Yamarinit 63 BR ja 61 CC pohjautuvat täsmälleen samaan runkoon, mutta veneillä on painoeroa noin sata kiloa. Raskaamman BR:n kuski istuu veneen keskivaiheilla, CC:tä ohjataan taaempaa.
Runko itsessään on hyvä. Ohjaamon sijainti muuttaa veneiden painopistettä vain hieman. Näistä kahdesta pidin enemmän 61 CC:n ajamisesta. Veneen kulkuasento aallokkoajossa ilman trimmilevyjä oli parempi kuin BR:n, jossa kuskin oma paino on laidalla. Myös näkyvyys eteen on CC:ssä esteetön.
Yamarinien kantavuus on peräti kahdeksan henkeä, mutta käytännössä tilanpuute alkaa vaivata jo viiden kuormalla. Heittokalastajia mahtuu mukaan kolme, parhaat paikat ovat keula- ja peräpenkeillä. Pelkästään heittokalastuksen näkökulmasta CC vie vertailun voiton, koska ohjauslaitteisiin pääsee käsiksi pulpetin molemmilta puolilta.
CC:n peräpenkille mahtuu mukavasti vain kaksi. Astintasolla varustettu kulkuväylä perään on penkin molemmilla puolilla, BR:ssä vain styypuurin laidalla. Myös CC:n perään saa lisämaksusta pöydän ja laajan aurinkopedin. Jos veneiden pääkäyttötarkoitus on retkeily lähisaarissa, ottaa BR pisteet kotiin; suojaisia istuinpaikkoja ystäville on perässä enemmän.
63 BR:ssä on enemmän kuivaa säilytystilaa kuin 61 CC:ssä. Avointa turkkitilaa on CC:ssä hieman enemmän, mutta siitä huolimatta pitkiä tavaroita – esimerkiksi lautoja – voi kuljettaa vain BR:llä, kun pulpettien välisen oven jättää auki. Säilytystilojen ja pitkän tavaran kuljetusmahdollisuuden takia BR toimii yhteysveneenä paremmin.
Äänimaailmoiltaan veneet ovat hyvin samankaltaiset. Runkoäänet ovat molemmissa vaimeat ja moottorimelu matkanopeuksilla siedettävästi noin 80 desibelissä (A-asteikko).
Yamarinit myydään Suomessa aina Yamahoilla, eikä mallistosta löydy konetta 115 hv:n ja 150 hv:n väliin. Sinänsä sääli, mutta kun näistä pitää valita, niin CC saakoon peräänsä F115:n ja BR F150:n. Suositus tehdään sillä reunahuomautuksella, että kevyesti kuormattuna BR vaatii kuskilta osaamista täyden kaasun ajossa.
Kaikkiaan BR on, ehkä hieman yllättäen, monipuolisempi yleisvene. CC sopii ainakin heittokalastajille, ja on yksinkertaisten linjojensa ansiosta mielestäni paremman näköinen kuin BR. Yleisissä ajo-ominaisuuksissa ja matka-ajon taloudellisuudessa ei ole niin suuria eroja, että pelkästään niiden perusteella voisi ratkaista voittajan.
Tekniset tiedot
Yamarin 63 BR | Yamarin 61 CC | |
Pituus | 6,25 m | 6,25 m |
Leveys | 2,30 m | 2,30 m |
Paino | n. 900 kg | n. 800 kg |
Kantavuus | 8 henkeä/600 kg | 8 henkeä/600 kg |
CE-luokitus | C (rannikko) | C (rannikko) |
Moottori | 115-150 hv | 115-150 hv |
Hinta | alk. 19 390 euroa | alk. 16 990 euroa |
Valmistaja ja myynti | Konekesko Marine, puh. 010 53 034 | |
www.yamarin.com, www.konekesko-marine.fi |
Teksti ja kuvat: Heikki Juuri-Oja
Tekninen avustaja: Seppo Katajisto