Volvo Ocean Race 2017-18

VOR: Mies yli laidan!

Kokenut brittipurjehtija John Fisher huuhtoutui eilen mereen Scallywagin kannelta. Etsinnät aloitettiin heti, mutta ne ovat olleet tuloksettomia.

27.03.2018

KirjoittajaKari Wilén

Onnettomuus tapahtui maanantaina klo 16.42 Suomen aikaa noin 1 400 meripeninkulmaa Kap Hornista länteen. Myötätuulta oli yli 15 m/s ja aallokko oli korkea, meriveden lämpötila 9°C.

Onnettomuudesta ei vielä ole kerrottu lähemmin muuta kuin että Fisherillä oli yllään pelastautumisvarusteet. Mikä tarkoittanee ainakin kuivapukua, pelastusliivejä ja henkilökohtaista EPIRB-hätälähetintä. Kerrottu ei ole, oliko hänellä turvavaljaat ja oliko meneillään jokin manööveri.

Scallywag ryhtyi heti etsintään. Oli valoisaa, mutta tuuliolosuhteet sen kuin pahenivat. Muut veneet olivat jo noin 200 meripeninkulmaa Scallywagia edellä, eikä niitä kutsuttu apuun. Luoviminen takaisin onnettomuuspaikalle näissä olosuhteissa olisikin ollut lähes mahdotonta ja vähintäänkin aikaa vievää. Tämä onkin laivueessa viimeisenä purjehtivan miehistön ainainen dilemma: apua kilpailijoilta on harvoin saatavissa. Tämän tiedostavat etenkin Vendée Globe –kisan yksinpurjehtijat.

Kilpailulautakunta sai kuitenkin yhteyden noin 400 meripeninkulman päässä onnettomuuspaikalta olevaan alukseen, joka ohjattiin kohti Scallywagia.

Päivän mittaan sää paheni entisestään ja tuuli nousi 20 m/s paikkeille. Toiveet 47-vuotiaan Fisherin löytämisestä ovat vähäiset.

Scallywagin kippari David Witt joutui yön laskeutuessa tekemään raskaan päätöksen lopettaa etsinnät ja suunnata kohti Etelä-Amerikkaa.

Autraliassa asunut John Fisher on vuosikausia purjehtinut Wittin miehistössä eri maksiveneillä ja oli Sydney–Hobart-kilpailun veteraani. Tämä oli hänen ensimmäinen maailmanympärikilpailunsa.

VOR-kilpailusa on erittäin harvoin ollut kuolemaan johtaneita onnettomuuksia. Edellinen tapahtui vuoden 2005–06 kisan aikana, kun hollantilainen Hans Horrevoetz putosi seitsemännellä osuudella ABN Amro Two -veneen kannelta Atlantilla. Hänet löydettiin, mutta hän oli jo menehtynyt, kun hänet saatiin takaisin veneeseen. Ensimmäisessä Whitbread Round the World -kilpailussa 1973–74 menehtyi kolme miehistön jäsentä. Myös käynnissä olevan Clipper Round the World Racen aikana yksi miehistön jäsen menehtyi viime marraskuussa, kun turvavaljaan kiinnityshaka petti.

X