Jetteily on pikkuhiljaa muuttumassa hovikelpoiseksi veneilyn muodoksi. Harrastus vaatii kuskilta osaamista, sillä laitteiden kiihtyvyys on huikea ja huippunopeudet erittäin kovia.
Tuskin mikään muu yksittäinen kulkuneuvo aiheuttaa niin paljon voimakkaita tunteita puolesta tai vastaan kuin vesijetti. Omalla mökkijärvellä edes takaisin pörräävää jettiä haluaisi pössäyttää haulikolla, jotta melun saisi lakkaamaan. Jetteilyyn hurahtaneet puolestaan kokevat vesillä suuria tunteita, joiden tausta-aineena on usein adrenaliini.
Tosiasia on, että jetit ja jetteilijät ovat nykyään selvästi vanhaa mainettaan kunniallisimpia. Laitteiden päästöt on saatu kuriin ja äänitaso vastaa muuta veneilyä. Kuskit ovat entistä vastuullisempia ja ottavat useimmiten huomioon muut veneilijät, mökkeilijät ja jopa luontoarvot. Poikkeuksia kuskien joukossa edelleen on paljon, mutta he ovat useimmiten vuokranneet jetin käyttöönsä puoleksi päiväksi, eivätkä tunne harrastuksen nykyetikettiä.
Jetit ovat joka tapauksessa vakiinnuttaneet asemansa yhtenä veneilyn muotona. Niitä kirjataan vuosittain venerekisteriin useita satoja. Jettejä koskevat kaikki veneilyn ohjeet, säännöt ja velvollisuudet, mutta myös oikeudet. Itsestään selvää on, että kovan huippunopeuden ja huikean kiihtyvyyden takia jettikuskien pitää olla vesillä huomattavan tarkkoina.
Harrastus pitää sisällään myös vaaraelementin, joka on osa sen houkuttelevuutta. Lähes jokaisella itsesuojeluvaiston omaavalla jettikuskilla on nykyään käytössään kypärä, kelluntaliivit ja veden iskua vaimentava märkäpuku. Kaatumisella yli 50 solmun nopeuksissa voi pahimmassa tapauksessa olla todella ikävät seuraukset.
Parhaimmillaan jetteily tarjoaa hikistä vauhdin hurmaa, mutta myös rauhallisen mahdollisuuden nauttia vesillä olosta ja maisemista. Halutessaan jeteillä pääsee saaristossa paikkoihin, joihin veneillä ei ole mitään asiaa.
Otimme testiin kolme urheilullista jettiä, joiden nelitahtimoottoreista otetaan ahtimen avulla irti peräti 210-260 hevosvoimaa. Yamaha FZR:n moottori on joukon vähätehoisin (210 hv), mutta kuutiotilavuudeltaan isoin (1 812 cm&³3;). Maahantuojan edustajan mukaan FZR on tähän joukkoon täysin vertailukelpoinen laite siitä huolimatta, että siinä on 50 hevosvoimaa vähemmän kuin Kawasaki Ultra 260 X:ssa.
Tekniset tiedot
Kawasaki Ultra 260 X | Sea-Doo RXT IS 255 | Yamaha FZR | |
Moottori | |||
Tyyppi | 4-taht, 4-syl rivimoottori |
4-taht, 3-syl rivimoottori |
4-taht, 4-syl rivimoottori |
Iskutilavuus (cm3) | 1 498 | 1 494 | 1 812 |
Ilmoitettu teho kW/hv / r/min | 191 kW/260 hv / 7 750 rpm | 188 kW/255 hv / ei ilm. | 154 kW/210 hv / ei ilm. |
Ilmoitettu vääntö Nm / r/min | 240 Nm / 7 250 rpm | ei ilm. | ei ilm. |
Ahdin | mekaaninen | mekaaninen | mekaaninen |
Syl. halkaisija x iskun pituus, mm | 83 x 69,2 | 100 x 63,4 | 86 x 78 |
Puristussuhde | 8,4:1 | 8,4:1 | 8,6:1 |
Jäähdytys | merivesi | makeavesi | merivesi |
Korkeus, m | 1,15 | 1,11 | 1,24 |
Leveys, m | 1,19 | 1,22 | 1,23 |
Pituus, m | 3,37 | 3,53 | 3,37 |
Paino, kg | 426 | 430* | 376* |
Polttoainesäiliö, l | 78 | 70 | 70 |
* Kuivapaino | |||
CE-luokitus | C (rannikko) | C (rannikko) | C (rannikko) |
Henkilömäärä | 3 | 3 | 2 |
Maksimikuorma | 225 kg | 226 kg | 160 kg |
Hinta | 17 950 e | 17 490 e | 18 500 e |
Valmistaja | Kawasaki heavy industries | Bombardier Recreational Products | Yamaha Motor |
Japani | Kanada | Japani | |
www.khi.co.jp | www.brp.com | www.yamaha-motor.co.jp/global | |
Maahantuoja | Sumeko | BRB Finland | Konekesko |
puh. 030 65 050 | puh. (016) 320 8111 | puh. 010 53 034 | |
www.kawasaki.fi | www.brpscandinavia.com | www.yamaha-motor.fi | |
Kiitämme | + suorituskykyä | + vaihteistoa | + ajo-ominaisuuksia |
+ ohjattavuutta | + kokonaisuutta | + kokonaisuutta | |
+ ketteryyttä | + suorituskykyä | + suorituskykyä | |
Moitimme | – trimmin puutetta | – ajamista aallokossa | – huippukulutusta |
– ajamisen märkyyttä | – ajamista alakierroksilla | – varaosahintoja | |
– puutteita heloituksessa | – puutteita heloituksessa | – puutteita heloituksessa |
Teksti ja kuvat: Heikki Juuri-Oja
Testiavustus: Tero Kiira, Tuire Aho ja Antti Salmensuu