Volvo Ocean Race 2017-18

VOR: Takaisin pohjoiselle pallonpuoliskolle

Viime yönä VOR-veneet ylittivät päiväntasaajan matkalla kohti Hongkongia. Jäljellä olevat 3 000 meripeninkulmaa purjehditaan ennusteiden mukaan kiihtyvässä pasaatituulessa.

12.01.2018

TekstiKari Wilén

Neljäs osuus alkoi reippaassa tuulessa ja kaikki seitsemän VOR-miehistöä purjehtivat pohjoista kohti pitkin Australian itärannikkoa.

Sydneyn kohdalla he suuntasivat koilliseen ulos rannikosta, jiippailivat ihan hyvässä myötätuulessa, mutta edessä oli kevyempää keliä. Laivueen keulilla olivat Dongfeng ja AkzoNobel, kun taas kotisatamaansa kohti purjehtiva Scallywag oli viimeisenä.

Purren kippari David Witt kertoi, että Scallywag oli aikaisemmin joutunut jiippaamaan, koska edessä oli koralliriutta. ”Veneet eivät oikein halua kulkea hyvin riutan päältä”, hän totesi, viitaten Vestasin tuhoisaan yritykseen Intian valtamerellä edellisessä VOR-kilpailussa.

Korallimerellä tuuli heikkeni, eivätkä kipparit Salomonsaarten jälkeen kääntäneet veneiden keuloja kohti luodetta ja Hongkongia, vaan etsivät parempaa tuulta pohjoisen suunnasta.

Kevyessä tuulessa miehistön paino on saatava eteen, jotta veneen laakea peräosa nousisi vedestä. Brunelissa Abby Ehler ja Rome Kirby lepäävät keulassa 50 asteen lämmössä.
Kuva Yann Riou/Volvo Ocean Race

Eteneminen oli hyvin hidasta ja lämpötilat tukahduttavia. Scallywag oli muuta joukkoa hieman lännempänä ja oli välillä siitä reilusti jäljessä.

”Veneen sisällä on noin 50 astetta lämmintä ja kannella 47,8 astetta”, Vestasin Phil Harmer selvittää. ”Meriveden lämpötila on 32 astetta. Vapaavahti ei halua mennä kajuuttaan, vaan oleskelee mieluummin kannella.”

Näytti siltä, että päiväntasaajan tyynet eli ”doldrums”-vyöhyke tällä kertaa kosti miehistöille sen, että he Atlantilla matkalla kohti Kapkaupunkia olivat selvinneet siitä helposti, lähes pysähtymättä. Nyt veneet lilluivat vajaat parin metrin tuulessa useita päiviä.

”Tämä on kidutusta”, totesi kokenut Sally Barkow Brunel-veneen kannella.

Kun edessä purjehtineet kilpailijat joutuivat pläkään, saattoi Scallywag kuroa umpeen syntynyttä takamatkaa. Mutta sitten se jäi taas jälkeen ja yrittää nyt muita veneitä lännempänä oikaista kohti Filippiinejä.

Ennusteen mukaan pohjoisempana tuulee kuitenkin paremmin ja kärkijoukkoa vetää nyt Vestas.

Maalissa Hongkongissa VOR-veneiden lasketaan olevan tammikuun 20. tai 21. päivän paikkeilla.

(katso tilanne)

Lue myös nämä