Jutut

Veneilijän elämänlanka on turvakatkaisin

Turvakatkaisin on harvoja veneeseen kuuluvia turvavarusteita. Silti sen käyttö jää valitettavan vähälle. Toisinaan sen olemassaolokaan ei ole itsestäänselvyys.

06.08.2018

TekstiTuomo Kanerva

KuvatMarkus Pentikäinen/Otavamedia

Turvakatkaisin, tappokytkin tai tappokatkaisija, on veneen harvoja turvavarusteita, ja sen olemassaolo unohtuu valitettavan usein jopa ammattiveneilijöiltä. Turvallisuudessa keskitytään usein pelkästään pelastusliiveihin, jotka tietenkin ovat veneilijän tärkein turvallisuusvaruste. Turvakatkaisimesta puhutaan vain harvoin ja silloinkin usein muista syistä kuin turvallisuudesta.

Kytkemätön turvakatkaisin on yksi yleisin syy moottorin käynnistymättömyyteen. Siksi turvakatkaisimeen kiinnitetty punainen muovinaru on yleensä jatkuvasti paikallaan, jotta säästytään turhalta manaamiselta. Toinen yleinen tapa on säilyttää narua yhdessä moottorin virta-avaimen kanssa. Tällöin naru yleensä muistetaan kytkeä itse katkaisimeen, mutta toinen pää pysyy kiinni avaimissa.

Turvakatkaisimen tarkoitus on lempinimeään mukaillen ”tappaa” moottori, mikäli kuljettaja putoaa veneestä tai muuten siirtyy pois ohjauspisteeltä esimerkiksi kaatuessaan. Vene pysähtyy melko nopeasti kun moottori sammuu, ja se estää tehokkaasti vahinkoja.

Sytytyksen katkaisin

Bensiinimoottoreissa turvakatkaisin katkaisee moottorin sytytyksen, kun katkaisin maadoittaa sytytyksen ohjaukselle kulkevan sytytysvirran. Maadoittaminen katkaisee virtapiirin, eikä sytytystä enää tapahdu ja moottori sammuu.

Dieselmoottoreissa toiminta on hieman mutkikkaampi, sillä dieselmoottorissa ei ole sytytystä. Ainut keino dieselmoottorin sammuttamiseksi on katkaista polttoaineen kulku.

Moderneissa yhteispaineruiskutuksella varustetuissa dieselmoottoreissa turvakatkaisin on kytketty moottorinohjausyksikköön, joka on ohjelmoitu lopettamaan polttoaineen syöttö, kun katkaisin irrotetaan. Yhteispaineruiskutusdiesel tarvitsee toimiakseen sähköä, joten moottori sammuu viimeistään, kun moottorilta katkaistaan sähköt.

Perinteisissä jakajapumpullisissa moottoreissa ainut keino moottorin sammuttamiseksi on fyysisesti katkaista polttoaineen saanti.

Jakajapumpullinen dieselmoottori sammutetaan polttoainelinjan katkaisevan solenoidiventtiilin avulla. Venemoottoreissa käytetään yleensä solenoidiventtiilejä, jotka ovat normaalisti auki, eli solenoidin sulkeminen vaatii sähkövirtaa. Solenoidi voi olla tyypiltään myös normaalisti kiinni, jolloin venttiilin avaaminen vaatii sähkövirran.

Petri Saxman Diesel-asennus Oy:stä kertoo, että veneissä on suosittu normaalisti auki olevaa venttiilityyppiä, sillä moottorin toiminnan varmistaminen on vesillä ollut tärkeä turvallisuustekijä.

”Vaikka sähköt häviäisivät, päästään silti ajamaan kotisatamaan”, toteaa Saxman. Hän mukaansa solenoidiventtiilin vaihtaminen toisen tyyppiseen on täysin mahdollista, muttei pidä kannattavana muuttaa valmistajan tekemää ratkaisua.

Dieselmoottorit ovat yleisempiä veneissä, joissa veteen putoamisen vaara on selvästi pienempi kuin avoveneessä. Kuljettajan kaatumisen vaara niissäkin on olemassa esimerkiksi karilleajossa. Harvassa kajuutallisessa veneessä edes on turvakatkaisinta, vaikka moderneihin dieselmoottoreihin se on saatavissa.

Dieselmoottorin hätäsammutusta varten moottorin polttoainelinjassa on palloventtiili, jonka sulkeminen katkaisee polttoaineen syötön ja sammuttaa moottorin. Hyvin suunnitelluissa veneissä palloventtiililtä kulkee myös etäkäyttövaijeri konetilpalloventtiililtä kulkee myös etäkäyttövaijeri konetilan ulkopuolelle.

Helposti sotkeutuva

Syitä turvakatkaisimen narun kiinnittämättä jättämiseen on varmasti monia, mutta suurin syy lienee sen epäkäytännöllisyys. Kuljettaja saattaa joutua liikkumaan veneessä, esimerkiksi kiinnittämään tai irrottamaan köysiä tai lepuuttimia. Lopulta naru jää kokonaan kiinnittämättä.

Turvakatkaisin voi olla myös huonosti sijoitettu, jolloin naru on tiellä, vaikka kuljettaja ei poistuisikaan omalta paikaltaan. Usein naru on parasta kiertää reiden ympärille, sillä käteen solmittuna naru voi kiertyä ratin ympärille. Ei ole kovin tavatonta, että ranteessa kiinni oleva naru kiertyy ratin ympäri kurvattaessa ja nykäisee katkaisimen irti kaukohallintalaitteesta. Sen seurauksena moottori sammuu ja vene pysähtyy.

Epäkäytännöllisyyksistä huolimatta turvakatkaisin on säilynyt ennallaan jo vuosikymmeniä. Tekniikan kehittyminen on tuonut tullessaan muitakin vaihtoehtoja. Langattomasti, radiotaajuudella toimivat katkaisimet yleistyvät kuitenkin hyvin hitaasti ja miksi yleistyisivätkään? Jokaisen uuden perämoottorin mukana tulee kierteinen, punainen muovinaru, jonka toisessa päässä on muovilipare ja toisessa pieni jousihaka.

 

X