Matador-sarja alkoi vuonna 1987 avokeulaisella peräkajuuttamallia, joka kuitenkin oli aikalaisiaan asuttavampi. Jo ensimmäisessä mallissa oli puutyön laatuun ja viimeistelyyn kiinnitetty tavallista enemmän huomiota ja vuosien myoöta kehitys on kulkenut aina vain viimeistellympään suuntaan.
Matadorin kiinnostavuutta lisää se, että hyvä viimeistely on toteutettu muutoinkin sopusuhtaisen näköiseen veneeseen. Matadorilla kehtaa liikkua millä vesillä tahansa ja sen ilkeää esitellä vaativillekin tuttavilleen.
Koeajo on julkaistu Vene-lehdessä 1/1995.
Lomavene
Matador 9000 on asuttava matkavene ja soveltuu hyvin pitkäkestoiseenkin lomamatkailuun. Tilat ovat väljät, valoisat ja viihtyisät sekä jaettu perinteiseen hyväksi koettuun tapaan siten, että missään ei ole varsinaisesti ahdasta. Veneeseen majoittuu mukavasti neljä henkeä, joille kaikille on tilaa niin yöpymiseen kahdessa kajuutassa kuin oleiluun salongissa tai ulkopuolella sekä satamassa makaamisen että ajon aikana.
Dieselia mahtuu säiliöön 4 60 litraa, joten polttoaineen jakeluverkoston tiheys riittää Matadorille helposti, täydennys ei ole jokapäiväinen murhe. Moottorina on akselivetoinen diesel, perusratkaisu, jota nimenomaan monet pitkän matkan taivaltajat arvostavat ja joka antaa veneelle kohtuullisen matkanopeuden. Koeajettavassamme oli suositellun tehoalueen pienin vaihtoehto ja lisäpainona yläohjaamo.
Pitkään lomailuun viittaa myös Matadorin runsas vakiovarustus. Kun kaupat on tehty, ei enää ole huolta jääkaapeista ja liesistä pentterin puolella, lämmöm riittävyydestä koleina ja kosteina päivinä, eikä akkujen kapasiteetista kaikkeen tarpeelliseen. Hintaan kuuluvat myos sammutin ja pumput turvallisuuspuolella ja ohjaamossa on joulupukin varaan jätetty vain navigaattorin hankinta, joka ei rannikkovesillä ole suinkaan mikään välttämättömyysesine.
Viihtyisät tilat
Keulakajuutassa on tilava vuode, jonka toinen puolikas on lähes parivuoteen levyinen, mutta toinen varsin kapea. Toinen parivuode on keskikajuutassa osittain aterion alla. Tämän vuoteen päälle jäävä tila on osittain melko matala. Kajuutan pukeutumistilassa on kuitenkin seisomakorkeus. Keskikajuutta on erotettu muusta veneestä ovella, mutta keulakajuutassa ovea ei ole. Näin aikaisin seurasta poistuvat pääsevät halutessaan keskikajuuttaan omiin oloihinsa.
Wc on keulaosassa, osittain ohjauspulpetin alla. Se on muuten tilava, mutta melko matala. Varustukseen kuuluu vesi-wc, septitankki ja pesuallas. Myös suihku kuuluu vakiovarustukseen.
Wc on toimiva, mutta matala.
Salonki on avara ja valoisa. Sinne on sijoitettu L-muotoinen aterio, pentteri ja ohjaamo. Ateriossa on tilaa kuudelle ja seitsemäs voi istua pyörivallä ohjaamon penkilla. Pöydän koko rajoittaa kuitenkin ruokailijoiden määrän neljään. Aterio on mukava oleskelupaikka myos matkan aikana. Näkyvyys on hyvä ja veneen liikkeet melko rauhallisia.
Pentteri on kätevästi ateriota vastapäätä. Varustukseen kuuluu uuniliesi, tiskiallas, jääkaappi ja runsaasti säilytystilaa. Työtasoja voisi olla enemmänkin. Jos kuljettajan istuimen tekisi eteenpäin kippaavaksi, saisi sen alustasta kaivatun aputason. Kokki joutuu seisomaan käytävällä lähellä ovea, joten liikenneruuhkat ovat mahdollisia. Jokainen kulkija häiritsee työhönsä syventynyttä kokkia ja kokki on vapaan kulun este.
Salonki on viihtyisä, valoisa ja avara. Kartanlukijan istuin kääntyy ateriotilan isännän istuimeksi. Lieden peitelevylle ei ole säilytyspaikkaa ja pöydän klaffi on jalan tiellä. Työn viimeistely on laadukas.
Ohjaamo on oikealla laidalla, kuten pitääkin. Kuljettaja istuu yksinään ja näkyvyys ohjaamosta on hyvä. Istuin antaa mukavasti sivutukeakin, mutta muuten jarjestelyä voisi hiukan parantaa. Karttataso turhan kaukana ja liian vaakasuorassa. Se on myös turhan korkealla, koska alla olevaan wc:hen on pitänyt saada korkeutta. Mittarit ovat hyvällä paikalla tuulilasin alareunassa.
Sisäohjaamosta on hyvä näkyvyys ja hallintalaitteet ovat kohdallaan. Yksinajajalle karttataso on kaukana ja korkealla.
Salongin ja perän avotilan välillä on lasinen liukuovi. Avotilan peräosassa on poikittainen penkki. Moottoritilaan päästään avotilan luukun kautta. Koska moottori on akselivetoinen, se on osittain salongin sisäpuolella, aterion alla. Moottorin etupäähän on hiukan hankala päästä käsiksi salongin sohvan alta. Muuten konehuone on tilava ja käytännöllinen.
Koeajovene oli varustettu 43 000 mk:n lisähintaan saatavalla yläohjaamolla. Sinne kiivetään avotilasta jyrkkiä tikkaita. Yläkerrassa on kaksi erillistä istuinta ja tarvittavat hallintalaitteet. Pari lisämatkustajaa mahtuu istumaan penkkien taakse, mutta heidän olonsa on epämukava. Tuulilasi on matala ja jää liian kauas suojatakseen kunnolla. Yläohjaamo ei kuulu onnistuneimpiin kokeilemiimme. Laiha lohtu on, että yleensäkin yläohjaamot ovat harvoin todella onnistuneita.
Vesillä
Keulan kautta veneeseen on helppo kulkea riittävän korkealta laiturilta. Matalalta luonnonrannalta kiipeilijä kaipaa keulaportaita. Apuna on hyvät ruostumattomasta teräksestä valmistetut kaiteet, jotka jatkuvat pitkälle kajuutan sivuille. Siellä avuksi tulevat kattokaiteet ja avotilaan laskeutumista helpottavat salongin peränurkkien kädensijat. Keulakansi on lähes tasainen ja siellä on asianmukainen köysiboksi. Sivukannet ovat riittävän leveät ja helppokulkuiset. Perän avotilan laidoilla kiertää tukeva kaide, joka jatkuu myös perän uimatasolle. Perätasolla on kolme säilytyslokeroa ja uimaportaat.
Työskentelyn kannalta Matadorin kansi on yksi onnistuneimpia koeajossamme olleita veneita.
Koeajoveneen moottorina oli 230 hv akselivetoinen Volvo diesel. Se vaikutti teholtaan juuri sopivalta tähän veneeseen. Vaikka liikkeellelähtö oli hiukan verkkaista, saavutti vene kahden henkilön kuormalla, tankit puolillaan 24 solmun huippunopeuden. Sopiva matkanopeus on noin 20 solmua. Suositeltu tehoalue yltää 300 hevosvoimaan asti ja vene hinnoitellaan valitun moottorin mukaan.
Matadorin tehopainosuhde on 53 hv/t. Siihen nähden saavutusarvot ovat mainiot ja v-kulmaltaan kompromissiluonteinen 15°:een pohja käyttää hevosvoimat hyödyksi erinomaisesti.
Saavutusarvoista laskettu ”hyötysuhde” on peräti k = 3,2. mikä on akselivetoiselle erinomainen. Nelilapainen 20,5 x 25″ potkuri työntää tasaisesti koko nopeusalueella. Välityssuhde on valittu siten, että vene liukuu tukevasti liukukynnyksensä yläpuolella 15,4 solmun nopeudella, kun Volvo hyrisee keveimmilllään 3000 r/min. Alle tämän kierrosluvun ei normaalikelissa kannata enää mennä ja melutasokin on silloin mukavasti alle 80 dB. 80 dB:n raja menee puhki 18 solmun tietämissä ja 20 solmun matkavauhdilla melutaso ohjaamossa on 82.5 <113:n luokkaa. Valitettavasti Matadorin ohjaamomelu nousee yli kriittisen 85 dB:n, kun moottori käy kierroslukualueensa ylärajoilla, 3 700-3 900 rpm.
Mitattu suorituskyky
- Huippunopeus/rpm/kuorma: 24 solmua/3900 r/min/2 henkilöä
- Matkanopeus/rpm 20 solmua/3500 r/min
- Liukukynnys n. 11 solmua
Veneen liukukynnys on 11 solmun kohdalla. Se nostaa liikkeelle lähdettäessä keulaansa jonkin verran ja pitää sen melko koholla huippunopeuteensa asti. Tälle akselivetoiselle tyypillisellä ominaisuudella ei ole käyttäjälle näillä nopeuksilla suurtakaan merkitystä. Venettä voi ongelmitta ajaa kaikilla nopeuksilla.
Vauhdissa Matador tottelee yllättävän laiskasti ohjausta, mutta satamissa kääntely onnistuu moottorin avulla melko mukavasti.
Aallokossa koeajattavamme ei ole erityisen pehmeä, kuten kulkuasennosta ja pohjan v-kulmasta voi arvata, vaikka siinä onkin massaa yli neljä tonnia. Vene roiskii jonkin verran vettä laseilleen. Yllättäen vettä tttlee melko pienessäkin aallokossa jonkin verran myös yläohjaamoon. Yläohjaamon matala tuulilasi ei juuri suojaa tuulelta tai veden roiskeelta. Sen kayttö rajoittuukin kesän parhaisiin päiviin.
Matador ei häikäise millään yksittaisellä ominaisuudellaan, mutta on kokonaisuutena varsin mukava vene. Kahdesta neljään henkilöä viettää sillä monta leppoisaa ja huoletonta kesälomaa.