Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Jutut

Wider 42 on vene rentoutumiseen

04.10.2011

KirjoittajaKiti Westerback

Wider 42

Samaan aikaan kun Suomessa venesuunnittelijat pohtivat seminaareissaan tulevaisuuden veneitä, Italiassa niitä tehdään.

Wider 42 on tunnetun venealan vaikuttajan Tilli Antonellin visio. Antonelli tunnetaan Pershingin perustajana, joka aikanaan myi luomansa venemerkin Ferretille.

Wider 42 ei todellakaan näytä tavanomaiselta, ei etenkään avotila levitettynä. Veneen keskellä sijaitsevan avotilan laidat voidaan sähköhydraulisesti siirtää 12 sekunnissa ulos, jolloin avotilan leveys on 6,6 metriä. Näin syntyy peräti 18 m&³2;:n oleskelutila. Normaalisti veneen suurin leveys on 3,5 metriä. Levitettynä laidat toimivat myös vakaajina, eikä vene tällöin kallistele käytännössä ollenkaan.

Vauhdista pitävät huolen kaksi Cumminsin 5,9-litraista dieseliä, joiden yhteisteho on 960 hevosvoimaa. Huippunopeus on valmistajan mukaan noin 53 solmua. Vakiomoottorit ovat kuitenkin Yanmar 8LV:t, joiden teho on yhteensä 740 hevosvoimaa. Näillä vene saavuttaa 44 solmun huippunopeuden. Vetolaitteet ovat pintapotkurit. Polttoainetta mahtuu tuhat litraa.

Suunnittelijat Fulvio De Simoni ja Mark Wilson ovat tavoitelleet venettä, joka ei aivan pian ole aikansa elänyt, ja joka on taloudellinen käyttää.

Poikkeavia yksityiskohtia on runsaasti. Ratti on kuin F1-autoista, sen nestekidenäyttö kertoo kaikki navigointiin liittyvät tiedot.

Wider 42

Sisätilat ovat minimalistiset, vaakapinnat hiilikuitua, laipiot kiiltäväksi käsiteltyä kangasta. Perinteisiä kaappeja ei ole, vaan laidoilla on paikat valkoisille nahkakoteloille, joihin vaatteet yms. pakataan jo kotona.

Valmistajan mukaan veneitä on myyty kymmenkunta ja ensi vuoden tuotannon uskotaan olevan 15.

Tulossa on jo kaksi muuta Wideria, 35- ja 50-jalkaiset.

Tekniset tiedot

Pituus 12,90 m
Leveys 3,50–6,60 m
Paino 8 500 kg
Moottori 2 x Yanmar 8LV
CE-luokitus B (avomeri)
Valmistaja wider s.r.l., Castelvecchio di Monte Porzio, Italia, www.wider-yachts.com

Teksti: Ari Inkinen

Tiivistelmä Vene-lehden 9/2011 jutusta

Katso kuvat

 

X