Tilaa
Volvo Ocean Race 2017-18

VOR: Draamaa loppusuoralla

Hongkongia edustava Scallywag purjehti ensimmäisenä kotisatamaansa. Sen sijaan Vestas joutui vähän ennen maaliintuloa kuolonuhrin vaatineeseen törmäykseen.

20.01.2018

KirjoittajaKari Wilén

Scallywagin kippari David ”Witty” Witt hymyili hillitysti astuessaan laiturille Hongkongissa ja joutuessaan kannattajiensa ja ystäviensä ympäröimäksi. Hän kiitteli tietysti pääsponsorinsa, maailman suurimpiin kuuluvan kiinteistö- ja rakennusyhtiön, 43-vuotiasta pomoa Mr. Leetä luottamuksesta. Witt varmasti vahvisti tällä tuloksella jatkopestiään VOR-kisan jälkeen 100-jalkaisen Scallywag-maksin kipparina.

Doldrums-vyöhykkeen jälkeen useimmat veneet suuntasivat suorinta reittiä pohjoisemmas, koska edessä odotti ennusteiden mukaan voimakas koillispasaati. Sinne kaikki pyrkivät ensimmäisenä, paitsi Scallywag, joka pysyi navigaattorinsa Libby Greenhalghin ohjauksessa lännempänä.

Tällä taktiikalla aikaisemmin viimeisenä purjehtinut Scallywag ohitti koko laivueen suojan puolelta samalla kuin voimakkain puhuri vetäytyi pohjoisemmas.

Kokonaiskisaa johtava MAPFRE menetti asemiaan ja oli viimeisen viikon alkaessa pudonnut viidenneksi.

Hongkongilaisveneessä koettiin dramaattisia hetkiä 14. tammikuuta, kun keulapuomilla työskennellyt Alex Gough huuhtoutui mereen. Hänet saatiin kuitenkin seitsemässä minuutissa poimittua kyytiin. Kaverilla ei ollut valjaita eikä paukkuliivejä yllä. Kipparin mukaan hänet löydettiin niin nopeasti, koska oli valoisaa ja tuulta vain 6-7 m/s. Yöllä kovassa tuulessa tapahtuma olisi voinut käydä kohtalokkaaksi.

Scallywag kasvatti johtoaan, kun vene toisensa jälkeen valitsi näkymättömän ”stealth”-moodin ja jippaili ahkerasti Filippiinien rannikon tuntumassa olevien pienempien saarien joukossa. Loppusuora Etelä-Kiinan meren yli sujui ongelmitta.

Sen sijaan toisena purjehtineen Vestas-veneen miehistö joutui 30 meripeninkulmaa ennen maalia kolariin kalastusveneen kanssa ja joutui keskeyttämään. Toinen alus poimi yhdeksän kalastajaa turvaan ja kymmenes lennätettiin helikopterilla sairaalaan, jossa hän menehtyi. VOR-veneen miehistö ei loukkaantunut ja Vestas ajoi moottorilla satamaan. Kolari oli ilmeisen raju, koska Vestasin vauhti oli vähän ennen sitä 20 solmun tuntumassa.

Kiinan lipun alla purjehtiva Dongfeng oli kisannut tiukasti Vestasin kanssa toisesta sijasta ja saapui maaliin vajaat kolme tuntia Scallywagin jälkeen.

Hollantilainen Brunel oli jälleen suuri pettymys, kun se löi viimeisenä maaliin saapuneen Turn the Tide of Plastic -veneen vain 54 minuutilla. Tätä menoa Bouwe Bekking ei pääse juhlimaan maailmanympärikilpailun voittoa edes kahdeksannella yrityksellään.

Lue myös nämä

X