Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Jutut

Venekauppa: Kättä päälle ja käsirahaa

Venekauppa on tänä vuonna piristynyt selvästi. Syyt ovat koronatilannetta syvemmällä ja saattavat säteillä nousua harrastukseen pidemmällekin tulevaisuuteen.

20.09.2020

Kirjoittajapasi nuutinen

Se on selvä, että tänä vuonna ovat sekä uudet että käytetyt veneet menneet kaupaksi poikkeuksellisen hyvin. Räväkimmillään kevään ja kesän aikana on uutisoitu myynnin räjähtämisestä ja veneiden loppumisesta kesken. Välillä asia on kuitattu suoraksi seuraukseksi koronaviruksen aiheuttamista matkustusrajoituksista: kun ulkomaan lomille ei päästy, ihmiset ostivat veneitä eristäytyäkseen kotimaassa.

Tosipohjaisia ajatuksia, mutta kokonaisuus on rauhallisempi ja monisyisempi.

Traficomin mukaan vesikulkuneuvojen ensirekisteröinnit kasvoivat tammi-kesäkuussa 25 prosentilla edellisvuodesta. Lukema on mainio heikkoon viime vuoteen verrattuna, mutta ei kovin huima pidempää väliä tutkiessa. Käytännössä se myös keskittyy vain kahteen venetyyppiin. Moottoriveneitä rekisteröitiin 2 361 kappaletta (+17%) ja vesijettejä 1 125 kpl (+48%). Kaikkien muiden venetyyppien yhteismäärän muutos (88 kpl 2019 ja 78 kpl 2020) on jopa tappiolla, mutta pienen lukumääränsä takia se juuri ei heilauta kokonaisprosenttia.

Uusien veneiden toimituksissa oli viivästyksiä virustilanteen alkuvaiheessa. Tuotannon hidastuminen jäi kuitenkin lyhyeksi välivaiheeksi veistämöillä. Suurempi jarru oli se, että osa jälleenmyyjistä jätti ennakkotilauksensa normaalia vajaammiksi. Tämäkin koski lähinnä pieniä moottoriveneitä. Matkaveneiden toimitusajoissa ei muutoksia ollut käytännössä lainkaan, niitä ei normaalivuosinakaan pidetä valmiina kaupan hyllyillä.

Kauden edetessä uusia veneitä on siis riittänyt kaikille halukkaille, vaikka sitten pienen odottelun jälkeen.

Lomarahat veneisiin

Käytettyjen veneiden markkinoista numeroita tietää Nettivene.fi, maan suurin alan ilmoitussivusto (osa Otavamediaa, kuten myös Vene-lehti).

Sielläkin viime vuodesta ovat kasvaneet niin tarjolla olleiden veneiden kuin toteutuneiden kauppojen määrät. Kiinnostavia ovat käyrät, jotka kertovat ilmiön ajoituksesta. Kaupantekoon herättiin normaalia aiemmin keväällä ja sitä jatkettiin vilkkaasti tavallista pidemmälle kesään. Pyyntihintojen pitkä lasku näyttää taittuneen ja silti myyntiajat ovat lyhentyneet; toteutuneiden kauppojen hintatasoa tilastoista ei voi päätellä.

Kierros Uivan näyttelyn venemyyjien puheille antoi kuvan, että ostohysterian sijaan käynnissä on pidempään muhinut muutos veneilyn suosiossa. Pakon edessä kasvanut kotimaan matkailu on antanut sille vauhtia. Esimerkiksi mökkeilyn suosion kasvun tunnistavat kaikki pieniä yhteysveneitä kauppaavat.

Oleellinen tekijä on kasvava ympäristötietoisuus. Nuoret aikuiset, perheelliset tai pariskunnat, ovat yhä vastahakoisempia lentomatkailuun. Nyt ideologiat muuttuvat käytännöksi, kun pakon edessä on ollut aikaa laskea ja todeta, että parin, kolmen vuoden perhematkojen hinnalla saa itse asiassa ihan kivan veneen omaksi.

Uusien harrastajien tulo veneilyn pariin keskittyykin hintaluokkiin, jotka vertautuvat muutamaan lomareissuun. Silloin kyse on ensisijassa käytetyistä veneistä, joiden entisille omistajille puolestaan avautuu mahdollisuus vaihtaa isompaan ja asuttavampaan. Onhan laji jo todettu omaksi, joten siihen uskalletaan panostaa enemmän.

Tolkkuhinnalla kaupaksi

Vähäinen tekijä ei suinkaan ole veneilykesän sää. Olemattoman talven jäljiltä tämä kausi alkoi harvinaisen aikaisin. Jopa niin, että maalis-toukokuun myyntipiikissä on vaikea erottaa koronarajoitusten ja lämpimän kevään vaikutuksia toisistaan.

Joka tapauksessa, tällä kaudella on veneilyn ja saariston auvosta päässyt yllättymään suurempi joukko. Tieto lisää nautintoa, joten lähivuosinakin voi olettaa kysynnän jatkuvan ja panostuksen kasvavan mukavampaa retkeilyä tarjoaviin, uudempiin, suurempiin veneisiin. Vanha totuus on, että seuraavaksi veneeksi halutaan vähän isompi.

Yhdestä asiasta venekauppiaat ovat yhtä mieltä. Uudetkaan veneilijät eivät ole hölmöjä, he eivät osta mitä tahansa, eivätkä etenkään mihin tahansa hintaan. Ammattikauppiaille ja -välittäjille tuskailu vaihtoveneiden epärealististen hintatoiveiden kanssa on arkipäivää ja ammatinvalinnan seuraus, mutta yksityistenkin olisi hyvä ymmärtää, että parhaiten vauhtia kaupantekoon pistää järkevä pyyntihinta.

Jos jostain on tämän kauden markkinoilla ollut puutetta, niin kuntoonsa ja ikäänsä nähden järkevästi hinnoitelluista käytetyistä veneistä. Vakavissaan veneensä päivittämistä suunnittelevan kannattaakin unohtaa kuvitelmat ostohysteriasta ja pikavoiton hakemisesta. Jos kyse on – kuten näyttää – pidemmän trendin alkamisesta, malttia käyttäen siitä pääsevät hyötymään niin vanhat, uudet kuin vielä tulevatkin veneilijät.

X