Jutut

Uiva 2019: Pienet moottoriveneet vetävät venekauppaa

Alkuvuoden aikana vesikulkuneuvojen ensirekisteröinnit kasvoivat kahdeksan prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Nousua vetivät pienet moottoriveneet.

17.08.2019

KirjoittajaJukka Hiiro

Venealan keskusliitto Finnboat julkisti Uiva 2019 Flytande -venenäyttelyn kynnyksellä tilastoja kuluneen vuoden venekaupasta. Finnboatin mukaan veneilyn suosio näyttäisi jatkavan kasvuaan, sillä alkuvuoden aikana vesikulkuneuvojen ensirekisteröinnit kasvoivat kahdeksan prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Nousua vetivät pienet moottoriveneet, joiden rekisteröinnit lisääntyivät peräti 14 prosenttia.

Suomalaisten veneiden vienti kasvoi niin ikään miltei 10 prosenttia.

Venealan Keskusliitto Finnboatin toimitusjohtaja Jarkko Pajusalon mukaan tasaisen lämmin kevät vauhditti veneiden myyntiä ja aktiivinen myyntikausi alkoi viime vuotta aikaisemmin. Erilaisia vesikulkuneuvoja rekisteröitiin tammi–heinäkuussa kaikkiaan 3459 kappaletta, 251 enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan.

”Veneily on vahvistanut asemaansa suomalaisten harrastuksena ja erityisesti pienten, alle 5,5 metriä pitkien moottoriveneiden myynti on lisääntynyt. Pieniä veneitä valmistavat merkit kuten Suvi ja Terhi ovat vahvassa kasvussa”, Pajusalo kertoo Finnboatin tiedotteessa.

Suomalaisten suosikki rekisteröintitietojen perusteella on Buster (407) ja toisena Yamarin (344).  Pajusalon mainitsema Suvi oli alkuvuonna Suomen neljänneksi suosituin ja Terhi oli sijalla kuusi. Finnboat ei mainitse uusien Suvin tai Terhin rekisteröintimääriä, mutta suosituimpiin myös lukeutuvia Bellan alumiinisia Falconeita rekisteröitiin alkuvuonna 107.

Kokonaisuudessaan moottoriveneiden rekisteröinnit lisääntyivät 7 prosenttia. Venerekisteriin merkitään vähintään 5,5 metriä pitkät tai vähintään 15 kilowatin moottorilla varustetut veneet.

Alkuvuoden aikana rekisteröidyistä moottoriveneistä 87 prosenttia (2051 kappaletta) oli alle 7 metriä pitkiä. Suosituimpien moottoriveneiden lista on vahvasti kotimaisten valmistajien hallinnassa: suosituin tuontivene on venäläinen Volzhanka, joita rekisteröitiin tammi–heinäkuussa 24 kappaletta.

”Suomalainen veneteollisuus tuntee hyvin Pohjoismaiset markkinat, joilla tärkein venetyyppi on yleiskäyttöinen pulpettivene. Tämä näkyy myös Helsingin Uivassa venenäyttelyssä, sillä laitureilla on eniten 5–6 metriä pitkiä perämoottoriveneitä, jotka sopivat sekä retkeilyyn, kalastukseen, vesiurheiluun että kesämökin yhteysveneeksi”, Pajusalo kertoo.

Yli 9 metriä pitkiä veneitä rekisteröitiin reilut sata kappaletta. Suosituimpia suuria matka- ja yhteysveneitä olivat Grandezza, Targa, Nimbus, Sargo ja Nord Star, joiden yhteenlaskettu rekisteröintimäärä oli yli 60 kappaletta.

Myös uusien purjeveneiden kauppa vilkastui merkittävästi ja yli 5,5 metriä pitkiä purjeveneitä rekisteröitiin 21 kappaletta – määrä on pieni, mutta kuitenkin lähes kaksi kertaa enemmän kuin viime vuonna, joten suunta on hyvä.

Vesijettien myynnin hurja nousu sen sijaan taittui, mutta oli yhä kahdeksaan prosentin kasvussa (982 vesijettiä, +74 kappaletta edellisvuoden vastaavaan aikaan verrattuna). Viime vuonna kasvua oli lähes 300 kappaletta.

Suomen veneviennistä on tässä vaiheessa vuotta käytettävissä tullitilasto tammi–toukokuulta. Vuoden viiden ensimmäisen kuukauden viennin arvo kasvoi edellisvuoden vastaavaan aikaan verrattuna 9,4 prosenttia. Tärkeimmät vientimaat olivat Ruotsi, Norja, Saksa ja Venäjä.

Viennin kokonaisarvo oli 113,4 miljoonaa euroa, lähes 10 miljoonaa euroa enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Kappalemääräisesti veneitä vietiin 6572 kappaletta, lähes 500 enemmän kuin vuotta aiemmin, Finnboat kertoo.

X