Tilaa
Mainos

Vedä varman päälle

Peräkärryn tai venetrailerin vetämistä on turha jännittää – kunhan muistaa huolehtia turvallisuudesta. Sen suhteen ei voi oikoa, sen verran painavia kapistuksia vaikkapa veneet auton perässä ovat. Kokosimme lyhyen muistilistan erityisesti veneilijöiden tarpeisiin.

09.02.2023

KirjoittajaKoukkupaja

  1. Tarkista kytkentämassa

Ensimmäisenä kannattaa tarkastaa auton niin sanottu kytkentämassa. Se kertoo, minkä painoista peräkärryä autolla voi vetää. Kytkentämassa on merkki- ja mallikohtainen ominaisuus, joka selviää rekisteriotteesta. Massa on merkitty erikseen jarrulliselle ja jarruttomalle perävaunulle.

  1. Jarruilla vai ilman?

Veneet ovat yllättävän painavia, eikä vähänkään suurempaa paattia saa kuljettaa ihan millä tahansa autolla. Raskaampien veneiden vetämiseen tarvitaan myös traileri, jossa on jarrut.

O1 on yleisin peräkärryluokka. Sen kokonaismassa kärry ja kuorma huomioiden on maksimissaan 750 kg.

O2-luokan peräkärryn kokonaismassa on 3500 kg. O2-luokan peräkärryssä tai trailerissa on aina oltava jarrut, ja se on katsastettava joka toinen vuosi.

Jarrullisessa perävaunussa on käytettävä talvella nasta- tai kitkarenkaita. Renkaiden kulutuspinta on syytä muistaa aika ajoin myös tarkistaa.

  1. Laske paino oikein

Peräkärryn tai trailerin kokonaismassassa huomioidaan kaikki kyydissä oleva paino, kuten varusteet, veneen moottori ja sen polttoaine.

  1. Mitä sanoo ajokortti?

Jos ajokortissasi ovat kirjaimet BE, voit vetää mitä tahansa henkilö- tai pakettiautoon kytkettyä perävaunua.

Usein ajokortissa on kuitenkin vain B-kirjain, joka tarkoittaa, että saat vetää perävaunua, jonka rekisteriin merkitty suurin massa on enintään 750 kg. Suuremmankin perävaunun vetäminen on sallittua, kunhan vetoauton ja perävaunun yhteenlaskettu rekisteriin merkitty kokonaismassa ei ylitä 3500 kg.

Melko yleisellä B96-ajokortilla yhdistelmän kokonaismassa saa olla 4250 kg.

  1. Kuormaa varman päälle

Tarvitaanko tähän nyt vielä yksi liina? Tuttu ajatus, eikö totta? Kiinnitä vain kernaasti kuorma tai vene liian hyvin, sen sijaan, että kiinnittäisit sen vähän sinne päin. Tarkista myös kaikkien veneen luukkujen ja laatikoiden kiinnitykset, haavien, melojen ja muiden irtoesineiden paikallaan pysyminen, jottei kärrystä pääse lentämään mitään ulos.

Pyri myös jakamaan kuljetettava paino mahdollisimman tasaisesti ja niin, ettei ainakaan vaarallista aisanostetta synny. Jos painoa on liikaa takana, kuten venettä kuormattaessa herkästi on, nostaa massa vetokärryn aisaa ja on omiaan aiheuttamaan vakavan vaaratilanteen.

  1. Valitse 13-napainen pistoke

Peräkärryissä ja autoissa on Suomessa käytössä kahta pistokemallia, 7-napaista ja 13-napaista. Kannattaa valita aina 13-napainen pistoke, sillä sen saa muunnettua sovitinpalan avulla sopimaan 7-napaiseen pistokkeeseen niin, etteivät mitkään toiminnot, kuten valot ja jarruvalot, häiriinny.

Toisinpäin muuntaminen ei onnistu, eli 7-napaisesta pistokkeesta ei saa muunnettua 13-napaista toimintojen kärsimättä.

Vaikka vanhemmassa trailerissa siis olisi 7-napainen pistoke, kannattaa autoon aina asennuttaa 13-napainen.

  1. Säästä sähköjä

Irrota sähköjohto autosta ennen veteen peruuttamista ja nosta se niin, ettei se joudu veteen. Älä myöskään aja trailerin takavaloja veteen asti. Monessa trailerissa takavalot saa irrotettua – ja se vaiva kannattaa nähdä; se säästää sähkövioilta.

  1. Ole huolellinen

Riippumatta vedettävästä massasta kannattaa ottaa varman päälle, kun auton perässä on jotain vedossa. Tee huolellisesti kytkennät ja kiinnitykset, ja pohdi hetki yllä näkyviä kohtia. Ne pätevät yleisohjeina aina.

Lue myös nämä

X