Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Testit

Saxdor 200 Sport Pro S4 – Täydentävä lenkki

Vesiskootteri vai vene? Ehkä sittenkin enemmän vene. Varmaa on kuitenkin, että Saxdorin myötä vesille on tullut aivan uudenlainen venetyyppi, joka tuo uuden näkökulman veneilyyn.

04.09.2020

Kirjoittajaari inkinen

Kuvaajatomi tähti

Ensimmäinen häivähdys uudesta Saxdorista nähtiin parisen vuotta sitten luonnoksena. Sen perusajatus tuntui villiltä – vene, joka on oikeastaan vesijetti, tai vesijetti, joka oikeastaan on vene. Suuri ajatus oli, että se olisi ns. puuttuva lenkki veneen ja jetin välillä.

Nyt kun Saxdor 200 Sport on totta ja koeajettu, sen ilmestyminen vesille on hyvinkin loogista. Valmistajan mukaan Saxdor on vene, joka tarjoaa jettimäiset ominaisuudet. Kolmen hengen peräkkäin istuttava jockey-istuin, avotila ilman peräpeiliä, matala tuulilasi, tehokas moottori, huippunopeus yli 70 km/h.

Enemmän kuin jetti

Vaikka valmistajan markkinoinnissa painotetaan jettimäisyyttä, Saxdor 200 Sport on vene. Se on hieman vaille kuusi metriä pitkä, varustettu suurella keulakannella, tosin partaan reunan alapuolella. Saxdoriin on saatavana neljän hengen rinnakkaiset istuimet, T-top-katos, makuutilat, kattava navigointijärjestelmä, ym. ym.

Aivan ainutlaatuinen Saxdor ei ole edes suomalaisittain. Vene-lehti esitteli vuoden 2016 lokakuun numerossaan kotimaisen, TitoBotsin valmistaman Nemo 600 -alumiiniveneen, jonka avotila oli pitkälti samanlainen kuin nyt Saxdorissa: ei peräpeiliä, suuri avotila pulpetin ympäri ja kahdessa rivissä yhteensä neljä istuinta. Saxdorissa tyyli on viety pitemmälle.

Toistaiseksi Saxdorista on olemassa kaksi eri versiota, 200 Sport ja 200 Sport Pro. Ero niiden välillä on tehty trimmilevyillä, turkin pinnoitteella, moottorin tehoalueella sekä Pro-malliin lisähinnalla saatavalla koristeteippauksella.

Pro-mallin moottorivaihtoehdot ovat Mercuryn 150 hv:n perusmallia tehokkaampi Pro XS sekä 175 hv:n V6. Sport-mallin tehoalue on 100–150 hv. Tästä huolimatta rakenteissa ei tiettävästi ole eroavuuksia. Lähtöhinnoissa eroa on 9 374 euroa. Ero syntyy ennen kaikkea moottorin hinnasta.

Koeajoveneemme oli Saxdor 200 Sport Pro. Veneessä oli käytännöllisesti katsoen kaikki mahdolliset lisävarusteet. Niinpä sen hintalapussa lukikin 52 960 euroa.

Kieltämättä runsailla lisävarusteilla veneen käytettävyyttä ja mukavuutta voi lisätä merkittävästi. Välimereltä tuttu aurinkovarjo viilentää keulakannella loikoilevaa. Targakaareen liitetty kova tai vaihtoehtoisesti pehmeä katto antaa suojaa sateessakin, partaan reunaan kiinnitetyt matalat sivulasit suojaavat roiskeilta ja nostettavan/laskettavan tuulilasin saa juuri sille korkeudelle, kuin kulloisissakin olosuhteissa tuntuu mukavalta.

Lue esittely kokonaisuudessaan Vene-lehdestä 8/2020.

Saxdor 200 Sport Pro S4

Hinta alk. 29 700 €

Kokonaispituus 5,94 m, leveys 2,29 m, paino 780 kg (vene), alituskorkeus 1,93 m, syväys 0,72 m, kantavuus 4 henk./641 kg (sis. moottorin), pohjan V-kulma 22,5°, moottoritehoalue 150–175 hv, pa-säiliö 110 l, CE-luokka C.

Koeajoveneen hinta varusteineen 52 960 €.

Valmistuttaja Saxdor Yachts Oy, valmistaja Elite Shipyard Elk Sp. Z o.o, valmistusmaa Puola.

Vakiovarusteet: mm. 3 hengen jockey-istuin, säädettävä tuulilasi, hydrauliohjaus, 2 pilssipumppua, 12 voltin pistorasia, turkin peräosan pinnoite.

Lisävarusteet: mm. 2 + 2 hengen istuimet 2 554 €, Pro Design -paketti (runko- ja kattoteippaus) 1 674 €, targakaari 1 674 €, targakaari + T-top (kova katto) 2 294 €, targakaari + T-top (kangaskatto) 2 046 €, vesihiihtopylväs 930 €, etukannen patjat 546 €, makuutilan varusteet (kangasseinät, 12 V pistorasia ja valaisin) 1 215 €, keulakannen aurinkosuoja 756 €, kansivalot 446 €, sivulasit 553 €, 36 litran kylmälaukku 223 €, pulpetin ja istuinten satamapeite 409/719 €, keulakannen satamapeite 409 €, Simrad GO9 XSE plotteri 1 798 €, 2 x Simrad GO9 XSE plotteri 2 951 €, Mercury varkaudenesto 546 €, Fusion-soitinjärjestelmä 719 €.

Myynti Nylund’s Boathouse, Pohjankuru,

 

X