Jutut

Vene esittelee: Glastron GS 289 Sport Cruiser

28.04.2010

KirjoittajaVenelehtifi

Glastron 289

Amerikkalainen Glastron on mielenkiintoisella tavalla poikkeava venevalmistaja. Vuonna 1956 perustettu yhtiö on uskaltanut ottaa piirustuspöydällä riskejä luodessaan käytännöllisiä veneitä.

Osa Glastronin tuotantolinjalta valmistuvista malleista näyttää ensivilkaisulla jopa hieman omituisilta, mutta toisaalta yhtiö on saanut kotimaassaan useita palkintoja hyvästä asiakastyytyväisyydestä.

Glastronin tavoitteena on tarjota kohtuullisesti hinnoiteltuja veneitä myös veneilyharrastusta aloittaville. Kustannustehokkuuden taustalla on onnistunut sarjatuotanto.

Glastron GS 289 Sport Cruiser soveltuu hyvin matkaveneeksi; veneessä on pentteri, vesivessa, makuutilat neljälle sekä tilava avotila.

Se on kevyessä kelissä upea vene. Liukuun nousu on Volvo Pentan 5,7-litraisella Gxi -bensamoottorilla ja Duoprop-vetolaitteella sujuvaa. Ohjaus on poikkeuksellisen kevyt, mutta kuitenkin tarkka ja tunnokas. Ajolinjat pysyvät johdonmukaisina, eikä venettä saa levottomaksi, vaikka kuinka yrittäisi.

Uusi Glastron oli miellyttävä yllätys, jonka ajaminen oli poikkeuksellisen helppoa. Erityisiä ongelmia ei noussut esille, vaikka sellaisia varta vasten etsittiin.

Uimatikkaiden saanti esiin vedestä käsin pitäisi tosin tehdä nykyistä selvästi helpommaksi.

Suurimman pettymyksen aiheutti täyden kaasun ohjaamomelu. Lisäksi huomio kiinnittyi kastuviin peräpenkkeihin. Vene imee takaa vettä avotilaan hieman tavanomaista runsaammin.

Tekniset tiedot

Pituus 8,79 m
Leveys 2,77 m
Paino n. 2 950 kg
Kantavuus 8 henkeä/1 000 kg
CE-luokitus B (avomeri)
Moottori 300–400 hv
Polttoainesäiliö 318 litraa
Hinta alk. 85 053 euroa
Koeajoveneen moottori Volvo Penta 5,7 Gxi (320 hv) + DP-S Duoprop
Koeajoveneen hinta 111 998 euroa
Valmistaja Glastron, USA
www.glastron.com
Myynti Etuvene / Leisure Tech Finland Oy
puh. 050 912 6543
www.etuvene.fi

Teksti ja kuvat: Heikki Juuri-Oja
Testiavustus: Seppo Katajisto

Tiivistelmä Vene-lehden 5/2010 jutusta
X