Tilaa
Jutut

Yksinpurjehtijan matkassa: Huuselalla alkaa toukokuussa rankka 2 000 merimailin kilpailu

08.03.2019

KirjoittajaJoonas Gustavsson

Kevät lähestyy jo kovaa vauhtia. Merenkävijälle sen varma merkki on vuosittain helmikuussa järjestettävät Venemessut, jossa yksinpurjehduksen kuninkuusluokassa kilpaileva Ari Huuselakin kävi levittämässä lajinsa ilosanomaa.

”Venemessuilla tuli jälleen tavattua paljon ihmisiä ja omiakin esityksiäni oli seuraamassa täysi yleisö”, Huusela kertoo.

Messuilla vieraili kymmenen päivän aikana yli 65 000 ihmistä. Huusela harmittelee hieman sitä, että purjeveneet ovat messuilla heikosti edustettuina.

”Moottoriveneiden ja pakettiauton kokoisten perämoottoreiden paljouden perusteella bisnes näyttää tuolla puolella sujuvan. Se kertoo myös siitä, että esimerkiksi Imoca 60 -luokassa vahva ympäristöajattelu ei välttämättä ole levinnyt vielä moottoriveneiden puolelle – vaikka markkinoivathan valmistajat moottoreitaan vähäpäästöisinä.”

Huuselan omaa 60-jalkaista kilpavenettä Venemessuilla ei nähty. Se odottaa parhaillaan siirtoa huoltohalliin Englannin Gosportissa sijaitsevalla telakalla.

”Vene pitäisi saada halliin parin viikon sisällä. Siellä sitten korjataan Route du Rhumissa sattuneen kolarin vauriot ja sijoitetaan tuulimittarit uudelleen edellisen kisan oppien perusteella”, valtaosan Rommireitistä ilman tuulidataa purjehtinut Huusela kertoo.

Kauden ensimmäinen Imoca Globe Series -kilpailu starttaa nimittäin jo toukokuun 8. päivä. Se tarkoittaa sitä, että Ariel2 pitäisi laskea vesille huhtikuun puoleen väliin mennessä, jotta aikaa jää riittävästi rigin ja muiden laitteiden testaamiselle.

Pohjois-Ranskasta starttaava Bermuda 1000 valittiin luokkaliiton äänestyksellä Valencia Race -kilpailun korvaajaksi sen jälkeen kun kisalle ei löytynyt sponsoria, Huusela kertoo.

”Bermuda 1000 on rankka 2 000 merimailin kilpailu, jonka reitti on kolmionmuotoinen. Kisareitti kulkee ensin Englannin kanaalin poikki kohti Irlannin eteläkärkeä. Sieltä lähdetään kohti Azoreita, jotka käydään kiertämässä ennen käännöstä takaisin kohti kilpailun maalia Ranskan Brestissä.”

Kilpailuun osallistuu parikymmentä Huuselan kilpakumppania, jotka taistelevat kaikki paikasta ensi vuoden päätapahtumassa Vendée Globessa.

8–10 vuorokautta kestävän kilpailun suurin haaste on Huuselan mukaan vilkas meriliikenne etenkin Englannin kanaalin suulla ja myöhemmin Espanjan ja Ranskan rannikolla.

”Siellä pitää olla koko ajan valppaana välttyäkseen törmäyksiltä. Veneeseeni asennetaan nyt myös vähän parempaa törmäyksenestotekniikkaa. AIS-järjestelmään liitetyn auton varashälyttimen äänen pitäisi nostaa elimistön adrenaliinitasoja sen verran, että olen heti valmis toimimaan vastaheränneenäkin. Vanha varoitussummerini varoitti muusta liikenteestä näköjään liian hennosti.”

Kevään tiukka aikataulu tarkoittaa samalla sitä, että monet Ariel2:een kaavaillut päivitykset siirtyvät tehtäväksi kisan jälkeen Suomessa. Myös kevään huollon hinta-arvio on laskenut alkuperäisestä lähes 200 000 eurosta noin neljäsosaan.

”Rahoituksesta riippuen” tarkoittaa sitä, että Huuselan veneen pääsponsorin paikka on edelleen auki. Kippari muistuttaa, että valtameripurjehdus on Euroopassa valtavan suosittua urheilua. Esimerkiksi Route du Rhumin lähtöpaikalla Ranskan Saint-Malossa vieraili viikon aikana yli 1,3 miljoonaa turistia. He tulivat kaikki katsomaan näitä supertähtiä ja heidän instrumenttejaan.

”Sponsorien saama näkyvyys ja mainosarvo tuovat investoinnin takaisin helposti moninkertaisena”, Huusela vinkkaa.

Ari Huuselan kilpavene Gosportin telakalla vuosi sitten keväällä. Venettä ollaan juuri laskemassa huollon jälkeen vesille.

Huusela on suunnitellut kesän kisakalenteriaan myös Itämeren kisojen osalta. Kippari kertoo osallistuvansa ainakin elokuussa järjestettävään Helsinki–Tallinna-Raceen ja samaan aikaan pidettävään Helsingin uivaan venenäyttelyyn.

”Kesäkuun toisena viikonloppuna purjehdittava Suursaari-race jää Ranskan kisan aikataulun vuoksi todennäköisesti väliin. Jos vene on saatu siihen mennessä Suomeen, niin olisihan se kiva käydä ottamassa siellä revanssi”, viime kesän kilpailussa kolmanneksi jäänyt Huusela kertoo.

”Se tosin edellyttää sitä, että venettä ei pidä pysähtyä korjaamaan Gosportissa Ranskan kisan jälkeen.”

Gotlannin ÅF Offshore -kisaa kippari pitää suurta kuvaa vasten liian vaarallisena Tukholman ulosmenoreitin kapeikkoineen.

”Viimeistään syyskuun alussa Ariel2 siirretään tällä tiedolla takaisin Englantiin, jossa se varustellaan kauden päätapahtumaa Transat Jacques Vabrea varten. Sekin riippuu tosin projektin ympärillä kummittelevasta Brexitistä. Voi olla, että huolto tehdään Suomessa ja joudumme lennättämään sieltä osaamista tänne.”

Kaiken tämän keskellä Huusela treenaa aktiivisesti Healtybossin Marko Yrjövuoren johdolla, jonka ainoana tavoitteena on tehdä yksinpurjehtijasta kaiken kestävä robotti.

”Se on vielä ’work-in-progress’, mutta kovasti ne minua piiskaavat”, Huusela hymyilee.

Myös Uniklinikan kanssa tehtävät rentoutumis- ja uniharjoitukset ovat tuottaneet hedelmää.

”Se on ollut hauska huomata, että voin nukahtaa milloin vain, vaikka en tuntisikaan itseäni väsyneeksi.”

Blogiteksti on julkaistu alunperin Tekniikan Maailmassa 1.3.2019

 

Sarjan aiemmat jutut löydät alla olevista linkeistä:

Ari Huuselan veneellä on ajettu yhdessä kesässä 16 vuoden ajot – Huolto on kallista ja ahdasta puuhaa

Ari Huusela palasi arkeen – Vene jäi jumiin Azoreille

Ari Huuselan IMOCA 60 Ariel II valmiina yksinpurjehdukseen maailman ympäri

”Atlantin rommireitti kutsuu nyt ’merten formulaa’ – Sääohjelman seuraaminen vaatii harjoittelua”

”Juuri kun olin laskemassa purjetta alas, vieressämme olikin rahtilaiva…”

Ari Huusela aikoo tehdä jotain, johon vain sata ihmistä on pystynyt

IMOCA 60 on yksinpurjehdusveneiden kuninkuusluokka

IMOCA 60 -veneet ovat hämmästyttävän kevyitä – Venettä kevennetään jopa ruokavarastoista tinkimällä

Kolmen kuukauden purjehduksen aikana ehtii nukkua 15-45 minuuttia kerrallaan – miten sellaisesta selviää?

Ari Huuselan kilpailuvene saapui Englantiin – Nyt se käydään läpi jokaista pulttia ja mutteria myöten

Riskinotto navigoinnissa voi kannattaa – tai käydä kalliiksi, sillä ”lyhin reitti ei aina suinkaan ole nopein”

Herätyskellona voi olla auton varashälytin – eikä kippari silti välttämättä herää 1–2 tunnin nokosiltaan!

Ari Huuselan ”Ariel2” laskettiin vesille – Siirtopurjehdus kohti Helsinkiä on parhaillaan käynnissä

Formula 1” saapui Suomeen – Ari Huuselan IMOCA 60 -vene on ainoa laatuaan Itämerellä

Näin sujui ”merten Formulan” matka Isosta-Britanniasta Suomeen – Yhdessä vaiheessa ”MacGyverin” piti nousta 27-metriseen mastoon

Lue myös nämä

X