Volvo Ocean Racesta ei viime aikoina juuri ole tihkunut uutta tietoa. Mutta jo heinäkuun alussa selvisi, että alkusyksyllä 2021 kisaan startataan IMOCA 60 -veneillä. Kuukautta myöhemmin selvisi, että myös jo kahdessa maailmanympärikilpailussa käytetyt VO65-veneet palaavat reitille, joka vielä on hämärän peitossa. Etelämeren legit on aikomus säilyttää ja hakusessa on 8–10 sopivaa etappisatamaa.
Kilpailun uudet ruotsalaisomistajat toivovat, että VO65-veneet miehitettäisiin nuorilla, tulevaisuuden valtamerikilpailijoilla, kun taas foilaavia IMOCA 60 -veneitä seilaisivat todelliset huippupurjehtijat.
IMOCA-luokan liittäminen VOR-kisaan, jossa nyt jaetaan kaksi pokaalia, vapauttaa jälleen sekä suunnittelijat että vene- ja purjevalmistajat panostamaan kisaan. Nähtäväksi jää, miten yksinpurjehdusta varten varustetut IMOCA-veneet muutetaan täysin miehitetyksi valtameripursiksi.
IMOCA-luokan ikoni Alex Thomson rakentaa parhaillaan uutta Hugo Boss -venettä, jolla osallistuu myöhäissyksynä 2020 starttaavaan Vendée Globe -kilpailuun.
”Melkein varmasti osallistun myös VOR-kilpailuun, koska se on aina ollut unelmani”, Thomson kertoo ja lisää, että hän on kesällä purjehtinut Atlantin yli IMOCA-veneessä viiden hengen miehistöllä ja se sujui hyvin vaikka ahdasta oli.
”Mutta miehistön kanssa venettä voi purjehtia paljon ärhäkkäämmin.”
Katso videolta Alex Thomsonin vauhdikas mastokävely!