Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Nord Star Sport 25 Open – Varsinainen vankkuri

Pilothouse-veneistään tunnettu Linex-Boat yllätti aloittamalla kokonaan uudenlaisen, avonaisten veneiden mallisarjan.

04.10.2021

KirjoittajaAri Inkinen

KuvaajaArto Wiikari/Otavamedia

Nord Star on vähitellen vakiintunut tutuksi nimeksi, kun puhutaan pohjalaisista pilothouse-veneistä. Kaikkiin olosuhteisiin ja jokaiseen säähän soveltuvat veneet ovat Selkä- ja Perämeren keleissä omiaan, eikä ihme – siellähän ne myös valmistetaan.

Siksi kukaan ei kummastellut, että kun Nord Star -veneiden valmistaja Linex-Boat Oy esittelee avoveneen, se on ajateltu näihin samoihin koviin olosuhteisiin; täyttämään kulkemisen tarpeet kelissä kuin kelissä.

Nord Star Sport 25 on rakennettu aiemman 24 Patrol -mallin modifioidulle rungolle. Muun muassa pitkittäisjäykistystä on lisätty ja nousulistoja fiilattu. Viime kesän uutuusmallillaan valmistaja on halunnut laajentaa mallistoaan, onhan se tähän asti perustunut puhtaasti patrol-henkisistä veneistä aina suurinta, 47-jalkaista myöten.

Sport 25 on perusjärjestelyiltään vanha, kunnon walkaround. Vaikkei tyyppinimi ole enää pitkään aikaan juuri missään esiintynytkään, itse venetyyppi ei ole kadonnut, päinvastoin. Moni muilla nimityksillä luonnehdittu vene toteuttaa samat kriteerit: perän avara avotila, pieni, syviä sivukansia pitkin ympäri käveltävä kajuutta, jossa yksi, enintään kaksi henkilöä nukkuu tarpeen vaatiessa, mutta jota lähinnä käytetään varastotilana.

Kajuutta onkin oikeastaan ainoa Sport 25:n pieni tila. Kansi on avoin ja kulkutiet väljiä etenkin, jos avotilaan ei oteta peräpenkin eteen lisävarusteena saatavaa kahden hengen istuinta.


Esittely on julkaistu Vene-lehdessä 3/2019.


Nord Star Sportin keulakansi on korotettu, jotta alle on saatu mahtumaan kohtuulliset yöpymistilat. Kansitilaa on reilusti ja kulkeminen korkeiden laitojen ansiosta turvallista.

Kalamiesten luulisi veneestä ilostuvan, ehkä juuri siksi venettä esittelikin kalastusopas. Maallikon mielestä koko perän levyinen penkki saattaa olla hankalasti tiellä kalastettaessa, ja parempi olisikin jättää se pois ja asentaa tilalle kahden hengen penkki heti etuistuinten taakse. Tällöin ei menetetä edes säilytystilaa, sillä sohvan alla keskellä on tyhjää moottorin kippaamista varten. Sivuilla on pienet lokerot.

Perässä on muutenkin persoonallisia ratkaisuja. Ns. uimatasoille kiivetään penkin yli pitkin moottoria ympäröiviä askelmia.

Perusversiona vene on valkoinen, mahdolliset muut värit saa lisämaksusta, muun muassa harmaan.

Varsinainen vankkuri

Nord Star Sport 25 on tiloiltaan suuri ja kohtuullinen on myös sen kantavuus, 900 kg, verrattuna 24 Patroliin. Sen kantavuus on ainoastaan 600 kg ja suurin sallittu henkilömäärä kuusi. Sen sijaan Sportissa on tilaa kahdeksalle, joskaan ei istumapaikkoja ilman lisävarustesohvaa.

Pulpetin takana on tilaa kahdelle, tolpan nokassa olevilla istuimilla. Kovin tukeva ei istuma-asento ole, toisaalta korkealaitaisessa veneessä korotus on tarpeellinen näkyväisyyden takia.

Peräpenkille mahtuu ikään kuin neljä, mutta mukavasti kolme. Keskipenkki on kahdelle, mutta ilman sitä turkkia on ruhtinaallisesti.

Keskipenkkiin saa liitettyä vetolaatikkojääkaapin ja keittolevyn. Avotilan keskelle on tarjolla myös pöytä. Kaiken kruunaa pöydän päälle tuleva patja, jolloin kokonaisuudesta muodostuu lepotaso.

Keulakajuutta on peräisin 24 Patrolista, mutta vahvasti muunneltuna. Yläosa on tietysti leikattu pois ja tuulilasi on kallistettu vastakkaiseen suuntaan eli kohti perää. Sisätilat ovat kuitenkin ennallaan, eivätkä ne ole aiempaa suuremmiksi muuttuneet.

V-vuode riittää niukasti kahdelle, pituutta vuoteissa ei ole liikaa. Ei myöskään korkeutta. Perinteisellä kolmiolevyllä vuoteista saadaan suuri laveri.

Lisävarusteena saatava vesi-wc sijoitetaan styyrpuurin vuoteen sisään.

Ehkä hieman yllättäen Nord Star Sport 25 -malliston suositumpi vene on T-topilla varustettu versio. Se on Open-mallin kanssa muuten identtinen, mutta varustettu katoksella.

Kovaa ajoa varten

Linex Boat on aikanaan valmistanut 24 Patrolia myös perämoottoreille, mutta pääasiallinen moottorointi on ollut sisäperäkone. Sport 25 sen sijaan on vain perämoottorille tehty. Koeajomoottori oli Mercuryn upouusi 225-hevosvoimainen V6, oikein sopivan tuntuinen moottori veneelle, mutta Sport 25 on hyväksytty jopa 400 hevosvoimalle.

Hetkeäkään en epäile, etteikö vene myös kestäisi sen myötä tulevat suuremmat voimat ja vauhdin. Mallinimitys ”Sport” lienee kuitenkin enemmän mielikuvan luoja kuin luonnehdinta veneen ominaisuuksista, sillä se on tukeva ja jykevä, enemmän työjuhtamainen kuin sporttisen herkkä.

Vene on tasapainoinen ajettava. Kaiteet ansaitsevat kiitoksen.

Sporttisuuteen viittaa kyllä koeajomoottorin suosituskyky, sillä huippunopeus kolmen hengen kuormalla on 40 solmun tuntumassa. Kun perään lisätään 75 hevosvoimaa, voi nopeuden laskea nousevan 44–45 solmuun. Siihen vielä 100 hevosvoimaa lisää, niin parhaimmillaan aletaan hätyytellä 50 solmua. Sporttista menoa työvenemäisellä rauhallisuudella.

Vaikka koeajon aikana aallokkoa ei paljoa saatu, veneen massa tekee siitä levollisen myös aaltoihin ajettaessa. Vene itsessään painaa moottoreineen noin 1 900 kiloa, siihen koeajon aikana päälle noin 500 kiloa miehiä ja polttoainetta rauhoittavat menoa kummasti.

Kaarrekäyttäytyminen on johdonmukaista ja aalloista voi ajaa ilman, että tarvitsee pelätä keulan tahatonta leikkaamista myötäaaltoon. Vaikka keulaosa on kiitettävän leikkaava, runko on etuosastaan hyvinkin kantava pitkälle eteen ulottuvien palteiden ansiosta. Tunnin ajamisen jälkeenkin vahvistuu, että sporttisuus on enemmän sanoissa.

Joissain matkaajissa sporttisia tunteita voi herättää tuulen tuiverrus, sillä sitä riittää. Tuulilasin viimaa ohjaava vaikutus on riittämätön huolimatta sen kohtuullisen suuresta koosta. Etuistuimilla vielä jotenkin pärjää, mutta veneen mitoista johtuen takapenkillä puhaltaa etenkin 40 solmun nopeudessa melkoinen pyörre.

Etuistuimet eivät valitettavasti ole aivan offshore-vauhdin tasoa. Ne antavat melko vähän tukea ja jalat on pidettävä jalkatuella. Ratti on hieman kuljettajan sivulla ja muutenkin kaukohallintalaite ja nappulat ovat etäällä.Valmistaja on ongelman huomennutkin ja pulepttiin on tehty muutoksia sitten ensimmäisen veneen.

Mutta kun katsoo ohi pienten mitoitus- ja käytännöllisyysongelmien, Nord Star Sport 25 Open on kelpo vene. Se menee keliin, johon pitkän aikaa on menty lähinnä isoilla alumiiniveneillä. Se myös tulee sieltä, sillä merikelpoisuudesta ei ole epäilystä. Kunhan kuski ei pelkää vettä, eikä arastele kaasukahvan kanssa, Sport 25 kyllä pärjää. Mutta…

Tarjolla on samaan hintatasoon monta muutakin venettä, joissa ratkaisut ovat kehittyneet pitemmän ajan. Osa niistä on kotimaisia, osa tuontitavaraa, osa lujitemuovia, osa alumiinia.

Valinnanvaraa – ja kilpailijoita – siis riittää.

Kaupantekotilanteessa Nord Starin heikko kohta voi olla vähäinen varustelu. Ostaja joutuu ahkeraan ruksimaan välttämättömiä ja mukavia varusteita listalta. Moni yksinkertainenkin osa, kuten V-vuoteen vanerinen täytelevy patjoineen, on lisävaruste. Lähtöhintaan kertyy äkkiä kymppitonnin, jopa kahden edestä tavaraa ja silloin ollaan jo 100 000 euron hinnassa pienimmällä, ja halvimmalla, moottorilla.

 

X