Tilaa
Volvo Ocean Race 2017-18

VOR: Ensin etelään, sitten itään

VOR-veneet joutuivat luovimaan alkumatkan ohittaakseen Uuden-Seelannin itäkärjen eli East Capen. Sen jälkeen korkeapaine esti keulan suuntaamisen kohti Kap Hornia.

23.03.2018

KirjoittajaKari Wilén

East Cape kierrettiin luovien, mutta sen jälkeen keulat painuivat suoraan kohti etelää. Tämä ei ole mitenkään epätavallista Volvo-kilpailussa, koska etelästä haetaan matalapaineita ja kovia länsituulia. Nyt kuitenkin idän puolella oleva vahva korkeapaine pakotti VOR-veneet suuntaamaan suoraan etelään. Korkeapaineen keskusta lähelle ei voi mennä —  siellä ei tuule ollenkaan.

Niemi kierrettiin MAPFREn johdolla ja toisena oli Dongfeng. Eli punaisilla veneillä kulki kovaa. Mutta kuusi tuntia myöhemmin johtoveneet melkein pysähtyivät, ilmeisesti pilven alle. Turn the Tide on Plastic sekä Vestas kiersivät ne tuulen puolelta ja painuivat johtoon.

Riemua ei kuitenkaan kestänyt kovin kauan, koska tuulen yltyessä yli 10 m/s näyttivät MAPFRE ja Dongfeng erinomaista venevauhtiaan ja ohittivat muut paitsi Vestasin.

Scallywag ei oikein pysynyt muiden veneiden vauhdissa ja siirtyi niiden koillispuolelle, lähemmäs korkeapaineen keskustaa.

Tuulen heiketessä AkzoNobel siirtyi keskiviikkona Vestasin edelle ja veneet alkoivat lähestyä järjestäjien määrittelemää virtuaalista etelärajaa, jota ei jäävuorivaaran takia saa ylittää.

Tuulen heiketessä ja kääntyessä enemmän myötäiseksi Scallywag joutui nostamaan kurssiaan pitääkseen vauhtinsa, mutta joutui siten entistä lähemmäs korkeapaineen keskustaa.

Torstaina muut melko tiiviissä ryhmässä purjehtineet veneet törmäsivät jäävuorirajoitukseen ja joutuivat paapuurin halsseilla niin ikään nostamaan kurssiaan.

Takaa alkavat matalapaineet vyöryä länttä kohti ja odotettavissa on yli 20 m/s monen päivän ajan. Samalla sää viilenee huomattavasti.

MAPFRE jiippasi torstaina ensimmäisenä taas kohti jäävuorirajoitusta ja otti johtopaikan ennen Brunelia ja AkzoNobelia. Laivueen johdosta käydään vilkasta kisaa ja erot ovat pieniä: perjantaina kärkeen siirtyi Dongfeng, josta MAPFRE on 0,9 ja Vestas 4 meripeninkulman päässä. Scallywag on jäänyt kärkiveneistä jo lähes 81 meripeninkulmaa.

(katso tilanne)

Lue myös nämä

X