Tilaa
Testit

XO 360 – Peto on irti

XO 360 on tehty kokeneelle kuskille ja vaativalle asiakkaalle, kun perille on päästävä kelistä riippumatta, ja mieluummin nopeasti.

12.04.2016

Kirjoittajatuomo kanerva

KuvaajaXO BOATS

XO 360:n rungon jäykisteissä on käytetty Navia Designin kehittämää kotelopalkkirakennetta, mistä veneen suunnittelusta päävastuun kantanut Jarkko Jämsén on erityisen ylpeä. Eikä suotta, ajossa runko tuntuu todella jäykältä, eikä pidä lainkaan ääntä itsestään. Runkoa ei ole edes pinnoitettu vaahdolla tai muilla äänieristeillä ainakaan niiltä osin, kuin sitä valmiissa veneessä pääsee luukkujen kautta tarkastelemaan.

Palkkirakenteen ansiosta rungon pinta on poikkeuksellisen tasainen, eikä palkkien tai hitsaussaumojen aiheuttamat muodonmuutokset näy maalipinnan läpi.

XO 360 on suunniteltu pääasiassa yhteysveneeksi ja aktiiviseen käyttöön, joten mukavuus on ollut tärkeä kriteeri suunnittelussa. Matkustaminen on mukavinta kasvot menosuuntaan, minkä johdosta pöytäryhmän etumaisen pari-istuimen selkänoja kääntyy ympäri ja muuttaa istuinsuunnan. Samalla istuinkorkeus nousee reilut 10 cm ja istujat näkevät kuljettajan hartioiden yli eteenpäin. Sivusuunnassa näkyvyys on kuitenkin huono, sillä kattopalkki on juuri silmien korkeudella.

Kattoikkunat kattavat suuren osan katon pinta-alasta. Keskimmäinen ikkuna on avattava.

Kuljettajalla ja navigaattorilla on vakiona jousitetut kuppi-istuimet, jotka koeajoveneessä tosin olivat kiinteät. Istuimet antavat hyvän tuen, ja etäisyyssäädön ansiosta eripituiset kuljettajat löytävät hyvän ajoasennon. Ajoergonomia on kuitenkin parhaimmillaan seisoen ja nojaten istuimen nostettavaan etureunaan.

Vakiovarustukseen kuuluvat myös kaksi suurta näyttöruutua. Ne on sijoitettu erittäin hyvin kuljettajan näkökenttään ja riittävän lähelle, jotta käyttö onnistuu kurottelematta. Muita mittareita ei ole, vaan muun muassa moottorin tiedot saa valittua näytöille. Volvo Pentan oma ajotietokone on sijoitettu syvennykseen kojetaulun alareunaan, missä se on lähinnä pois tieltä.


Lue XO 360:n koeajo kokonaisuudessaan Vene-lehdestä 4/2016.


 

Lue myös nämä

X