Jutut

Vene 20 Båt: 50 vuotta näyttelyhalleissa: ”Ihmisten kanssa on mukava jutella ja kuunnella kokemuksia”

Venenäyttelyn näytteilleasettajat laskeskelevat mielellään, miten monta kuukautta ovat elämästään Pasilan näyttelyhalleissa viettäneet. Pentti Korhonen sen sijaan laskee jo vuosissa.

15.02.2020

KirjoittajaAri Inkinen

Tuskin osasi parikymppinen Pentti Korhonen Töölön nykyisessä kisahallissa  vuoden 1970 venenäyttelyssä seistessään kuvitella, että vielä vuonna 2020 hän edelleen seisoisi näyttelyssä esittelemässä tekemäänsä venettä. Vene on vaihtunut, ei oikeastaan mikään muu.

Yksi asia kuitenkin. Pentti Korhonen on viimeinen – tai ainakin yksi viimeisistä – näytteilleasettajista, joka on itse valmistanut esittelemänsä veneen. Helsingin Vene 20 Båt -näyttelyssä ei äkkiä laskettuna ollut ainuttakaan muuta veneen tekijää näytteilleasettajana.

Toisaalta, vähissä ovat myös vähintään 50 kertaa osallistuneet näytteilleasettajat.

Yksi merkittävistä eroista vuoden 1970 ja tämänvuotisen venenäyttelyn välillä on, että veneiden valmistus on muuttunut teollisuudeksi, jossa veneen valmistaja on kaukana veneen käyttäjästä. Samalla suunnittelu on siirtynyt design-toimistoihin ja tietokoneiden ruuduille. Toisin oli ennen.

”Silloin 70-luvulla lähes kaikki näytteilleasettajat olivat itse valmistaneet veneet, joita näyttelyssä myivät. Nykyisenlaisia jälleenmyyjiä ei monia ollut, vaan veistämöt myivät itse veneensä.”

”Myös tuontiveneiden määrä oli lähes olematon; suomalaiset ostivat suomalaisia veneitä. Suurin osa veneistä oli myös puuveneitä, sillä lasikuitu oli tuolloin vasta tuloillaan.”

”Näyttelyssä oli paljon veistämöitä muun muassa Summasta; Seppälät ja muut”, Korhonen luettelee. ”Silloin myös tehtiin paljon suuria veneitä, kun yli 10-metriset olivat liikevaihtoverosta vapaita. Niitä pidettiin silloin lähinnä työveneinä.”

Ensimmäisessä näyttelyssään vasta armeijasta päässyt Pentti Korhonen esitteli vanhempiensa jo 50-luvulla aloittaneen veistämön uutuuksia, Trista 30 ja Serena -veneitä.

”Toinen oli kahdeksan ja toinen yhdeksän metriä. Runko oli ristiinlaminoitua vaneria ja ylärakenne mahonkia. Ne olivat sen ajan pyöreäperäisiä veneitä, joissa oli keskimoottori”, kertoo Pentti Korhonen.

”Äiti ne pääasiassa suunnitteli.”

Sittemmin Kyllikki Korhonen tunnettiin myös puoliliukuvien ja liukuvien Tristan-veneiden suunnittelijana.

”1975 Tristaan tuli lasikuidusta runko ja niitä tehtiin noin kymmenen vuotta.”

Töölöstä Pasilan Messukeskukseen

Vuosi 1975 merkitsi Pentti Korhosen messutaipaleelle muutenkin uusia tuulia. Messut siirtyivät Töölön Kisahallista Pasilan upouuteen Messukeskukseen, jonka UKK-hallin avajaisnäyttely oli nimenomaan Vene 1975 Båt. Koskaan sittemmin ei venenäyttelyssä Suomessa ole ollut samanlaista kävijämäärää. Määrä oli tiettävästi noin 125 000 henkeä.

Vuosien kuluessa veneet muuttuivat myös Korhosen veneveistämöllä.

”1985 kehiteltiin puoliliukuva Tristan 870, joka oli peräkajuutallinen, asuttava vene. Niitä tehtiin viitisen vuotta. 80-luvun lopulla kehitettiin sitten 820 ja Harmony. Ne olivat sisäperämoottorisia, kokonaan liukuvia matkaveneitä.”

”Se oli se aika, kun Volvolta tuli 200-hevosvoimainen turbodiesel, joka teki mahdolliseksi tämäntyyppisten veneiden valmistamisen. Niitä tehtiin Suomessa paljon”

”90-luvun alussa mekin teimme paljon veneitä ja investoimme halliin. Sitten tuli lama. Tristanin tapaisten veneiden kysyntä romahti. Siihen se toiminta loppui”, muistelee Pentti Korhonen venerakentajauransa synkimpiä hetkiä.

Uusi alku

Vuosi 1995 merkitsi kuitenkin uutta alkua. Silloin Pentti Korhonen ensi kertaa toi näyttelyyn suunnittelemansa soutuveneen, Veto 5. Ja sittemmin hän on osallistunut kaikille helmikuisille venemessuille esitellen venettään.

Nykyään veneveistämö P Korhonen on käytännössä yhden miehen yritys. Hän laminoi veneet itse ja myös viimeistelee ne, jopa kuljettaa asiakkaille ympäri maata. Veneitä valmistuu vuosittain 40–50 kappaletta.

Jos olivat Tristat ja Tristanit aikanaan suosittuja, sitä ovat myös Veto 5:t. Veneitä on valmistunut 25 vuoden aikana runsaat 2200 kappaletta, ja mikä erityisesti ilahduttaa venevalmistajaa, ne ovat lähes poikkeuksetta voittaneet kaikki testit, joihin ovat osallistuneet.

Eivätkä soutajatkaan ole veneitä pahemmin moittineet.

Edelleen kuitenkin Pentti Korhonen saa silloin tällöin parannusehdotuksia asiakkailtaan, ja pohtii niitä huolella. Se onkin ollut tapa, jolla Veto 5:ttä on kehitetty vuosien kuluessa.

Mutta mikä saa jo pitkälti yli eläkeiän ulottuvan venevalmistajauran ehtineen Pentti Korhosen edelleen venenäyttelyyn?

”Asiakkaat. Ihmisten kanssa on mukava jutella ja kuunnella kokemuksia – ja kalajuttuja.”

X