Tilaa
Jutut

Vene 20 Båt: Yamaha juhlii 65 vuotta – ensimmäisestä perämoottorista tosin vasta 60 vuotta

Suomalaisten vapaa-aikaan Yamahan tekniset tuotteet ovat kuuluneet jo kuudenkymmenen vuoden ajan. Jos mukaan lasketaan myös soittimet, on japanilaismerkki ollut osa suomalaista harrastamista jo reilusti kauemmin.

16.02.2020

KirjoittajaJuha Virtanen

Suomalaisten vapaa-aikaan Yamahan tekniset tuotteet ovat kuuluneet jo kuudenkymmenen vuoden ajan. Jos mukaan lasketaan myös soittimet, on japanilaismerkki ollut osa suomalaista harrastamista jo reilusti kauemmin.

Ensimmäisten Yamahan valmistamien urkujen kerrotaan valmistuneen jo vuonna 1887. Siitä kului vielä useampi vuosikymmen ennen kuin ensimmäinen Yamaha-merkkinen perämoottori pärähti käyntiin. Vuonna 1955 Yamahan moottoripyörien valmistus erotettiin omaksi yhtiökseen Yamaha Motor Companyksi, jonka yhtenä päätoimialana on merenkulkuun liittyvien laitteiden, kuten perämoottorien valmistus.

Ensimmäinen perämoottori oli mallimerkinnältään P7. Se esiteltiin vuonna 1960 lähes tyhjästä polkaisten ja muutaman vuoden kehitystyön tuloksena. Osittain siinä oli voitu hyödyntään Yamahan pienten moottoripyörien osia.

Yamahan juhlavuoden lukema ”65v” vuotta tulee siitä, että vuonna 1955 yhtiön moottoripyörädivisioona erotettiin soittimia valmistavasta Yamahasta. Sen seurauksena perustettiin Yamaha Motor Company, soitinvalmistuksesta itsenäinen tytäryhtiö, joka teki monenlaista moottoripyöristä perämoottoreihin. Siitä tulee tänä vuonna kuluneeksi 65 vuotta, ja siksi sitä Yamaha osastollaan juhlistaa myös Vene 20 Båt -messuilla. Ensimmäinen perämoottori saatiin tosin markkinoille vasta viisi vuotta myöhemmin.

Vuonna 1960 julkistettu perämoottori, se ensimmäinen, oli ilmajäähdytteinen ja kaksitahtinen, yksisylinterinen, ja sen sylinteritilavuus oli 123 kuutiosenttiä. Tehoa moottorissa oli noin seitsemän hevosvoimaa.

Moottori oli väriltään joko valko-punainen tai valko-keltainen – melkoinen muutos siis nykyiseen pääasiassa siniharmaaseen Yamahan perämoottorien värimaailmaan.

Kuin ennakoiden 1970-luvun öljykriisiä ja bensapulaa, teki Yamaha moottoristaan myös version, joka toimi moottoripetrolilla. P7-A käynnistettiin bensiinillä ja sitä varten polttoainetankki oli jaettu kahteen osaan. Toisessa päässä oli muutaman litran osasto bensalle ja toisessa isommassa osastossa oli petrolia. Parin minuutin käytön jälkeen moottori oli tarpeeksi lämmin ja polttoainehana käännettiin bensalta petrolille.

Yamahan perämoottorit tulivat suomalaisille tutuiksi jo varhain. Yamaha Motor Companyn ja Konekeskon vuonna 1966 alkanut yhteistyö kesti vuoteen 2017 asti, jolloin Yamahan maahantuonti ja myynti siirtyi Keskolta uudelle yritykselle, Yamaha Motor Europe N.V.:n Suomen sivuliikkeelle.

© Juha Virtanen / Otavamedia

Lue myös nämä

X