Yksinpurjehtija ja lentokapteeni Ari Huusela on päättänyt osallistua maailman vaativimpaan purjehduskilpailuun Vendée Globeen vuonna 2020 ja viedä suomalaista valtameripurjehdusta maailman kartalle. Vene-lehti julkaisee myös Tekniikan Maailmassa julkaistua Yksinpurjehtijan matkassa -blogia, jossa seurataan Huuselan valmistautumista.
Kärkeen Huusela ei pyri, eikä pääsisikään. ”Pääasia, että pääsee lähdöstä maaliin. Jossain puolen välin paikkeilla maalissa voisi olla”, Huusela kertoo.
”Paljon riippuu siitä, miten veneelle käy. Aikaisemmissa kisoissa keskeyttämisprosentti on ollut 50. Tällä hetkellä mukana on 34 venettä. Jos 20 venettä tulee maaliin ja minä yksi niistä, niin se on selkeä tavoite, jonka eteen tehdään töitä.”
Vendée Globe -kisan ennätys on 74 vuorokautta, mutta Huusela on tyytyväinen, jos pääsisi maailman ympäri sadassa päivässä. Mutta miksi Huusela ei yritäkään nopeusennätystä tai ensimmäisenä maaliin pääsyä?
”Meillä ei ole foileja eikä kahdenkymmenen miljoonan euron budjettia ja minä olen amatööri,” Huusela toteaa.
”Minulla on vähän sama tilanne kuin Formula ykkösissä, että lähtee Formuloita ajamaan kymmenen vuotta vanhalla autolla kilpaa nykyisten autojen kanssa.”
Huuselan kilpakollegan budjetti on todellakin 20 miljoonaa euroa, jolla voi venettä viritellä kokopäivätoimisesti neljän vuoden ajan.
Huusela kertoo, että jokaisen pitää itse määritellä, mitä menestymisellä tarkoitetaan. Hänelle se on sitä, että pääsee turvallisesti lähtölinjalta maaliin, ilman että ottaa turhia riskejä matkan varrella.
”Ehkä tärkein tehtävä on saada yhteistyökumppaneille lisäarvoa ja saada tätä lajia tunnetummaksi ja saada suomalaista näkyvyyttä kansainvälisille areenoille. Sen lisäksi pitäisi nauttia siitä purjehduksesta.”
Sisällöntuotantoa
Lähtöön on aikaa kolme kuukautta. Juuri tänään Huuselan Stark-veneeseen on vaihdettu uusi moottori, sillä vanhaa oli käytetty jo tuhannen tunnin verran kymmenen vuoden aikana. Vaihto tehdään kaiken varalta, sillä moottoria käytetään muun muassa sähköntuotantoon rankan kisan aikana. Sähkö onkin yllättävän tärkeä, vaikka kyse on purjehduskisasta: jokainen kilpailija on velvoitettu tekemään myös sisältöä nettiin ja muihin medioihin purjehduksen aikana.
”Sääntöjen mukaan kipparin pitää lähettää kolme kertaa kaksi minuuttia editoitua videomateriaalia joka viikko. Lisäksi viisi valokuvaa on minimi. Myös kaksi livehaastattelua pitää tehdä viikossa. Aika paljon materiaalia saa tehdä ja tuottaa. Ja tuo on vain se minimimäärä.”
Valtavan mediamäärän ymmärtää hyvin. Kilpailijoiden yhteistyökumppanit vaativat näkyvyyttä, eivätkä ne harrasta hyväntekeväisyyttä. Kyseessä on puhtaasta laskennosta: laitetaan sponsorointiin 20 miljoonaa euroa ja tuotto on 200 miljoonaa euroa. ”Näin tapahtui muun muassa Alex Thompsonille ihan dokumentoidusti. Yhteistyökumppanit kymmenkertaistavat tai jopa kaksitoistakertaistavat panostuksensa näiden medioiden kautta”, Huusela kertoo.
”Se on puhdasta bisnestä, sen takia sisällön pitää olla laadukasta, mitä me teemme.”
Huusela uskoo, että suomalaistiiimin ei tarvitse sensuroida mitään, mitä hän mereltä lähettää, vaikka siihen mahdollisuus on. Kaiken voi julkaista.
Kisa tulee uniin
Kisan lähestyminen ei näy pelkästään veneen remontin edistymisenä, vaan myös henkilökohtaisessa elämässä. Kisa on ensimmäinen asia, mikä tulee aamulla herätessä mieleen ja viimeisenä ennen uinahtamista. Joskus kisa tulee myös uniin.
”Viimeksi oli aika huima uni. Olimme tässä veneessä, niin kuin me nyt olemme tässä puuhastelemassa. Pari kaveria oli täällä ulkona ja minä olin sisällä ja yhtäkkiä salama iski veneeseen. Miehet olivat tukka pystyssä salamaniskun jälkeen ja minä olin aika huonona, että nyt meni elektroniikka muusiksi, ja lähtöön oli aika vähän aikaa. Kummallisia unia.”
”Pyörittelin päätä sen unen jälkeen, että mikähän tälläkin oli tarkoitus. Että kyllä se on aina mielessä. Pitää pitää pää kylmänä ja olla luottavainen.”
Huuselan keskinopeus tulee olemaan toistakymmentä solmua – mikäli kaikki sujuu hyvin. Linnuntietä reitti on noin 44000 kilometriä pitkä, mutta käytännössä reitin pituus on kaikkine käännöksineen ja kiertelyineen 28000 meripeninkulmaa eli 55000 kilometriä. Se tarkoittaa sadan päivän tavoitteella 550 kilometrin päivämatkaa.
Lähtö on 8.11.2020 kello 14.02 paikallista aikaa. Sadan vuorokauden kuluttua Huusela saapuu juhlittuna suomalaisena maaliin.
Yksinpurjehtijan matkassa juttusarjan aiemmat osat:
Stark Ari Huuselan pääyhteistyökumppaniksi
Ari Huusela aloitti matkansa Atlantin yli – Lähtö onnistui hyvin, ja veneet ovat jo Biskajanlahdella
Huusela ja Ferguson lähestyvät Portugalia – Mutta saadaanko revennyt isopurje paikattua?
Huusela ja Ferguson päättivät jatkaa Atlantin yli rikkoutuneesta purjeesta huolimatta
”Lentokalat hyökkäsivät kimppuumme” – Huusela ja Ferguson etsivät hyvää reittiä Doldrumeiden läpi
Ari Huuselan kakkoskippariksi 7 800 kilometrin ”kahvikisaan” lähtee luottomies Michael Ferguson
Ari Huuselan kilpavene on jälleen Suomessa – Ensimmäinen kisa Itämerellä sujui mallikkaasti
2 000 merimailin matka alkaa – Ari Huusela on treenannut ”vinssaamalla kavereita mastoon”
Eräs kippari puraisi kielensä lähes poikki ja ompeli sen itse takaisin
Huusela suoritti vähän erilaisen ”lentolupakirjan” vapaalentotunnelissa
Ari Huusela palasi arkeen – Vene jäi jumiin Azoreille
Ari Huuselan IMOCA 60 Ariel II valmiina yksinpurjehdukseen maailman ympäri
”Atlantin rommireitti kutsuu nyt ’merten formulaa’ – Sääohjelman seuraaminen vaatii harjoittelua”
”Juuri kun olin laskemassa purjetta alas, vieressämme olikin rahtilaiva…”
Ari Huusela aikoo tehdä jotain, johon vain sata ihmistä on pystynyt
IMOCA 60 on yksinpurjehdusveneiden kuninkuusluokka
IMOCA 60 -veneet ovat hämmästyttävän kevyitä – Venettä kevennetään jopa ruokavarastoista tinkimällä
Ari Huuselan ”Ariel2” laskettiin vesille – Siirtopurjehdus kohti Helsinkiä on parhaillaan käynnissä
Formula 1” saapui Suomeen – Ari Huuselan IMOCA 60 -vene on ainoa laatuaan Itämerellä