri | 130,5 m&³2; |
Moottori | Volvo Penta D2-40, S-vetolaite |
Suunnittelu | X-Yachts Design Group |
Valmistaja | X-Yachts, Tanska |
www.x-yachts.com | |
Maahantuoja | Premium Yachts Nord Ltd Oy |
Vattuniemenkatu 3, 00210 Helsinki | |
puh. 040 414 2545 | |
Hinta vakiovarustein | 271 000 euroa |
Testiryhmä: Kari Wilén, Tom Finell ja Timo Utter