Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Jutut

XP 44 on nautinto purjehtia

07.10.2011

KirjoittajaKiti Westerback

Kari Wilén

X-Yachts uudistaa cruiser/racer-sarjaansa, ja on ristinyt sen Performanceksi. Ensimmäisenä muotista nousi Xp 44. Malli korvaa kahdeksan vuotta vanhan X-43:n.

Vajaassa kymmenessä vuodessa veneiden kehitys on edennyt harppauksin. Runkomuoto on muuttunut, avoimessa istuinkaukalossa on kaksi rattia ja pohjassa roikkuu syvä T-köli. Genuavetoisesta takilasta on siirrytty fokkaveneeseen, jossa rustit ovat kiinni laidoissa.

Vene on edellisten X-mallien tapaan Niels Jeppesenin suunnittelutiimin käsialaa.

Xp 44:n runko on moderni, perästä leveämpi kuin aikaisemmat cruiser/racerit, pystykeulainen ja varustettu kokkapuulla. Ankkuri on kätevästi suojassa kokkapuun alla.

Ylärakenne on muotoiltu uudestaan. Vanhojen X-sakaraisten ikkunoiden tilalla on nyt suuremmat, suorakaiteiset runkoikkunat.

Levanki on upotettu turkkitason alle ja sen säädöt ovat laidalla isopurjeen jalustajan ulottuvilla. Kajuutan katon reunalla, molemmilta puolilta säädettävissä, kääntyvissä rapulukoissa ovat isopurjeen puomiliesman säätö, puominalasvedin, isopurjeen cunningham-säätö, spinnupuomin kaija sekä fokan jaluksen sisäänvetäjät.

Kajuutan katolla on lisäksi Harken 50 ST -vinssit ja yhteensä 12 vapautinta nostimia ja reivejä varten.

Istuinlaatikko on takaa avoin. Uimatasoa ei ole.

Veneessä on kaksi komposiittirattia, Solimarin ohjausvälitys on vajaat puolitoista kierrosta ääriasennosta toiseen.

Nautinto purjehtia

Kari Wilén

Mukavuuksiakaan Xp 44:ssä ei ole unohdettu. Sivupenkeille mahtuu hieman tiivistäen istumaan neljä henkeä per puoli. Avotilan pöytä jalkoineen löytyy laatikosta turkin alta ja pöydän asennuslista on jalkatukena gasteille. Kipparille on ylösnostettavat jalkatuet rattien takana.

Veneessä on vakiona kannen läpi menevä kaksisaalinkinen alumiinitakila, joka on tuettu rod-vanteilla. Testiveneessä oli Southern Sparsin upea hiilikuitutakila.

Testipurjehdukselle osunut lounaistuuli jäi keveäksi, mutta se ei haitannut menoa. 4-5 m/s tuulessa luovimme 7,2 solmua. Nousukulma oli huiman hyvä ja tuntuma ratissa täydellisyyttä hipova.

Kun puuskissa päästi ratista irti, nousi pursi tuuleen, joten lateraalitasapainokin on kohdallaan. Peräsin tuntuu tehokkaalta ja 13-metrinen vene kääntyi tarvittaessa lähes paikallaan.

Loistoluokkaa sisältä

Kari Wilén

Kajuuttaan laskeutuessa katseen vangitsee Xp-malliston uusi tyyli. Osa kalusteista on valkoista laminaattia, muun muassa koko pentteri. Väri sointuu hyvin tummempaan mahonkiin. Viimeistely on huippuluokkaa, eikä edes se häiritse silmää, että osa sisustuksen lujitemuoviperustasta on näkyvissä.

Asumistilat ovat erittäin hienot ja huolitellut. Salongissa on ruokailutilat viidelle, joista kaksi istuu osin pöydän alle työnnettävällä penkillä. Karttapöytä on muutettu sivupöydäksi ja ikkunoiden alla on tukevat kaiteet.

Pentterissä on paljon kaappeja ja kardanoitu, kolmiliekkinen liesi.

Vastapäätä olevassa toiletissa istuin on asennettu poikittain, mutta pesupöydässä on hyvät kaiteet. Omistajan toiletti on suurempi, mutta molemmissa on suihku sekä avattava tuuletusikkuna.

Molemmissa peräkajuutoissa on väljä eteinen, suuri vaatekaappi ja tilava parivuode.

Runkoikkunat antavat tunnelmallista valoa, mutta veneessä ei ole ainoatakaan jatkuvaan tuuletuksen tarkoitettua venttiiliä.

Hiilikuidun lumo

Vaikka Xp 44:n rod-vantit kiristetään viulunkielen tiukkuuteen, ei veneen muodossa tapahdu muutoksia. Erittäin jäykkä runko on tehty infuusiomenetelmällä käyttäen suunnattuja kuituja ja epoksihartsia. Kerrosrakenteen ytimenä on PVC-vaahtolevy.

Kölialue on umpilaminaattia. Uudessa mallistossa teräspalkkikehikko on korvattu samantapaisella, mutta hiilikuidusta tehdyllä palkistolla. Jäykkyys suhteessa painoon on aivan omaa luokkaansa. Myös kansi on kerrosrakennetta.

Vakiokölin syväys on 2,30 metriä. Veistämö tarjoaa myös sekä syvemmän että matalamman, kaksimetrisen kölin.

Xp 44 on eittämättä yksi hienoimpia veneitä, joita olen purjehtinut. Kaikki tuntuu olevan kohdallaan: heloitus, suorituskyky, purjehdustuntuma ja asuminen. Lähtöhintakin tuntuu kokoon ja suorituskykyyn nähden kohtuulliselta.

Purjeet ovat suuri menoerä, mutta omaa luokkaansa on testiveneen hiilikuitutakila. Nordic Mastin alumiinitakilan vaihtaminen Southern Sparsin hiilikuituun maksaa peräti 52 650 euroa. Veistämö suosittaa samalla vakiokölin vaihtamista 2,65 metriä syvään kilpaköliin. Mutta kun kerran on purjehtinut hiilikuitumastolla, ei veneeseensä enää halua alumiinista.

Xp 44 maksaa edullisimmillaan kolme ja puoli kertaa enemmän kuin samankokoinen Varianta 44 (Vene 7/2011). Koepurjehduksen jälkeen emme ihmettele hintaeroa.

Tekniset tiedot

Pituus 13,29 m
Leveys 4,09 m
Syväys 2,30 m
Uppouma 8650 kg
Moottori Yanmar 39 hv
CE-luokitus A (valtameri)
Hinta vakiovarustein alk. 349 300 e
Valmistaja X-Yachts, Tanska
Maahantuoja X-Yachts Finland Oy, Helsinki, www.x-yachts.fi

Teksti ja kuvat: Kari Wilén

Tiivistelmä Vene-lehden 9/2011 jutusta

Katso kuvat

 

X