Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Jutut

Yöperho Moth liitää aaltojen yllä

11.09.2011

KirjoittajaKiti Westerback

Timo Utter

Moth on sopiva haaste ihmisille, joilla on jo kokemusta kevytveneistä. Luokka selvästi houkuttelee kokeneita purjehtijoita, jotka haluavat löytää uuden ulottuvuuden harrastuksestaan.

Arvokisoissa purjehtijoiden ikäjakauma on laaja 20 ikävuodesta ylöspäin, 40-50-vuotiaat purjehtijat eivät ole harvinaisuuksia ja jopa 76-vuotiaan tiedetään lentäneen veden päällä.

Veneen alla olevat kaksi siipeä nostavat veneen ilmaan lentokoneen siiven tavoin. Veneen lentokorkeutta säädetään keulasta alas laskeutuvalla piiskalla. Piiska aistii veneen liikettä anturin tavoin, purjehtija taas säätelee sitä, kuinka syvällä piiskan kärki on.

Veneen liikkeen paine vaikuttaa kölin siiven takareunan korkeussiivekkeisiin kuten lentokoneissa: vastatuuleen purjehdittaessa veneen tulee olla ylempänä, myötätuuleen purjehdittaessa alempana.

Siivekkeiden profiilien suunnitteluun on panostettu viime vuosina paljon. Vedenalaisten osien on oltava jäykkiä ja hiilikuitu on mahdollistanut tämän kehityksen.

Vedenalaisessa kehitystyössä ollaan jo tietynlaisessa taitekohdassa. Saattaa olla, että seuraavaksi keskitytään veden päällä oleviin asioihin: ilmanvastus halutaan minimiin ja kiinnostus siipipurjetta kohtaan America’s Cupin tyyliin saattaa kasvaa.

Veneen käsittely

Rannassa Mothia voi säilyttää siististi pressun alla. Vene on tosin niin kevyt, että se kannattaa ainakin avoimella rannalla sitoa kiinni, muuten tuuli voi helposti tarttua siivekkeisiin.

Rikaaminen on yksinkertaista ja vaivatonta. Masto työnnetään mastotaskuun ja nostetaan kolmella vantilla ylös. Lopuksi laitetaan puomi paikalleen ja purje kiinnitetään takareunastaan puomiin.

Kun kaikki purjeen säädöt ovat kohdallaan, laitetaan Moth maissa kyljelleen. Sitten köli ja peräsin laitetaan paikalleen pohjan puolelta, hieman kuin evät surffilaudoissa. Keulapiiskan annetaan laskeutua alas ja se yhdistetään vaijerilla köliin.

Vene nostetaan kyljellään veteen ja uitetaan niin syvälle, että sen voi kääntää pystyyn foileja vahingoittamatta. Kun rannasta pääsee tasaiseen tuuleen, veneen käsittely helpottuu huomattavasti. Sen hallinnassa ehkä suurimmat haasteet aiheuttaa aluksi kiikkeryys ja peräsimen tunnottomuus, ennen kuin vene on liikkeessä.

Timo Utter

Venettä ajetaan käytännössä perstuntumalla ja se vaatii käsiltä herkkyyttä. Purjetta kiristetään ja löysätään jatkuvasti tuulen mukaan.

Lento on tasaista ja vaivatonta, kunhan skuuttikäsi toimii riittävän nopeasti.

Hydrofoilit muissa veneissä

Suuremmissakin veneissä, mm. ranskalaisessa l’Hydroptère-trimaraanissa, on jo menestyksellisesti käytetty hydrofoileja. Vene rikkoi pari vuotta sitten maagisen 50 solmun nopeusennätyksen.

Tulevaisuudessa tullaan varmasti suunnittelemaan isoja purjeveneitä pelkästään hydrofoil-purjehdukseen. Kun niistä saadaan kokemuksia riittävästi avomeripurjehdukseen, reittiennätyksiä tullaan rikkomaan. Suotuisissa olosuhteissa siipien etu perinteisiin veneisiin nähden on ylivertainen.

Hydrofoil-veneiden käyttöä rajoittaa ainoastaan tuuli. Lentoon pääseminen vaatii aina riittävän perustuulen. Kevyet henkilöt voivat päästä Mothilla lentoon jo 3 m/s tuulessa, mutta ihannepaino Moth-purjehtijalle ei ole kevyt, vaan jopa 70-90 kiloa.

Hydrofoilveneiden erikoisuus on juuri se, että aaltovastuksen vähyys tasaa painon vaikutusta, venettä kun ei tarvitse puskea aalloista läpi.

Moth antaa siivet

Timo Utter

Uudet veneet maksavat 10 000-15 000 euroa, mutta käytettyjen kauppa käy vilkkaana ja kelvollisen veneen voi saada 5 000-10 000 eurolla.

Hyvä vaihtoehto on kimppavene, jolloin yksi ajaa Mothin ulos merelle ja toiset seuraavat kumiveneellä perässä. Moth-purjehdus on aluksi niin raskasta, että puolen tunnin intensiivisen harjoittelujakson jälkeen vaihtaa jo ihan mielellään saattoveneeseen.

Se huono puoli Mothilla purjehtimisessa on, että se on erittäin addiktoivaa. Kiito vetten päällä on niin uskomattoman mukavaa, että sitä haluaa yhä lisää, kun vihdoinkin on saanut Mothilta siivet.

Tekniset tiedotTimo Utter

Pituus 3,555 m
Leveys 2,250 m
Etuliikin pituus 5,185 m
Maston korkeus 6,250 m
Rungon paino 10-20 kg
Paino rikattuna 26 kg
Purjepinta-ala 8 m&³2;
Valmistajat Aardvark, Assassin, Fastacraft ja Mach 2
Lisätietoja www.moth-sailing.org

Teksti; Jussi Pekkarinen
Kuvat: Timo Utter

Tiivistelmä Vene-lehden 6/2011 jutusta

Katso kuvat

 

X