Volvo Ocean Race 2017-18

VOR: Johtopaikka vaihtuu tiheään

VOR-miehistöt ovat lilluneet kahden tyynen vyöhykkeen läpi. Johto on vaihtunut useasti ja nyt kärjessä on jälleen AkzoNobel.

23.02.2018

TekstiKari Wilén

Hollantilainen AkzoNobel on johtanut suuren osan kuudennesta osuudesta sen jälkeen, kun VOR-veneet käänsivät keulat kaakkoon. Myös Hongkongin Scallywag roikkui hyvin mukana kärkikolmikossa.

Kun ensimmäinen tyyni vyöhyke tuli eteen Papua-Uuden-Guinean koillispuolella, siirtyi Brunel välillä niukkaan johtoon, mutta tämän vyöhykkeen AkzoNobel ja Scallywag selvittivät parhaiten, kun taas kokonaiskisaa johtava espanjalainen MAPFRE ja kiinalainen Dongfeng jäivät johtoveneistä vuorokaudessa yli 200 meripeninkulmaa.

Salomonsaarten itäpuolella Korallimeren  kynnyksellä tuuli tyyntyi jälleen ja laivue painui kasaan. AkzoNobel ja Scallywag pitivät edelleen pintansa, kunnes Dee Caffarin Turn the Tide on Plastic liukui niiden itäpuolelta kärkeen.

Veneet kääntyivät viikon keskivaiheella enemmän länteen ja suuntaavat Uuden-Kaledonian länsipuolelta, vaikka suorin reitti Aucklandiin kulkee idempänä, suuren Etelämeren saaren toiselta puolelta.

Matkaa maaliin on vielä 1 200 meripeninkulmaa ja nähtäväksi jää, selviävätkö miehistöt maihin ensi viikon tiistaina, kuten ennakkolaskelmissa on otaksuttu. Viime viikolla näillä vesillä puhalsi parikin kovaa myrskyä, mutta ne ovat nyt kadonneet  ja edessä näyttäisi olevan uusi korkeapainealue.

AkzoNobel on johdossa ja Brunel on valinnut näkymättömän eli stealth-moodin.

(katso tilanne)

Vestas-veneen vaurioitunut kylki on leikattu auki ja korvaavan palan asennusta valmistellaan.

Samalla Vestas 11th Hour Racing on julkistanut ensimmäiset kuvat veneen korjauksista. Vene ja Italiasta paikalle lennätetty uusi keulaosa liitetään toisiinsa Yachting Developmentsin veistämöllä. Kun työ on tehty, vene mitataan uudestaan sen varmistamiseksi, että se edelleen täyttää yksityyppisäännön vaatimukset. Näyttää siltä, että vene on valmis osallistumaan ratakilpailuun Aucklandissa 10. maaliskuuta.

Italiasta Persico Marinesta lennätetty korvaava keulapala asennetaan Vestasin paapuurin puoleiseen kylkeen. © Volvo Ocean Race

 

Lue myös nämä