Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Näyttelyt

Vene 20 Båt: Zer°emission TP52 – Yksi suurimmista venemessuilla esitellyistä purjeveneistä

TP52-luokan purren rakennutti käyttöönsä vuonna 2008 silloinen AC-haastaja BMW Oracle Team.

08.02.2020

KirjoittajaPasi Nuutinen

Samuli Leistin vetämä projekti hankki Zer⁰emissionin viime talvena. Alkukeväästä pursi saapui Suomeen, kävi läpi mittavan kunnostuksen ja sai päälleen hankkeen tunnusvärit sekä nimen.

Ilman Zer⁰emission-hanketta venettä ei oikein voi esitellä, niin leimallisesti kyse on aikataulutetusta ja suunnitellusta projektista. Taustalla on huoli meriympäristön saastumisesta. Leistin kaltaiset ammattipurjehtijat alkavat herätä siihen, että asialle pitää jo tehdä jotain, eikä vain puhua – vaikka julkisuuden hankkiminen usein ensisijaisesti juuri puheelta vaikuttaakin.

Tarvittiin vene, joka takuulla kerää huomiota; niitä maalipaukkuja. Sillä osallistutaan niin suuriin kisoihin, että kumppanuus veneen kanssa on sponsoreille suorin ja varmin tie tapahtumien sydämeen. Siellä tiedottamisen ohella järjestetään tempauksia, esimerkiksi siivoustalkoita laitureilla (Zeron jäljiltä satamat ovat puhtaampia sen lähtiessä kuin saapuessa). Tämän kauden pääsponsori Wärtsilä muun muassa varusti purren Seabin-roskankerääjällä, joka on pumpannut satamia siivoksi aina veneen ollessa laiturissa.

Vene itse on raaka kilpapursi, mutta eri hengessä kuin America’s Cupin veneet. TP52-luokka tavoittelee yksinkertaista toimivuutta ja tehokkuutta, ilman miljoonabudjettien tekniikkaa. Ei siipipurjeita, liikkuvia ballasteja eikä kääntyviä kölejä, foileista puhumattakaan. Paljon hiilikuitua, paljon purjeita ja monipuolisia trimmejä kohtuukokoiselle, mutta osaavalle miehistölle.

Miehitys vaihtelee hieman sen mukaan, onko kyseessä rata- vai avomerikisa. Pisimmissä kilpailuissa lisäksi kansivahdin määrä muuttuu tilanteiden eläessä.

Ensi vuonna Leistin porukan haasteet eivät ainakaan helpotu. Zer⁰emission nousi jo telakalle. Se käy vielä suomalaisyleisön hyvästeltävänä helmikuun venemessuilla, sitten odottaa rekkakyyti Välimerelle. Siellä maalipaukkuja napsimassa on uudempia ja kovempia veneitä sekä enemmän treenanneita miehistöjä.

Kisaohjelma käynnistyy toukokuun alussa Mallorcalla Palma de Vela -regatassa. Kesäkuussa purjehditaan ensin Rolex Giraglia Korsikalla, sitten osallistutaan TP52-luokan 20-vuotisjuhlaregattaan Sardinian Porto Cervossa. Elokuussa palataan Palmaan Copa del Rey -kisaan, ja syyskuu loppuu Ranskan Voile St. Tropez -viikkoon. Sitten Zer⁰emission nousee jälleen rahtilaivaan.

Seikkailun huipentuma on osallistuminen yhteen avomeripurjehduksen suurimmista klassikoista, Sydney-Hobart Raceen. 630 merimailin ralli Australiasta Tasmaniaan on yli 60 vuotta jatkunut Tapaninpäivän perinne ja lajin seuratuimpia tapahtumia koko maailmassa. Kisa on myös kuulu rankkuudestaan, edes perille pääsy ei ole mikään itsestäänselvyys. Samuli Leisti luottaa silti veneeseensä ja miehistöönsä.

Lue Zer°emission TP52:n esittely Vene-lehdestä 11/2019

Zer°emission TP52

Runkopituus 15,85 m, vesilinja 15,82 m, leveys 4,45 m, syväys 3,4 m, uppoama 7 320 kg, kölipaino 4 000 kg, isopurje 98,0 m², fokka 64,3 m², spinaakkeri 273,6 m², pa-tankki 2 x 40 l, makeavesitankki 100 + 40 l, moottori Yanmar 50 hv.

Suunnittelu Reichel-Pugh, valmistaja BMW Oracle, valmistusmaa USA/Espanja

Purjeet 2 x isopurje, 5 x fokka, 4 x asymmetrinen spinaakkeri, code0

Aiemmat kapteenit Larry Ellison / Russell Coutts (USA-17), Sergei Pichugin (Synergy), Peter Cunningham (PowerPlay), Giuseppe Parodi / Marco Serafini (Hurakan)

Lisätietoja Transpac52

 

X