Volvo Ocean Race 2017-18

VOR: Kilpailu tiivistyy

Volvo Ocean Racessa kärkiveneiden tilanne tiivistyi kahdeksannen etapin myötä. Seuraava osuus Atlantin yli antaa tuplapisteet, joten podiumille voi vielä tulla tunkua.

11.05.2018

TekstiKari Wilén

MAPFREn huikea loppuveto Narragansett Bay -lahden suulla, kun espanjalaisvene pujahti aamusumun keskeltä maaliin minuutin ja yhden sekunnin eron turvin pitkään osuutta johtaneeseen Bruneliin takasi Xabi Fernandezin miehistölle johtopaikan tulostaulukossa.

Ero kiinalaiseen Dongfengiin on kolme pistettä, jotka MAPFRE on saanut bonuksena kolmen osuuden voitosta. Dongfengin ranskalainen kippari Charles Caudrelier olikin kahdeksannen osuuden maalissa käärmeissään siitä, ettei hän vielä ole pystynyt ylittämään maalilinjaa ensimmäisenä. Newportissa se oli lähempänä kuin koskaan, ennen kuin pläkä ja vastainen vuorovesivirta teki kiinalaisveneelle tepposensa.

Brunel on kolmas ja 11 pistettä MAPFREta jäljessä. Bouwe Bekkingin miehistö on saalistanut kaksi bonuspistettä, osuusvoitosta ja Kap Hornin kiertämisestä ensimmäisenä veneenä. Tuplapisteet antava Atlantin ylitys on ratkaiseva, voitolla hollantilaisvene saattaisi vielä yltää taisteluun maailmanympärikilpailun pääpalkinnosta.

Ratakisa purjehditaan Newportissa viikon kuluttua lauantaina 19.5. ja tätäkin kilpailusarjaa johtavat MAPFRE ja Dongfeng. Kolmantena on hollantilainen AkzoNobel ennen Brunelia, jonka peräsimessä on yleensä olympiakultamitalisti ja America’s Cup -voittaja Peter Burling. Hänen mahtavalla CV:llään olisi olettanut, että lyhyellä radalla puikottaminen olisi sujunut menestyksekkäämmin. Burlingin tulee olemaan vaikeuksia saavuttaa tripla eli olympia-, America’s Cup- ja Volvo Ocean Race -voitot. Huomattavasti paremmat mahdollisuudet tähän ovat hänen 49er-gastillaan Blair Tukella, joka purjehtii MAPFREn trimmaajana ja perämiehenä.

Useasti VOR-kisan omistajat ovat Amerikan pysähdyksen aikana kertoneet koko homman jatkosta, pitkäaikaisesta strategiasta ja mahdollisesta uudesta venetyypistä, tai muista maailmanympärikilpailuun vaikuttavista asioista. Tähän päivään mennessä kisan toimitusjohtaja Richard Brisius ei ole sanonut mitään. Pitäisikö olla huolissaan jatkosta, kun tiedetään, että jo pitkälle suunniteltu neljäs Barcelona World Race, kahden hengen maailmanympärikilpailu IMOCA 60 -veneillä, on peruttu? Sen piti startata ensi tammikuussa.

(katso tilanne)

Lue myös nämä