Tilaa
Volvo Ocean Race 2017-18

VOR: Tiukka taistelu palkintosijoista

Kuudennen osuuden loppunäytöksestä tuli yllättävän jännittävä. Turn the Tide on Plastic menetti loppusuoralla palkintopallisijoituksen.

27.02.2018

KirjoittajaKari Wilén

Sitkeä korkeapaine Australian ja Uuden-Seelannin välissä pakotti VOR-veneiden navigaattorit valitsemaan suoraa reittiä selvästi läntisemmän suunnan kohti maalia.

Johtokolmikko AkzoNobel, Scallywag ja Turn the Tide on Plastic kaarsi kauempaa lounaaseen kuin muut kolme venettä. Ne hyötyivät selvästi reittivalinnastaan.

MAPFRE ja Dongfeng olivat tiiviisti yhdessä hieman pohjoisempana, mutta Brunelin erittäin kokenut australialainen navigaattori Andrew ”Capey” Cape yritti oikaista suorempaa reittiä kohti Uuden-Seelannin pohjoiskärkeä North Capea. Reitti vei hollantilaisveneen liian lähelle korkeapaineen tuuletonta keskusta ja ero silloin laivuetta johtaneeseen Scallywagiin kasvoi melkein 200 meripeninkulmaksi.

AkzoNobel kiersi pohjoiskärjen ensimmäisenä hyvin kevyessä tuulessa, jonka takia koko laivue painui kasaan takaa tulevien saavuttaessa kärjessä purjehtivia veneitä.

Dongfeng ja MAPFRE olivat nyt vain 40 meripeninkulmaa jäljessä AkzoNobelia.

Korkeapaineen keskus siirtyi idemmäs ja miehistöt odottelivat nousevaa koillistuulta. Kärkikolmikon venevauhti oli noin kuusi solmua, kun niitä jahtaava toinen porukka lähestyi lähes 12 solmun vauhdilla.

Etenkin Brunel purjehti hyvässä tuulessa ja ero kärkeen kutistui alle vuorokaudessa 40 meripeninkulmaksi samalla, kun Dongfeng ja MAPFRE melkein saavuttivat johtoveneet purjehtimalla kauempana avomerellä.

Viimeisenä yönä MAPFRE ja Dongfeng ohittivat nousevassa tuulessa Dee Caffarin kipparoiman Turn the Tide on Plasticin paremman venevauhdin turvin. AkzoNobel johti Scallywagia puolella maililla.

Simeon Tienpontin kipparoima hollantilaisvene oli maalissa kaksi minuuttia ennen David Wittin ohjaamaa Scallywagia, yli 20 vuorokauden purjehduksen jälkeen!

Dee Caffarin Turn the Tide on Plastic onnistui vielä ohittamaan Charles Caudrelierin kipparoiman Dongfengin Haurakinsalmessa, mutta joutui kuitenkin tyytymään viidenteen sijaan. Vain vuorokautta aikaisemmin palkintopallisijoitus näytti vielä todennäköiseltä. Tämä osoittaa, miten tiukka kilpailu loppujen lopuksi oli ja miten äärimmäisen vaihtelevissa tuuliolosuhteissa miehistöt joutuivat purjehtimaan.

MAPFREN ja Dongfengin ero maalissa Waitematan satamassa oli kolme minuuttia ja Brunelkin hävisi osuuden voittajalle vain vajaat kaksi tuntia.

”Tämä oli 6 500 meripeninkulmaa matchracing-purjehdusta”, AkzoNobelin tyytyväinen kippari totesi laiturilla.

Pettynyt kippari Dee Caffari totesi maissa, että miehistö uskoi tekevänsä hyvän tuloksen, mutta sitten punaiset veneet taas pääsivät ohi. Kuva Jesus Renedo/Volvo Ocean Race

tekstiä korjattu 1.3.

Lue myös nämä

X