Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Huolto

Kannen paikkaus – Tihkuva vesi veneen uhkana

Yleensä veneilijä on huolissaan veden riittävyydestä veneen alla. Ehkä pitäisi kiinnittää enemmän huomiota siihenkin veteen, joka tulee ylhäältä?

05.04.2019

KirjoittajaØyvind Bordal, Pasi Nuutinen

KuvaajaØyvind Bordal ja 123rf

Veneen perästä eteenpäin katsoessa, vaikkapa purren ratin takaa, näkee yllättävän paljon kannesta ja kajuuttarakenteesta nousevia asennuksia. Jo melko tavallisessa ja vaatimattomassa matkaveneessä voi olla kaidetolppia, varvaslistoja, vinssejä, köysiohjaimia, plokien kiinnityksiä, rustirautoja, luukkuja ja niin edelleen.

Jokainen näistä pienistä ja suurista kansivarusteista aiheuttaa vähintään yhden reiän veneeseen. Nämä reiät ovat kohti taivasta ja säännöllisen epäsäännöllisesti lankeavaa sadetta. Vastaiseen purjehdittaessa myös aallot pääsevät usein huuhtelemaan kantta. Ja sehän tiedetään, että vesi löytää aina tiensä pienimpäänkin rakoseen.

Kun olet hahmottanut kannella olevien reikien määrän, käy tutkimassa näkymää kannen alta. Sisäverhoukset, kaapit, kalusteet ja laipiot peittävät pintoja niin, että todennäköisesti et näe yhtään yksittäistä läpivientiä. Ne ovat piilossa.

Köysilukoissa on käytännössä aina kova kuormitus, mikä ajan myötä voi löystyttää pultteja.

Lämmönvaihtelut

Reikiin laitettavan tiivistemassan tarkoitus on estää veden tihkuminen läpi. Se toimii yleensä hienosti, jonkin aikaa. Mutta tiivisteet eivät ole ikuisia. Eivät etenkään veneessä, joka on hankala ympäristö jatkuvine lämpötilan ja kosteuden vaihteluineen.

Vuosien kuluessa tiivisteet alkavat vuotaa ja vesi tunkeutuu vääjäämättä sisään. Aluksi vähän, vain muutama tippa kerrallaan, mutta talven tullen vesi jäätyy ja laajetessaan väljentää vuotokohtia.
Veden tunkeutuminen salaa rakenteisiin on varsinainen ongelma. Jos vasta lahoava puu tai mustat kosteusraidat paljastavat kosteuden, vahinko on kehittynyt ja kasvanut vuosien ajan. Ehkä kokonainen laipio tai merkittävä osa sisustusta on vaurioitunut vaihdettavaksi asti.

Jos vesi pääsee tunkeutumaan tänne, seuraukset voivat olla vakavia. Rustiraudat kiinnittyvät runkoon ja vesivahingot vaarantavat sekä takilan että rungon kestävyyden.

Etsi hiushalkeamia, irronnutta tai kovettunutta tiivistemassaa, sekä kuivuneita ja säröileviä tiivisteitä.

Venekorjaamot näkevät tällaisia tapauksia melko usein. Kyseessä voi olla hyvinkin rakennettu, hieno vene, jossa vuotoa vain ei ole huomattu ajoissa. Jos ongelma olisi havaittu ajoissa, ratkaisu olisi ollut muutaman euron tiivisteen vaihto. Vuosikymmenessä kehittyneen kosteusvaurion korjaus sen sijaan maksaa tuhansia.

Paitsi, että sisään tihkuva tai vuotava vesi tekee veneilystä ikävämpää, se tekee hallaa myös veneen jälleenmyyntiarvolle. Remontti voi pahimmillaan maksaa enemmän kuin mikä on veneen arvo. Silloin puhutaan käytännössä romuveneestä.

Kaidetolppiin kohdistuva vääntö saa vuodon alkamaan pulteista. Vesi voi kulkea kauaskin pitkin runkoa, sisustuksen takana näkymättömissä.

Tarkista ja testaa

Tarkan vuotokohdan löytäminen voi olla vaikeaa. Vaikka veneilijällä olisikin käsitys vuotokohdasta, usein lähempi tarkastelu paljastaa vian piilevän jossain ihan muualla. Vesi voi liikkua piilossa pitkiäkin matkoja, kunnes se valahtaa näkyville.

Selvä merkki vuodosta, ja ruostumattomasta teräksestä, joka ei olekaan ihan ruostumaton.

Vesi valuu pitkin rustirautaa, läpivienti kannelle vuotaa. Vakavia vahinkoja ei ole tapahtunut vielä.

Mitä siis tehdä?

Ensimmäiseksi pitää tutkia koko kansi hyvässä valossa, mieluiten suurennuslasin avulla. Tarkista kaikki liitokset ja läpiviennit: onko pieniä halkeamia tai repsottavia saumoja? Puuttuuko tiivisteistä palasia? Onko jossain havaittavaa kosteutta? Onko tiivistemassa kaikkialla yhä kimmoisaa ja joustavaa?

Jos olet epävarma, voit joko vaihtaa tiivisteen varmuuden vuoksi – tai kokeilla sitä.

Testiä varten pitää nähdä, mitä tapahtuu kannen alla, ja se voi olla suurin osa työtä. Usein se vaatii sisustuksen osien purkamista, ei tosin aina. Usein riittää yksittäisen levyn irrotus. Periaatteessa on muutenkin hyvä tutkia veneen ”sisäistä elämää” ajoittain, irrottaa levyjä ja kurkkia taskulampun avulla koloihin ja kulmiin, joihin kosteus voisi tunkeutua muhimaan.

Kun saat pultin tai muun asennuksen näkyviin sisäpuolelta, tarvitset apurin kaatamaan tai suihkuttamaan vettä kannen vastaavalle alueelle. Jos vesi tihkuu läpi, asia on selvä.
Pikaratkaisu, joka voi pelastaa tilanteen hetkellisesti, on tiivisteaineen lisääminen vanhan päälle.

Kunnollinen, kestävä korjaus vaatii kuitenkin läpiviennin irrottamista, vanhan tiivisteen huolellista poistamista ja korvaamista uudella. Kun tekee yhden läpiviennin kerrallaan, ennättää yhden kauden aikana käydä läpi jo melkein koko veneen ilman, että työ tuntuu kohtuuttoman suurelta.

Alkava kosteusvaurio päälaipiossa.

Tarkkaile sandwichiä

Veden tunkeutumisen estäminen kannen sisäpuolelle on yksi asia. Toinen ja vähintään yhtä tärkeä seikka on estää sen pääsy kannen rakenteisiin. Yleisin kansirakenne on sandwich – kaksi ohutta lasikuitukerrosta on laminoitu molemmin puolin solumuovivaahdosta tai balsasta muodostuvaa ydintä. Kosteuden pääsy tähän ydinmateriaaliin on erittäin huono asia. Etenkin balsa ja avoimista soluista koostuva vaahto imevät kosteutta – balsa lahoaa ja vaahto delaminoituu rakenteessa. Seurauksena on kannen ja kansirakenteiden lujuuden heikkeneminen.

Juttu on julkaistu Vene-lehdessä 8/2015.

 

X