Näyttelyt

Vene 19 Båt: Kauppa kävi ja kävijämäärä kasvoi venemessuilla

Messuvieraiden määrä kasvoi hieman edellisvuodesta ollen nyt kymmenen päivän aikana 65 200 kävijää, joista hieman yli puolet pääkaupunkiseudulta.

17.02.2019

KirjoittajaJukka Hiiro

Pohjois-Euroopan suurin veneilytapahtuma, Helsingissä järjestetyt Vene 19 Båt -messut, vakiinnutti järjestäjän mukaan asemiaan. Messuvieraiden määrä kasvoi hieman edellisvuodestsa ollen nyt kymmenen päivän aikana 65 200 kävijää, joista hieman yli puolet pääkaupunkiseudulta.

Myös monet messuille osallistuneista 302:sta näytteilleasettajasta olivat tyytyväisiä.

”Vuosi sitten myimme erittäin paljon veneitä ja myynti on pysynyt samalla tasolla myös tänä vuonna. Nyt on osastolla myyty erityisesti keskikokoisia ja isoja veneitä”, sanoo esimerkiksi Aquadorin myynnistä vastaava Seppo Vesterinen Bella-veneet Oy:stä.

Kaikkiaan venemessuilla oli esillä yli 500 venettä. Messuihin ja myyntiin oli tyytyväinen myös Astrum Oy:n toimitusjohtaja Henri Jokinen.

”Olemme erittäin tyytyväisiä. Olemme myyneet messuilla yhteensä kymmenen isoa Grandezza, Sargo ja Arronet -venettä, joista kallein maksoi 470 000 euroa. Viime vuonna piristynyt venekauppa Vene Båt -messuilla jatkui tänä vuonna. Liikkeellä oli paljon ostoaikeissa olevia ihmisiä. Asiakkaiden tuotetietous on kasvanut, kun tiedot veneistä löytyvät verkosta. Samalla messujen merkitys kasvaa. Veneeseen tahdotaan mennä sisälle ja halutaan kokemus veneestä ennen ostopäätöstä”, toteaa Jokinen.

Jokisen mukaan messut ovat hyvä mahdollisuus luoda myös kontakteja ostajiin niin, että kauppoja syntyy myös messujen jälkeen.

Myös veneilytarvikkeiden ja -varusteiden myynti kasvoi. Esimerkiksi Maritimin osastolla kauppaa tehtiin kaksikertaa enemmän kuin viime vuonna.

”Tuntuu siltä, että veneilijät varustautuvat nyt tulevaan veneilykauteen ja haluavat panostaa erityisesti veneilyn viihtyvyyteen ja turvallisuuteen. Veneestä tahdotaan myös pitää huolta,” toteaa Maritim Oy:n  toimitusjohtaja Kim Tigerstedt messujen tiedotteessa.

Tyytyväisiä messuihin olivat myyjien lisäksi myös kävijät. Peräti 91 prosenttia kertoo Kantar TNS:n kävijätutkimuksen perusteella olevansa tyytyväisiä venemessuihin.

X