Mikä on babystay?
Mikä on barduuna?
LUE MYÖS: Takila kertoo purren luonteen
Mitä tarkoittaa, kun purjehditaan virsikirjalla?
Kun purjehditaan myötäiseen niin, että keulapurje ja isopurje ovat jalustettuina vastakkaisille puolille, ajetaan virsikirjalla. Muissa Euroopan kielissä ollaan vähemmän hartaita. Ruotsissa purjeet ovat aika mielikuvituksettomasti ”saxat” (sakset, ristitty), kuten myös Ranskaksi (ciseaux). Runollisempi ”perhonen” toimii ainakin saksaksi (schmetterling) ja italiaksi (farfalla). Englantilaisten ”goose wings” on avomerihenkinen, mutta yllättäjiä ovat Espanjan ”orejas de burro” (aasin korvat) ja Hollannin ”melkmeisje” (maitotyttö).
LUE MYÖS: Isopurjeen parhaat säädöt
Mitä ovat kryssi, lenssi, slööri ja pii?
Mitä ovat lee ja luu?
LUE MYÖS:
Purjeiden ABC – Perusteet eri purjetyyppien eduista ja hyödyistä on hyvä tuntea
Mikä on varalaita?
Mitä ovat laipiot?
Veneen väliseiniä kutsutaan laipioiksi silloin, kun niillä on tilojen erottamisen lisäksi runkoa vahvistavia, jäykistäviä tai muita rakenteellisia tehtäviä. Keulalaipio erottaa sisätilat esimerkiksi ankkuriboksista. Jos keulalaipio on tehty vedenpitäväksi, se on myös törmäyslaipio.
Päälaipio on suunnilleen veneen keskivaiheilla. Tiloista se jakaa luontevasti makuukajuutat ja salongin. Rakenteellisesti se on tärkeä kiertojäykkyydelle ja usein siihen ankkuroidaan mastoa tukevat sivuvantit.
Takalaipio yhdistyy yleensä kanteen sisäänkäynnin kohdalla ja erottaa peräkajuutat omiksi tiloikseen. Niiden takana on vielä perälaipio, sekin ehkä vesitiiviiksi tehtynä, ennen perälautaa.
Mitä on ruffi?
Nykyisin ruffi tarkoittaa kannesta korkeammalle nousevaa rakennetta asuintilojen kohdalla. Purjelaivoissa kyse oli asuintiloista yleisemmin tai niiden katosta (engl. roof, ruots. ruff) tarkemmin.
Purjeveneissä termi on selvä, koska ohjaamo on käytännössä aina avotilassa. Moottoriveneissä asuintilat ja ohjaamo yleensä limittyvät, joten ruffiksi tavallisesti kutsutaan (keula)kannen matalampaa osaa ennen korkeaa ohjaamo/salonkia.
Mikä on pilssi?
Rungon ja turkkilevyjen väliin jäävä tila. Kun nykypursissa köli usein kiinnittyy suoraan runkopalkkeihin, pilssi jää matalaksi ja lähinnä kerää kondenssista ja kansirakenteiden pienistä vuodoista kertyvän veden pilssipumpun poistettavaksi.
Aiemmin kölikiinnitystä varten rakennettiin syvä alaslasku, jonka pyöristetty liitos suojasi runkoa karilleajoissa. Samoin pitkäkölisissä veneissä pilssi muodostui luontevasti syväksi ja tilavaksi varastoksi, joka veden alla viileänä pysyessään korvasi jääkaapin, kunhan tavarat olivat vettä kestävästi pakattuja.
LUE MYÖS: Korjaa ja kunnosta: pilssipumppujen päivitys
Mikä on ketka?
Aluksen kannen pituussuuntainen kaarevuus, jossa keskiosa on keulaa ja perää matalammalla. Huviveneissä käytännössä partaan linja suoraan sivusta katsottuna.
Ketkan määrä oli puuveneissä pitkälti sidottu siihen, kuinka uppoumaa ja kantavuutta jaettiin vesilinjan alapuoliseen runkoon, ja kuinka kylkilaudoitus asettui siitä ylöspäin noustessa.
Lasikuitutyössä valinta on vapaampaa. Kannen ja partaan linja voikin olla kupera sisäkorkeuden lisäämiseksi: syntyy negatiivinen ketka.
Mikä on uppouma?
LUE MYÖS: Trimmimittarista apua moottoriveneen kulkuasentoon
Mikä on kaapelinmitta?
Mitä ovat turkki ja täkki?
Mikä lippu on sinipekka?
LUE MYÖS: Liputa oikein
Mitä ovat kavitointi ja ventilointi?
Veden kiehumispiste on 100℃ normaalipaineessa. Paineen laskiessa myös kiehumispiste laskee. Joissain oloissa potkurin etupuolelle syntyy niin suuri alipaine, että jopa luonnonvesi höyrystyy. Syntyvät kaasukuplat rikkovat potkurin pintaa.
Ventiloinnissa ilma tai pakokaasut pääsevät vähentämään potkurin pitoa. Koska ilmiötä torjuvaa, potkurin yläpuolelle sijoitettua levyä kutsutaan ristiriitaisesti kavitaatiolevyksi, potkurin ”sutimista” sanotaan usein kavitoinniksi, vaikka tarkalleen ottaen kyse on eri asiasta.
LUE MYÖS: Potkurin valinta – 13, 14 vai 15 tuumaa?
Mikä on toimintamatka?
Esitteisiin lasketaan toimintamatka yksinkertaisesti jakamalla polttoainetankin tilavuus edullisimmalla matkakulutuksella. Käytännössä arviota ei koskaan pidä tehdä näin suoraviivaisesti. Moni tekee, sillä polttoaineen loppuminen on vuodesta toiseen yksi yleisimpiä syitä meripelastustehtäville.
Kelin muuttuessa muuttuu myös ajonopeus ja siten kulutus. Reittiä pitää pystyä vaihtamaan suojaisammaksi pituuden kustannuksella. Siksi varareserviä pitää jättää vähintään 20 prosenttia ja toteutuneesta kulutuksesta pysytellä koko ajan tietoisena.