Yamarinin alumiininen Cross-mallisto on yksi alan suurimmista yllätyksistä vuosiin. Niillä Konekesko Marine tavoittelee Yamarinille Suomen myydyimmän venemerkin titteliä.
Konekesko Marinen päätös ryhtyä valmistamaan alumiinirunkoisia Yamarin Cross -veneitä on erittäin merkittävä sekä alan yritysten että veneilijöiden näkökulmasta. Lujitemuoviset Yamarinit ovat jo vakiinnuttaneet asemansa venerekisterin kakkosena edellään vain ylivoimainen kansansuosikki, alumiinivene Buster. Cross-mallistollaan Yamarin haastaa tosissaan sekä Busterin että ennen kaikkea toisen suositun alumiinivenemerkin Silverin.
Poikkeava runko
Silverin nousu yhdeksi Suomen suosituimmista venemerkeistä perustui aikanaan alumiinisen rungon ja lujitemuovisen sisäelementin yhdistelmään. Sama rakenne on nyt myös Yamarin Crosseissa, joissa runkoon liimataan vastaavan lujitemuovisen Yamarinin kansi. Seuraavan parin vuoden aikana Crosseista tehdään kymmenen mallia viidelle eri rungolle.
Crossien runkosuunnittelusta on vastannut ”Mr. Yamarin” Tarmo Vuojärvi, ensimmäisenä eläkeläisprojektinaan. Tilajärjestelyt ovat pääosin turkulaisen venesuunnittelijan Kai Ilmasen käsialaa. Ilmasella on kyky luoda pienistä veneistä toimivia ja jopa avaran oloisia.
Puolikovasta alumiinista valmistetun rungon rakennevahvuus on pohjassa viisi ja laidoilla kolme millimetriä. Pitkittäis- ja poikittaisjäykisteiden sijoittelu perustuu tietokonemalliin, jonka tuloksena rungossa on poikkeuksellisen suuri perusjäykkyys. Valmistajan mukaan ratkaisu vaimentaa runkoääniä ilman rungon ja kannen väliin tulevaa uretaanivaahdotusta. Konekesko Marinessa uskotaan, että vastaava jäykistepalkisto yleistyy nopeasti.
Yamarin Cross -venemalliston runkovalmistaja on ähtäriläinen Campnou Oy. Kansien valmistuksesta ja veneiden kasauksesta vastaa valkeakoskelainen Fenix Marin Oy.
”Alumiiniveneet
helppohoitoisia”
Otimme koeajoon Crossien kaksi ensimmäistä mallia, 63 BR:n ja 61 CC:n. Ne esitellään yleisölle Helsingin venemessuilla ensi helmikuussa.
Yamarinien muoviveneissä ulkonäön hallitseva väri on valkoinen. Crossit ovat valmistajan mukaan totuttua sukunäköään ”tummaverisempiä”. Muoviosat, turkki mukaan lukien, ovat keskiharmaat. Patjoissa ja penkeissä on sinistä ja hopeaa. Kokonaisuus ei ole missään tapauksessa läheskään yhtä tyylikäs kuin perus-Yamarineissa. Toisaalta värin valinta on ollut helppo, koska perässä olevat Yamahat ovat harmaita.
Valmistaja korostaa esitteissään veneisiin pääsyn helppoutta, mutta varsinkin laidoilta kulku on selvästi vaikeampaa kuin esimerkiksi uusimmissa Finnmastereissa.
63 BR:ssä kuskille ja navigaattorille on omat pulpetit laidoilla. Peräpenkki jatkuu paapuurin laidalla, tilaa on kolmelle aikuiselle. Penkin styyrpuurin peräkulmassa on patjaton kohta, johon voi astua veneessä liikkuessa. Penkin alla on runsaasti säilytystilaa sekä paikka kylmälaukulle, jolle on erillinen 12 voltin virtalähde.
Tuulilasi aukeaa keskeltä. Pulpettien välissä on tumma akryyliovi, joka on vakiovaruste. Keulassa on penkki paapuurin laidalla. Sen sisällä on säilytystilaa, kuten myös pulpeteissa. Henkilökohtaisesti en pidä veneen keulasta, koska se muistuttaa ahdasta poreammetta.
61 CC:n keulassa on kaksi kapeaa sivupenkkiä. Pulpetin voi kiertää helposti molemmilta puolilta. Peräpenkille mahtuu väljästi vain kaksi aikuista, koska reunoille on varattu patjattomat alueet kulkemiseen.
Muoviversio
taloudellisempi ja mukavampi
Cross 63 BR:n täyden kaasun nopeus oli 44,4 solmua ja hieman kevyemmän 61 CC:n 44,7 solmua. Lujitemuovisen 63 BR:n huippunopeudeksi mitattiin aikanaan 45,1 solmua (21″ potkuri). Yksin ajettaessa Cross 63 BR saavutti 46,1:n ja 61 CC 45,9:n solmun nopeuden.
Muovi-BR:llä ajaminen on yli 30 solmun nopeuksilla matkaan suhteutettuna taloudellisempaa kuin Cross-BR:llä ja 61 CC:llä. Kulutuserot eivät ole isot, mutta selvästi havaittavat. 25 solmun nopeudella polttoaineen kulutukset ovat kaikilla 0,7-0,8 litraa ja täydellä kaasulla reilut 1,2 litraa meripeninkulman matkalla.
Kaikkien viime vuosina markkinoille tulleiden uusien Yamarinien rungot ovat olleet hyviä, niin myös uusien Crossien. Ajomukavuudessa ne eivät silti yllä aivan muovisten sisarustensa tasolle: runkoäänet ovat kovemmat eikä aallokossa veneily ole yhtä sulavaa.
Crosseja pitää kuitenkin arvioida ennen kaikkea alumiiniveneinä. Tässä kategoriassa ne sijoittuvat suoraan huipulle.
Tekniset tiedot: Yamarin Cross 63 BR
Pituus | 6,25 m |
Leveys | 2,30 m |
Paino | 880 g |
Kantavuus | 8 henkeä/600 kg |
CE-luokitus | C (rannikko) |
Moottori | 115–150 hv |
Polttoainesäiliö | 107 litraa |
Hinta | alk. 24 190 euroa |
Koeajoveneen moottori | Yamaha F150 |
Koeajoveneen hinta | 27 318 euroa |
Vakiovarusteet | mm. hydrauliohjaus, monitoimimittarit (2 kpl), kuomu, istuintyynyt, ovi tuulilasin alla |
Lisävarusteet | kuljetuspeite 430 e, satamapeite 460 e, etuosan peite 265 e, aurinkopeti 626 e, kokoontaitettava pöytä 265 e, vesihiihtotolppa 199 e, trimmitasot 628 e |
Tekniset tiedot: Yamarin Cross 61 CC
Pituus | 6,25 m |
Leveys | 2,30 m |
Paino | 780 kg |
Kantavuus | 8 henkeä/600 kg |
CE-luokitus | C (rannikko) |
Moottori | 115–150 hv |
Polttoainesäiliö | 107 litraa |
Hinta | alk. 21 290 euroa |
Koeajoveneen moottori | Yamaha F150 |
Koeajoveneen hinta | 24 418 euroa |
Vakiovarusteet | mm. hydrauliohjaus, monitoimimittarit (2 kpl), istuintyynyt |
Lisävarusteet | ajokuomu 1050 e, pulpetin suojahuppu 160 e (peittää lasin) tai 250 e (peittää myös tuolit), kuljetus/säilytyspeite 395 e, aurinkopeti 745 e, vesihiihtotolppa 199 e, trimmitasot 628 e |
Valmistuttaja | Konekesko Marine, puh. 010 53 034, www.konekesko-marine.fi www.yamarincross.com |
Myynti | Jälleenmyyjät maan eri puolilla, www.yamarincross.com |
Teksti ja kuvat: Heikki Juuri-Oja
Testiavustus: Ari Inkinen
Tiivistelmä Vene-lehden 12/2010 jutusta