Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Yamarin 81 DC – Uden ajan airut

Yamarin 81 DC on mielenkiintoinen yhdistelmä asiakkaiden toiveita ja tarpeita sekä suunnittelijan visioita. Aika näyttää, kohtaavatko ne.

05.12.2016

KirjoittajaTeksti Ari Inkinen

KuvaajaMarkus Pentikäinen/Otavamedia

Yamarin 81 DC on joka tapauksessa mielenkiintoinen vene. Ja vaikka sen hydrodynaamiset ominaisuudet eivät mullista venesuunnittelun periaatteita, ei niissä varsinaisesti mitään vikaakaan ole. Vene on hauska ajettava etenkin kevyessä kelissä, ja siinä on yksi miellyttävä ominaisuus ainakin kahden hengen kuormalla – se on erittäin kepeä. Yamarin kulkee hyvin korkealla ja on herkkä. Tilanne tietysti muuttuu, kun kyydissä ovat kaikki kymmenen sallittua matkaajaa.

Ulkoisesti uutuus on perinteiseen Yamarin-tyyliin tottuneelle ehkä jopa shokeeraava. Tylppä, rantautumisvaloin varustettu keula, jossa kansi laskeutuu reilusti alas, ei ole enää maailmanuutuus, mutta suomalaisveneissä poikkeuksellinen. Keulassa on kätevästi köysilokeron luukun ympäri asettuva tikas. Muuten keulakansi on kiitettävän tasainen, vailla turhia vekkejä ja kommervenkkejä. Kulkutie on osoitettu harmahtavalla Esthec-pinnoitteella, joka jossain määrin imitoi tiikkiä – ja pitää yhtä hyvin myös märkänä. Yamarinin kohdalla saumat tosin on jätetty ”massaamatta”. Ylipäänsä kaikki kulkutiet on pinnoitettu Esthecillä.

Tuulilasin keskiosa avautuu totuttuun DC-tapaan ja alas avotilaan johtavat kiitettävän kokoiset portaat.

Yamarin 81 DC:n avotilassa suunnittelija on toteuttanut työn tilaajan määrittelemän ”ei muuteta sellaista, mikä on hyväksi havaittu”. Avotila on hyvin samanlainen kuin 79 DC:ssä, jonka yhtenä parhaana puolena nimenomaan on pidetty käytännöllistä avotilaa.

Tilaa onkin yllin kyllin, mutta se on jaettu ehkä hieman hankalasti kahteen tasoon. Kymmenelle henkilölle avotilassa voi olla ahdasta, mutta seitsemän, kahdeksan istuskelee jo mukavasti. Peräosan täyttää suuri U-sohva, jonka paapuurin nurkassa on astin peräkannelle kiipeämistä varten. Kun etuosan kahden istuttavan penkin selkänoja käännetään eteen, tulee pöydän ääreen kaksi istuinta lisää.

Persoonallisia ratkaisuja

Kahdeksan metrin veneeseen mahtuu myös kohtuulliset sisätilat, vaikka ne eivät lienekään olleet suunnittelun pääprioriteettejä. Ensimmäinen yllätys on valoisuus ja avaruuden tunne. Kun runkoikkunat ovat ulkoa lähes mustat, mieli kuvittelee sisätilojen olevan hämärät. Eivät ole, valoa on runsaasti ja ehdottoman riittävästi.

Henkilökohtaisesti suurin ilon aihe keulakajuutassa on veden läheisyys. Ei Yamarin ole siinä suhteessa suinkaan edelläkävijä, mutta aina äänettömänäkin liplattava vesi jaksaa ilahduttaa, ja tässä veneessä vesi näyttää olevan todella lähellä.

Vuode on suuri ja miellyttävä. Patjaan on jaksettu kiinnittää sen verran huomiota, että se on napakka ja varmasti hyvä nukkua. Kokoa sillä on riittävästi joka suuntaan. Kaasujousien varassa nouseva patja kätkee vuoteen sisään jäävän suuren säilytyslaatikon.


Lue koeajo kokonaisuudessaan Vene-lehdestä 11/2016.


Yamarin 81 DC

Pituus 8,05 m, Leveys 2,76 m, Syväys 0,40 m

Moottoriteho 300 hv

Kantavuus 10 henk

CE-luokka C

Pa-säiliö 260 l

Vesisäiliö 45 l

Septisäiliö 30 l

Vakiovarusteet  mm. hydrauliohjaus, ajotietokone, sähköinen kaukohallintalaite, trimmitasot (Zipwake), keulapotkuri, 2 kpl tuulilasipyyhkimiä, 2-akkujärjestelmä, Garmin 7412 -plotteri, Fusion RA205 -radio/soitin, Webasto AT2000 -lämmitin, vesi-wc sähköhuuhtelulla, painevesi, jääkaappi (48 l), 2-liekkinen kaasuliesi, tiikkiturkki-imitaatio, ajokuomu.
lisävarusteet, mm. maasähköjärjestelmä 950 €, Engbo Midi -ankkurivinssi 3 020 €, sähköinen ohjaustehostin 2 350 €.

Hinta 92 900 €

Hinta (sis. Yamaha F300) 119 500 €

Suunnittelija Eker Design, Norja

Yamarin-venemallisto

X