Tilaa
Jutut

Vene 18 Båt: Alumiini pitää pintansa

Swan, Galeon, Ferretti, Sunseeker ja Riva olivat oikeutetusti venenäyttelyn tähtiä, mutta yleisön kiinnostus kohdistui myös pieniin, käytännöllisiin ja edullisiin veneisiin.

18.02.2018

KirjoittajaAri Inkinen Tomi Peurakoski

KuvaajaAnton Reenpää/Otavamedia Ari Inkinen

Perinteiseen tapaan huomion keskipisteessä olivat kotimaisten myyntitilastojen kärkipaikkoja pitävät moottoriveneet – Yamarin, Buster, Faster, Terhi, Silver ym.

Viime vuonna Suomessa rekisteröitiin kaikkiaan 3 578 venettä. Rekisteröitävä on vesikulkuneuvo, joka on yli 5,5 metriä pitkä tai jossa on yli 20-hevosvoimainen moottori. Rekisteröintipakko koskee siten myös vesijettejä, joita viime vuoden tilastossa on 692 kappaletta, eli runsaat 6 prosenttia enemmän kuin vuonna 2016. Purjeveneiden kohdalla rekisterin luku on 12.

Suomen viime vuonna eniten rekisteröity yksittäinen vene ei suinkaan ollut alumiinia vaan ABS-muovia, Terhi 475 BR, jonka valitsi peräti 108 onnellista veneilijää tai mökkiläistä. Sen jälkeen tuleekin pitkä lista eri merkkisiä ja mallisia alumiiniveneitä.

Alumiinivenemerkeistä edelleen eniten myyty on Buster, vaikka sen rekisteröintimäärä (362 kpl) onkin laskenut noin neljänneksen edelliseen vuoteen verrattuna. Toisena on Yamarin Cross (291 kpl) ja kolmantena Faster (214 kpl). Silver ei niinkään ole pudonnut neljänneksi (189 kpl), vaan Faster on noussut sen ohi 16 prosentin kasvulla. Neljää yleisintä alumiinivenemerkkiä on rekisteröity viime vuonna 1 056 kappaletta.

Eniten rekisteröity yksittäinen alumiinivenemalli on Yamarin Cross 54 BR. Toisena tulee Buster M ja kolmantena Yamarin Cross 49 BR.

Näyttelyn venetarjonta oli mukavan monipuolinen, ja uutuuksiakin oli mukavasti. Alumiinia oli tietysti runsaasti uudistettuna. Ensi kertaa näyttelyssä olivat esillä Bellan Falcon-sarjan kaikki neljä avovenettä viidestä kahdeksaan. Pikkulinnut myös lauloivat, että tulossa olisi jollain aikataululla kajuuttavene. Vahvistusta asiaan ei ole.

Jo hieman vanhempi kotimainen valmistaja Silver esitteli uudet Foxit, Avant ja BR. Veneet ovat kasvaneet edellisestä mallisukupolvesta niin paljon, että vanhat sopivat nyt uusien sisään. Silmiinpistäviä eroja vanhaan olivat valkoinen väri ja uudenlaiset, kehyksettömät tuulilasit. Muutenkin veneiden käytettävyyttä oli parannettu ja myös tyyliä viilattu. Tällä kertaa Silverin kajuuttavenettä ei nähty, sillä vene on edelleen ”jatkokehiteltävänä”.

Yamaha Europen/Inhan Tehtaiden suuri uutuus oli Phantomista tehty kajuuttamalli. Vastaanotto oli ainakin messuvieraiden keskuudessa ristiriitainen. Toiset ihmettelivät kasvihuonemaista ylärakennetta, toiset kehuivat sitä suureksi ja avaraksi. Kiistatta kajuutassa on tilaa reilusti, mutta myös nähdyn makua. Profiililtaan kokonaisuus on kuin kotimaiset ”targa-tyypin” veneet. Ensimmäisenä mieleen tulee Sargo.

Pikku hiljaa myös myynnillisesti alumiiniveneiden raskaaseen sarjaan kiivenneet Fasterit ovat uusien mallien myötä muuttuneet monimutkaisemmiksi ja ehkä myös monipuolisemmiksi. Erikoisen näköinen on muun muassa 625-mallien pystysuora, mutta todennäköisesti hyvinkin suojaava tuulilasi. Nyt esiteltiin jo neljäs keulaportilla varustettu malli, eli konseptille on selkeästi ollut tarve. 635 SC on myös malliston suurin vene.

Puolassa valmistettava, mutta suomalaiset juuret omaava Axopar on uudistanut 28-jalkaisen mallinsa. Vene on aiempaa hieman suurempi ja joitain yksityiskohtia on paranneltu. Muutamassa vuodessa merkki on yltänyt kunnioitettaviin myyntimääriin (~570 vuonna 2017). Suomen markkinoiden osuus on varsin pieni. Viime vuonna rekisteröitiin 17 kappaletta. Päämarkkina on Keski-Euroopassa ja Yhdysvaltain markkinoille on kova halu.

 

 

Lue myös nämä

X