Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Jutut

Onko Varianta 44 liian halpa pursi?

01.08.2011

KirjoittajaKari Wilen

KuvaajaAri Inkinen

100 000 euroa on paljon rahaa, mutta uuden, suuren veneen hinnaksi se on kohtuullinen summa. Sillä saa noin 34-jalkaisen ranskalaisen tai saksalaisen perhepurren, mutta ei esimerkiksi minkään kokoista Finngulfia tai Hallberg-Rassya. Moottoriveneistä pieninkin Targa maksaa enemmän. Näissä raameissa 44-jalkainen Varianta on suorastaan naurettavan halpa.

Varianta on saksalaisen Dehler-veistämön vanha mallinimi, joka on otettu uudelleen käyttöön. Varianta 44:n valmistuksesta vastaa Hanse Yachts. Toukokuussa veneitä oli myyty veistämön mukaan jo 35-40.

Alhaiseen hintaan on päästy karsimalla kaikki ylimääräinen sekä itse veneestä että sen myynti- ja markkinointiorganisaatiosta. Veistämön tavoite on tarjota asiakkaalle purjehdusvalmis vene, jota voi mielensä ja mahdollisuuksiensa mukaan viimeistellä ja rakentaa asuttavammaksi ja mukavammaksi. Lisävarusteita ja sisustusratkaisuja voi valita listalta, joka tosin on hyvin suppea. Mutta mikään ei estä varustamasta venettä ajan kanssa, pikku hiljaa.

Varustelussa onkin säästetty joka paikassa. Purjehdusvarustus kuitenkin on kunnossa.

Hyvä purjehtija

Nostimme tasaisessa pohjoistuulessa Variantan isopurjeen ja rullasimme fokan auki noin 5 m/s tuulessa. Isopurjeessa on suuri ja räikeä Varianta-logo, jonka kanssa asiakas joutuu elämään, ellei hanki itse uutta purjetta. Fokan rulla oli lisävaruste.

Luovilla kohti avomerta plotterin gps näytti 6,0-6,4 solmua. Nousukyky tuntui hyvältä.

Varianta vaikutti tukevalta ja rauhalliselta, jopa hieman raskasliikkeiseltä. Numeroiden valossa Varianta voi olla suorituskykyinen avomeripursi. Veistämön tarkoitus onkin ollut, että sillä pärjättäisiin ainakin kyläkisoissa.

Valtava ratti kääntyy vähän yli kierroksen, joten perämies välttyy turhalta veivaamiselta. Peräsintuntuma on kevyt, eikä ratissa ole juuri painetta. Vene on kuitenkin tarpeeksi luovikärkäs, jotta oikean nousukulman löytää helposti. Ohjaus on myös tarkka, klappia ei ole ja vene tottelee hyvin perämiehen käskyjä.

Variantan hyvät purjehdusominaisuudet eivät ole yllätys. Veneen runko on sama kuin Judel/Vrolijkin suunnittelemassa Hanse 430:ssa, jota pidettiin yhtenä Hansen onnistuneimpana matkapurtena. Nyt runko jatkaa elämäänsä Variantaksi yksinkertaistettuna.

Varianta 44 Varianta 44

Sisällä vain tilavuutta

Jos vene on ulkoa pelkistetty, niin sisältä se näyttää vielä karummalta. Laipiot ja kaikki kalusteet ovat vitivalkoisia. Vain sohvien ja sänkyjen patjat tuovat piristystä sisätilojen väriskaalaan. Joku on luonnehtinut, että Variantassa on ”Ikea-sisustus”.

Salongin erikoisessa pöytäratkaisussa kahden erillisen pöydän välistä on helppo kulkea keulakajuuttaan, mutta kääntämällä toisessa pöydässä olevan klaffiosan auki syntyy yhtenäinen kahdeksan hengen pöytä. Ei hassumpi ratkaisu, mutta pöydän kaikki kulmat ovat veitsenteräviä ja sohvien jalkatila epämukavan ahdas.

Salongissa ei ole ainuttakaan kaidetta. Tuuletus tapahtuu yhden ainoan kattoluukun kautta, venttiilejä ei tietenkään ole.

Keulakajuutassa on kaksi leveää vuodetta ja niiden alla runsaasti säilytystilaa. Edempänä keulasopessa on lisäksi tavanomainen kolmiovuode.

Muuta eristystä tarranauhoilla kiinnitettyjen laitakankaiden lisäksi veneessä ei ole. Runko on umpilaminaattia, joten kosteuden voi olettaa tiivistyvän laitoihin ja pahimmassa tapauksessa kastelevan kankaat.

Pentteri on portaikon kohdalla. Siinä säästö näkyy lähinnä kiinteän kylmiön/jääkaapin puuttumisena. Se on korvattu kahdella kannettavalla, 12 voltin virralla jäähdytettävällä kylmälaukulla. Ei hullumpi ratkaisu sekään.

Toiletissa pesutilaa on riittävästi, mutta suihku tulee 985 euroa maksavassa lisävarustepaketissa, joka sisältää myös lämminvesivaraajan.

Variantan rakenteissa ei ole säästetty. Runko on umpilaminaattia ja vene tehdään lujitemuovivalmiiksi Hansen tehtaalla Puolassa. Kansi on kerrosrakennetta ja runko sisältä tuettu hyvin tukevalla palkistolla, joka on liimattu kiinni.

Varianta 44 on mielenkiintoinen konsepti, jossa vähällä rahalla saa paljon venettä. Se voi olla omiaan harrastetason kilpapurjehtijaporukalle, meripartiolippukunnalle tai innokkaalle itserakentajalle, joka tekee veneestä ”valmiin” omalla työllään.

Tekniset tiedot

Pituus 13,18 m
Vesilinja 12,00 m
Leveys 4,16 m
Syväys 2,23 m
Uppouma n. 9 800 kg
Kölipaino n. 3 200 kg
Isopurje 57,0 m2
Fokka 48,0 m2;
Genaakkeri 140,0 m2
Moottori Volvo Penta D2-40, 40 hv
Hinta 103 361 euroa
Suunnittelu judel/vrolijk & co
Valmistaja Hanse Yachts, Saksa, www.varianta.info
Edustaja Starboard Oy, www.starboard.fi
Tiivistelmä Vene-lehden 7/2011 jutusta
X