Tilaa
Testit

Xc 50 – Lippulaiva

02.03.2011

Kirjoittajaja kuvat kari wilén

X Yachtsin cruiser-malliston suurin vene on Xc 50, ainakin toistaiseksi, vaikka jopa 60-jalkaisesta on keskusteltu. Nykyinenkin lippulaiva on jo oikea vene maapallonkiertäjälle, jolla ei ole puutetta pikkurahasta. Xc 50 on suuri ja kallis vene, mutta siitä huolimatta niitä on vuodessa myyty jo 13 kappaletta, yksi myös Suomeen.

Yli 16 tonnia painava valtameriristeilijä muistuttaa hyvin pitkälle malliston pienempiä pursia. Runkomuoto on samanlainen, suhteellisen syvä ja tilavuudeltaan suuri, jotta uppouma riittää kantamaan kattavan varustelun ja suurten vesi- ja polttoainetankkien sisällön. Mukaan saa 800 litraa vettä ja 600 litraa polttoainetta.

Läpikäveltävästä avotilasta aukeaa peräpeili uimatasoksi nappia painamalla. Vieressä on kaksi kaappia, joihin pääsee sekä avotilasta että peräpeilissä olevien luukkujen kautta. Styyrpuurin puoleisessa säilytetään pelastuslauttaa, jonka saa vedettyä takakautta ulos laatikossa olevan köyden avulla. Fiksua, etenkin kun lauennut lautta pysyy kiinni emoaluksessa samalla köydellä.
Toiseen laatikkoon voi asentaa vinssillä varustetun peräankkurin. Kahdelle kaasupullolle on säilytyslaatikko sivukannen alla.

Veneessä on kolmella saalinkiparilla tuettu John Mast -takila. Koepurjehditussa veneessä rod-vantit olivat todella tiukalla. Tämä on mahdollista, koska kerrosrakenteinen runko ei jousta eikä taivu mihinkään suuntaan. Sitä tukee tuhti teräskehikko, johon köli on ripustettu ja takilan rustit kiinnitetty. Kuten muissakin Xc-malleissa, tiikkikansi on vakiona ja kaikki köydet on piilotettu kansipintojen alle.

Suurimmassa Xc-veneessä tarjolla on vaihtoehtoja sisustuksen pohjaratkaisuun. Veneessä on kolme tuplakajuuttaa, mutta keulasoppeen voi myös sijoittaa pienen, ylimääräisen miehistöhytin.  Omistajan kajuutta on päälaipion edessä, vuode joko laitaa vasten tai keskivuoteena keulassa. Kajuutassa on oma WC ja suihkutila.

Salongissa on toinen WC/pesutila ja keittiön taakse saa sijoitettua kolmannen, mutta silloin joudutaan tinkimään pentterin työtilasta.

Xc 50 kulki 7–6 m/s länsituulessa ylväästi ja vakaasti. Ratissa on selkeä paine, joka tasoittui, kun tuulilasin edessä olevaa levankisäätöä laskettiin suojan puolelle.

Veneessä oli rullapuomi. Se on tämän kokoisessa purressa on hyvin kätevä, mutta kallis: tanskalainen FurlerBoom maksaa lähes 25 000 euroa.

Luovilla loki näytti tasaisesti yli 7,5 solmua. Genaakkerilla lukema oli lähes 10 solmua. Suuri uppouma tuo rauhallisuutta kulkuun ja syvä runko halkoo ahnaasti aaltoja.

Xc 50:n esittely on julkaistu Vene-lehdessä 3/2011.

 

Lue myös nämä

X