Tanskalaisen X-Yachtsin pääkonttorissa Haderslevissä lienee hyvin toimiva kristallipallo. Siellä osattiin aivan oikeaan aikaan tuoda markkinoille matkapurjehtijoille tarkoitettu Xc-mallisto. Talouslama karkotti kilpapurjehduksen sponsorit ja raaserimalliston suosio laski. Tilalle tarjottiin matkapurjehtijoita houkutteleva Xcruising-mallisto.
Tuorein malli on joukon pienin, Xc 38, joka laskettiin vesille viime kesänä.
Pehmeää purjehdusta
Purjehdimme Xc 38:aa viime lokakuussa. Länsituuli oli kohtalainen 6-7 m/s, ja ukkospuuskissa se nousi 10 m/s voimakkuuteen. Keulassa oli rullafokka ja mastossa läpilatoitettu isopurje.
Vene nousi hyvin tuuleen ja vastakäännösten teko kävi leikiten. Vauhtikin oli hyvä, 6,2-6,4 solmua luovilla. Se on mainio lukema matkapurrelle, joka tyhjänä painaa 8 700 kg.
Xc-purren runko on syvempi ja etenkin keulaosasta enemmän v-muotoinen kuin litteäpohjaisissa raasereissa. Muodon ansiosta Xc 38 kulkee pehmeästi ja miellyttävästi aalloissa.
Avotila on läpikäveltävä. Ratit ovat suhteellisen matalalla etenkin, kun ohjaaminen tuntuu parhaalta seisaaltaan niiden takana.
Tiikit vakiona
Istuinkaukaloon mahtuu 6-8 henkeä ilman, että tulee ahdasta. Keskellä on klaffipöytä, jossa on säilytyslaatikko. Pöydän päädyssä on pylväs plotterille ja muille vempeleille.
Xc 38:ssa on avotilan, ylärakenteen ja sivukansien tiikit vakiona. Kaikki pinnat ovat tasaiset ja tuuletusluukutkin on upotettu kannen tasoon. Heloitus on erinomainen, lähes kilpapurren tasoa.
Neljä makuupaikkaa
Harvassa 38-jalkaisessa matkapurressa on ainoastaan neljä makuupaikkaa. X-Yachtsilla ollaan ronskisti sitä mieltä, että jos tarvitsee useampia, voi ostaa suuremman veneen, veistämön mallistosta niitä löytyy. Toki salongin sohville voi majoittaa pari vierasta. Keula- ja peräkajuutat ovat viihtyisän väljät.
Salonki on valoisa, koska ikkunoita on runsaasti. Sohville mahtuu kymmenen henkeä istumaan, ja auki taitettava ruokapöytä on valtava. U-muotoisessa pentterissä on runsaasti työtasoja, kaksi pesuallasta ja suuri allaskaappi. Lisävarusteena saa edestä avattavan jääkaapin. Karttapöytä on reippaan kokoinen ja säilytystilaa varusteille on paljon. Toiletissa istuimella pysyy hyvin ja suihkutilaa on ylellisesti.
Mahonkisisustus on hienosti viimeistelty, ei turhan pramea, vaan asiallisen tyylikäs. Puunsyyt ovat trendikkäästi vaakasuuntaiset sekä laipioissa että kaappien ovissa. Vaaleat laidat ja patjat muodostavat hienon vastakohdan tummille puupinnoille.
Teräskehikko tukena
X-Yachts on aina rakentanut veneensä kerrosrakenteena, jossa ytimenä on pvc-vaahtolevy. Aina on myös runko tuettu sisältä kuumasinkityllä teräsrakenteella, johon köli on kiinnitetty. Kehikko kantaa samalla sen päällä seisovan takilan kuormat. Laipiot on laminoitu kiinni runkoon ja rustien vetotangot ovat kiinni rungon pituusjäykisteissä.
Toinen erikoisuus on, että kaikissa X-veneissä on yhden pisteen nosto. Lenkki kiinnitetään teräskehikossa olevaan silmukkaan ja vedetään katossa olevan reiän kautta nostokoukkuun.
Xc 38 on tyylikäs, mutta hintava. Sen paremmin rakenteiden lujuudessa kuin viimeistelyn tasossa ei ole säästetty vaivaa eikä rahaa. Myös varustelutaso on hyvä, vaikka purjeet eivät kuulu vakiohintaan. Pursi valittiin tammikuussa Vuoden 2011 Veneeksi Euroopassa loistopursien luokassa.
Tekniset tiedot
Pituus | 11,58 m |
Vesilinja | 10,38 m |
Leveys | 3,81 |
Syväys | 1,98 m |
Uppouma | 8 700 kg |
Kölipaino | 3 650 kg |
Isopurje | 44,1 m&³2; |
Fokka | 36,2 m&³2; |
Genua | 47,8 m&³2; |
Genaakkeri | 131,0 m&³2; |
Moottori | Volvo Penta D2-40, 40 hv |
Suunnittelu | X-Yachts Design Group |
Valmistaja | X-Yachts, Tanska |
Maahantuoja | X-Yachts Finland |
Puistokaari 10 A 1-3, 00200 Helsinki | |
puh. 040 414 2545 | |
www.x-yachts.fi |
Teksti ja kuvat: Kari Wilén
Tiivistelmä Vene-lehden 3/2011 jutusta
Katso kuvat