Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Volvo Ocean Race 2017-18

VOR: Vestas 11th Hour Racing jää satamaan

Amerikkalais-tanskalainen Vestas ei osallistu ratakilpailuun Hongkongissa eikä viidennelle osuudelle. Kovan onnen venettä korjataan jo toistamiseen.

26.01.2018

KirjoittajaKari Wilén

Edellisessä Volvo Ocean Race -kilpailussa Vestas ajoi Intian valtamerellä riutalle, jolle käytännössä puolet hiilikuituveneestä jäi. Hylky kuljetettiin Italiaan, jossa vene rakennettiin melkein kokonaan uudestaan.

Vestas kolaroi 30 meripeninkulmaa ennen neljännen osuuden maalia kalastajaveneen kanssa, ilmeisesti pilkkopimeässä, koska kello oli 01.23 paikallista aikaa. Yhteentörmäyksen syytä ei ole kerrottu, ei sitä, oliko kalastajaveneessä kulkuvalot, eikä sitä, miksi Vestasin miehistö ei kalastajavenettä havainnut.

Vestas lähetti Mayday-hätäkutsun ja ilmoitti onnettomuudesta kilpailukeskukseen, lopetti kilpailemisen sekä ryhtyi pelastustoimiin. Paikalle tullut kaupallinen alus poimi kalastajat kyytiin ja yksi heistä lennätettiin helikopterilla sairaalaan, jossa hän kuitenkin menehtyi.

Onnettomuuspaikan ohi purjehtivat sekä Dongfeng että AkzoNobel, mutta miehistöille ilmoitettiin, ettei lisäapu ole tarpeen.

Vestas keskeytti osuuden ja ajoi koneella satamaan. Viranomaiset ja VOR jatkavat onnettomuustutkimuksia. Veneen vaurioista ei ole kerrottu, mutta ilmeisesti ne ovat varsin suuret. Ainakin siitä päätellen, että Vestasin johtokaksikko Mark Towill, kippari neljännellä osuudella, ja Charlie Enright ilmoitti eilen, että ”tällä hetkellä arvioimme kaikkia vaihtoehtojamme palata kilpailuun”. Toivottavasti tämä kryptinen lause ei merkitse sitä, että projekti harkitsee vetäytyä kisasta kokonaan.

Vestas jättää kuitenkin huomenna klo 8 Suomen aikaa alkavan ratakilpailun ja sunnuntaina klo 5.20 Suomen aikaa alkavan Round the Island -kilpailun väliin, eikä purjehdi 1.2. alkavaa viidettä osuutta, joka olisi antanut sille yhden pisteen. Eli Vestas ei käy Kiinan mantereella Guangzhoun kaupungissa.

MAPFRE johtaa kilpailua pisteellä ennen Dongfengia ja Brunel on kolmas, vaikka veneen kippari Bouwe Bekking jatkuvasti valittelee, ettei vauhti riitä kilpailijoita vastaan vajaan 20 solmun nopeuksissa. Neljännen osuuden kolme viimeistä kipparia syyttivät kaikki epäonnea päiväntasaajan tyynessä, jonka ulostulossa voittaja Scallywag teki ratkaisevan siirtonsa. Erittäin pettynyt oli Turn the Tide on Plasticin kippari Dee Caffari, joka hetken johti letkaa ennen kuin veneet saapuivat tyyneen doldrums-vyöhykkeeseen.

 

X